BasBQ
Beef en Steak

Ham met Mosterd Maple Glaze

 
 
 

vogels

Pitmaster
Berichten
855
Gisteren bij de Slager op de hoek een lekker stuk ham gehaald (500gr) omdat ik op internet een lekker recept tegengekomen was.

Zaterdag de ham alvast in de rub gezet, heb ook hiervoor op internet een recept gevonden.

Rub:
- Kop Bruine suiker
- 2 el Pumpkin pie spice
- 1/2 el droge mosterd (poeder)
- 1/4 el uien poeder
- 1/2 el zwarte peper

De pumpkin pie spice bleek lastig te vinden dus die ik heb ik ook maar zelf nagemaakt.

Pumpkin pie spice:
- 1 theelepel kaneelpoeder
- 1/2 theelepel gemberpoeder
- 1/4 theelepel gemalen kruidnagelen
- 1/4 theelepel gemalen nootmuskaat

Ham zonder Rub:
20140517-171858-1024x768.jpg


Ham in de Rub:
20140517-172139-1024x768.jpg


Zo een nachtje in de koelkast goed verpakt, en vandaag was de dag dat hij op de Q mag...

De Weber voorbereid voor indirecte warmte, de Hickory chips geweekt in wat Wiskey de Q tussen de 160 en 180 graden en gaan ermee.

Ham op de Q:
20140518-164612-768x1024.jpg


Kon ik ook meteen mijn nieuwe aanwinst, de fantast van de Ikea eens proberen.
Ondertussen de saus gemaakt voor over de Ham met de volgende ingredi?nten:

Saus:
- 1/4 cup  mosterd
- 1/4 cup maple syrup (die had ik nog vers uit Canada)
- 1 eetlepel Wiskey

20140518-153927-768x1024.jpg


De ham ging sneller naar de kerntemperatuur dan verwacht, na een 45 minuten zat hij al op 50 graden.

Ham na 45 minuten:
20140518-172540-768x1024.jpg


Dus snel beginnen met het smeren van de saus, en na nog ongeveer 30 minuten had de Ham een kerntemperatuur van 61 graden.

Na 75 minuten:
20140518-173805-768x1024.jpg


De ham dus van de Q gehaald en nog 10 minuten in het folie gewikkeld.

Op de borden met een puntpaprika (nog over van de Q van gisteren) en wat frietjes:

Eindresultaat:
20140518-175446-1024x768.jpg


Hij smaakte zeer goed, vooral het korstje gaf veel extra smaak.
Hij is voor herhaling vatbaar, maar hij gaat er volgende keer toch iets eerder af, van mij mag het meer ros?.
 
Ok, dat ziet er lekker uit! Maar ik heb wat opmerkingen.
Rookhout gaat volgens mij in de fik op deze hoge temp van 160/180?, zelf gebruik ik het alleen tot een graad of 120?, en dan alleen brokken, geen chips.
En ten tweede, een ham is ( denk ik) al gaar, dus als je hem sappiger wil, zou ik op een lagere temp gaan zitten, tot 120? ( hoe lager, hoe beter), en dan heb je dus ook meer aan je rookhout ( zie punt 1).
Ik bedoel dit zeker niet als kritiek, ga in op jouw eigen bevindingen.
 
Ik gebruik op die temperaturen ook gewoon rookhout hoor. Verder ben ik het met Domi eens aan je recept te zien is het Amerikaans, die beginnen nog weleens met een rauwe ham terwijl die van ons eigenlijk alleen maar opgewarmd hoeven worden.
 
Dit was ook een rauwe ham, niet gegaard nier gepekeld.

De temperaturen stonden geloof ik bij t recept, maar het had inderdaad wel lager gekunt.. Had denk ik teveel kolen want kreeg de temperatuur niet omlaag... (Is minder kolen de enige manier? Had de Q al voledig dicht staan).

Verder lees ik verschillende berichten over rookhout wel en niet weken (rook of stoom) wat is hier aan te raden?

Tips en opmerkingen zijn trouwens altijd welkom, kan ik van leren als "tondelzoeker"  ;)
 
heerlijk ziet het eruit.. en met frites altijd goeie
 
Ik week mijn hout nooit, maar ben dan ook lui op dat gebied
 
Ziet er prima uit! Volgende zou ik niet verder gaan dan 58 graden en dan ff inpakken. Bij mij altijd gaar en heerlijk mals.
 
Dat ziet er inderdaad lekker uit.


vogels zei:
De temperaturen stonden geloof ik bij t recept, maar het had inderdaad wel lager gekunt.. Had denk ik teveel kolen want kreeg de temperatuur niet omlaag... (Is minder kolen de enige manier? Had de Q al voledig dicht staan).


Wat je zou kunnen proberen is idd minder kolen aansteken (stuk of 10) en deze op een bergje koude kolen te leggen. Zo kun je de temperatuur beter onder controle houden en blijft deze ook lager.
 
ik had hem best wel willen proeven
 
Terug
Bovenaan Onderaan