BasBQ
Beef en Steak

Gyros maken van lamsbout?

 
 

groundhog667

Stoker
Berichten
406
Hoi,

Ik heb een lamsbout (zonder bot) op de kop getikt. Het is ongeveer 1,25Kg.
Nu was ik aan het denken om hier gyros van te maken, naar het voorbeeld van Ceriel:
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=10885.0

Ik neem aan dat lamsbout hier uitermate geschikt voor is.
Ik hoor jullie meningen graag. Ook als ik er iets anders van zou kunnen/moeten maken. Thnx!
 
Je moet het wel flink sterk kruiden hoor, en laat het iets langer doorgaan dan medium-rare zoals je normaal zou doen. Ik heb zelf intussen betere ervaring met procureur vlinderen en dan inbinden. Succes en eet smakelijk.
 
tkleppe zei:
Je moet het wel flink sterk kruiden hoor, en laat het iets langer doorgaan dan medium-rare zoals je normaal zou doen. Ik heb zelf intussen betere ervaring met procureur vlinderen en dan inbinden. Succes en eet smakelijk.

Hoi,

ik kan eigenlijk geen goed voorbeeld van dat gevlinder vinden. Eigenlijk alleen deze met een kip:
https://www.youtube.com/watch?v=KtS4ySyugeI

Maar daar spreiden ze de kip eigenlijk alleen maar.
Moet ik dan zeg maar de bout tot bijna onderin insnijden en dan vlechten of is dat weer heel wat anders?

Zoals bijvoorbeeld dit vlechtbrood:
Vlechtbrood%2B(4).JPG


Wederom bedankt!
 
Ik zou de bout niet vlinderen (Planet BBQ blz 208) maar in dunne plakken snijden en deze marineren/kruiden. Deze plakken vervolgens aan het spit rijgen
 
Bedankt Ceriel. Planet BBQ saved the day. Weten we dat ook weer.

Dat spit gebeuren moeten we nog iets op verzinnen hahaha. Ik heb ?n geen spit ?n geen gevogelte houder.
Wat ik wel heb is een aantal grote spiesen. Die wilde ik er door heen steken. Vervolgens de spiezen op bakstenen laten rusten.
Dan ligt het vlees dus tussen de bakstenen.

en dan een ring van briketten erom heen net als in jou post Ceriel.
Dan een bakje of zo onder het vlees en steeds reepjes af snijden...zoiets hahaha.

 
Je kunt het vlees in plakken snijden, grillen tot gaar en dan in reepjes snijden, die je in een gietijzeren pan nog op de Q wat krokanter bakt. Werkt als een tierelier.
 
Bedankt voor de tips!
We zullen vanmiddag eens kijken wat het wordt  :D
 
Ok! Komtiedan.

Allereerst maar eens een mooi spit gemaakt:


De BBQ opgestookt met een volle starter en het spit achtig geval er op gezet:


PERFECT al zeg ik het zelf!!
Zo dekseltje erop en rustig wach...godgloeiende...het hele geval is te hoog en stort als een Griekse bank in elkaar :D Beetje gevoel voor drama, zo erg was het nou ook weer niet maar de lezer wil ook wat h?.

Dus maar efkes wat improviseren:


Regelmatig draaien..


...und so weiter


Ondertussen nog wat tzatziki gemaakt:


Om eerlijk te zijn ziet die tzatziki er niet geweldig mooi uit. Hopelijk smaakt ie straks wel.

De marinade die ik gebruikt heb lijkt enigszins op die van Ceriel.
Kwark daarbij toegevoegd het zakje kruiden dat bij de lamsbout zat, kaneel, djinten, knoflookpoeder. Zoiets ongeveer :)

Net effe snel een stukje geproefd! Het resultaat?
A - mijn klauwen verbrand
B - het water stroomt me weer in door de mond....heerlijk!

Zometeen maar even inpakken en dan feestelijk klaar zetten op de 1 of andere manier.
 
Terug
Bovenaan Onderaan