BasBQ
Beef en Steak

Hallo leden!

 
 

Ericamado

Pitmaster
Berichten
609
Ik ben Eric, 55 jaar en woon in Brabant.

Op dit moment heb ik een Weber MasterTouch die ik heb gekocht toen de Smokey Joe te klein werd. Aangezien ik toch ook weer een compacte bbq wilde die makkelijk mee te nemen is heb ik een Cobb gekocht.

Al jaren staat ook een Kamado op mijn verlanglijst en nu gaat het er dan eindelijk van komen! 😀
De keuze is echter niet zo makkelijk, maar daarmee vertel ik hier niets nieuws. Een vriend zei van de week dat het volgens hem niet zoveel uitmaakt, maar als je jezelf er even in verdiept …..

Wat ik zeker weet is dat het een large moet worden, want kleiner beperkt de mogelijkheden teveel (voor mij). Ook dan zijn er echter zóveel merken/typen/mogelijkheden dat de keuze afgelopen weken steeds wijzigde. Het liefste wil ik een Kamado met rookgat om makkelijk rookhout toe te kunnen voegen. Het belangrijkste vind ik echter de kwaliteit en aangezien het budget niet onbeperkt is (€1000) zal ik niet de voor mij perfecte Kamado kunnen kopen.

Nadat ik me heb georiënteerd op internet, onder andere veel heb gelezen op dit gezellige en leerzame forum (y) en een forum sponsor heb bezocht is de keuze op dit moment een Kamado Joe Classic (I). Ieder merk kent gebreken en ik ben me ervan bewust dat negatieve ervaringen meer worden gepost dan positieve, maar over dezelfde Chinese kamado die onder verschillende labels wordt verkocht lees ik toch wel veel problemen en ik vrees dat ik daar snel spijt van zal krijgen. Ik heb echter nog niets gekocht, dus als jullie nog tips hebben graag ;)
 
Welkom Eric. Ik ben ook net nieuw op dit forum. Aangezien ik je bericht lees denk ik gelijk aan de mijne. Yakiniku (rookgat) alleen voor 1000 euro heb je wel een large alleen dan zonder onderstel en zijplanken. Succes ermee.
 
Welkom hier
En kamado keuze. Tja ,,,,,,,,,
Dat is hier al tich keer besproken en duidelijk antwoord zal je niet krijgen .
Maar er zullen vast een paar een poging wagen om je te overtuigen dat hun kamado het beste is 🤣🤣🤣.
Succes met je keuze
 
Welkom hier
Niks mis met een weber :ROFLMAO:
 
Welkom Eric!

Die rooie zijn fantastisch, maar de groene en zwarte zijn ook erg fijn!

Zoals al eerder aangegeven is het lastig uit te leggen.
Je bent al goed bezig geweest door je er in te verdiepen wat bij je wensen past!

Ga vooral voelen, wringen, proberen bij een leverancier in de buurt, laat je vooral niet van de wijs brengen en vraag de verkoper de oren van zijn kop.
Je kan maar 1x je centen uitgeven.
Kijk ook even naar garantie, dat kost nu misschien wat meer geld maar scheelt je een hoop gezeur en gedoe op de langere termijn.
 
Welkom Eric
 
Welkom Eric!
In het stukje "soorten bbq" vind je Zo veel ervaringen dat je echt wel informatie kan vinden. En wat @Zzzjon zegt is echt hele goede info. Proberen, proberen..
 
Welkom en veel plezier hier!
 
Bedankt voor het warme ;) welkom!

De groene en zwarte lijken me inderdaad ook fijn. De groene kosten echter, zeker als je vergelijkbaar uitrust, wel erg veel meer. Dat heb ik er niet voor over. Als ik toch meer geld uitgeef dan zal ik waarschijnlijk de moeilijke keuze maken tussen KJ Classic 2 of Monolith Classic (met rookgat). Ik heb toestemming daarvoor 😇 en mijn vrouw is inmiddels net zo enthousiast bezig met (ontwerpen en maken) van meubels als ik met de kamado😂

O ja, het boek Hete Kolen ligt inmiddels ook klaar als interessant leesvoer zeker voor een beginner.
 
Eric, welkom bij het genootschap
 
Welkom Eric! Veel plezier en succes met je keuze.
De Summit past precies in je budget mar als je je zinnen op keramiek hebt gezet moet je vooral voor keramisch gaan!

Los van alle merken discussies: als je hem veel gaat gebruiken en hij gaat lang mee dan maken dan maakt de laatste paar honderd euro op de aanschaf niet veel meer uit dus koop dan iets naar je zin.
 
Welkom bij deze leuke bourgondische club.
In december en januari zat ik met hetzelfde probleem, dat jij nu beschrijft.
Ik heb uiteindelijk voor een rode gekozen.
Wat bij mij de doorslag gaf, dat was de lokale service, die voor dit merk het beste was.
 
Dag Eric, welkom.
Succes met je keuze. Ik zou in ieder geval je weber niet weg doen. Deze is zeker met meer mensen nog erg fijn om er naast te hebben.

En er is ook niets mis mee om wel binnen je budget te blijven. Met de kj1 doe je zeker geen miskoop en ruim onder de 1000 euro te koop bij diverse aanbieders.

Succes met je keuze.
 
Welkom Eric

Lastig keuzes maken.
Voor mij gaf vooral de garantie voorwaardes de doorslag.
 
Welkom Eric! Veel succes met het maken van je keuze! Niets toe te voegen aan de bovenstaande adviezen!
 
Welkom bij het genootschap

Goeie keuzen, een large
 
Garantie en service zijn inderdaad ook belangrijk. Dat neem ik ook zeker mee bij de keuze.

De Summit past precies in je budget mar als je je zinnen op keramiek hebt gezet moet je vooral voor keramisch gaan!

Los van alle merken discussies: als je hem veel gaat gebruiken en hij gaat lang mee dan maken dan maakt de laatste paar honderd euro op de aanschaf niet veel meer uit dus koop dan iets naar je zin.

Ik wil inderdaad een keramische, dus geen Summit voor mij.

Belangrijker dan “de laatste paar honderd euro” is het plezier ermee en dat is me het (extra) geld wel waard. Of ik daarvoor echter meer moet uitgeven dan €1000 voor bijvoorbeeld een KJ Classic vraag ik me af. Is de meerprijs voor een KJ Classic II of Monolith Classic het mij waard? Ik ben enthousiast, maar weet nog niet of ik de kamado echt veel ga gebruiken. Dat hangt uiteraard ook af van de eerste ervaringen ermee, dus de basis moet zeker goed zijn zonder problemen of goede service als dat nodig blijkt te zijn en moet ook makkelijk uit te breiden zijn met accessoires als ik de smaak ;) te pakken heb. Vandaar dat ik serieus denk over een KJ Classic.

De vraag is ook of ik het rookgat ga missen of dat het ook prima zonder kan. Wat zijn jullie ervaringen daarmee?
 
Ik heb nog geen problemen gehad met rookhout toevoegen. Als je met chunks werkt, dan zijn twee of drie op de kolen in het begin genoeg voor vele uren rook en hoef je er niet naar om te kijken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan