BasBQ
Beef en Steak

Hammetje

 
 
 

harlin

Kooltjesharker
Berichten
214
Hi,

Als maidenrun voor de primo en mijn eerste low en slow heb ik gekozen voor de Ham met mosterd honing glaze

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/varken/gerookte-ham-met-mosterd-honing-glaze/

Bij een slager in de buurt een kilo fricandeau gehaald op woensdag, tot donderdag avond laten zwemmen in de pekel, dagje drogen en vervolgens op de primo.

2013-10-30174818-1.jpg


2013-10-30184349-1.jpg


2013-10-30174737.jpg


2013-11-01163322.jpg


2013-11-01202058.jpg


2013-11-02184004.jpg


Ik vond dat te temp vrij lang bleef hangen op 59 graden alvorens door te kruipen naar de 63, schijnt dat het 'the zone'  heet. Als snippers had ik Hickory gebruikt ik vond het toch iets te dominant qua rooksmaak, wellicht volgende keer een wat mildere houtsoort gebruiken. Verbeter punten toch iets meer tijd nemen, ipv 2 uur duurde het bijna 3 voor dat de gewenste temperatuur werd bereikt.
De glaze bleef toch lang 'sticky'.

Al met al was de ham goed te eten
 
Dat zijn de betere broodjes ham, lekker hoor.
 
Mooie ham hoor!!
 
dat is een lekker broodje
 
Ik ben blij dat het in de smaak viel! 

Zelf gebruik ik tegenwoordig een mengsel van appel en hickory, dat geeft een wat mildere rook dan alleen hickory. De glaze blijft inderdaad een beetje sticky, dat komt omdat je bij een vrij lage temperatuur rookt.

 
Mooie eerste run.
Hier is kersenhout de favoriet, wat milder van smaak.

Grt,

Robert

 
Ziet er goed uit daar kom ik vroeg mijn bed voor uit.
 
Ziet er zeer smakelijk uit. Je maakt de ham natuurlijk om meteen op te eten, maar als je nog wat over hebt mss ff een paar daagjes in de koelkast bewaren en dan voor op brood. Rooksmaak zal dan een stuk milder zijn :)
 
De foto's zien er geweldig uit! Dat zijn de betere broodjes! Wat Danny zegt, gewoon ff laten rusten dan wordt de rookwaar best wat milder....

Prima maiden run!
 
Nou, ik hou wel van een stevige rooksmaak hoor, stuur maar door!
 
Goe gedaan jongske !!

Je bent goed bezig Rene.
We komen graag een keer proeven uiteraard
 
Terug
Bovenaan Onderaan