BasBQ
Beef en Steak

Grote en kleinere kamado

 

tvdh

Tondelzoeker
Berichten
18
Hoi hoi,

Zijn er hier mensen die naast hun large kamado ook nog een kleinere hebben van bvb. 34CM?
Ik heb momenteel 2 large kamados, gebruik er eigenlijk altijd maar 1, soms voor groepen of meerdere soorten bereidingen zet ik ze wel beide aan.

Ik wil nu een meubel gaan maken en het lijkt me wel gaaf om de large in te bouwen en de kleine er op te zetten.

Soms voor even 2 biefstukjes bakken bijvoorbeeld, is het dan handiger de kleine aan te steken? Gebruikt die voor zoiets minder kolen of maakt het niet veel uit en kun je net zo goed altijd de large gebruiken?

Groeten Tim
 
ik had beide maar om eerlijk te zijn gebruikte ik de kleinere bijna nooit. haha. de large gebruikte ik veel meer ook voor snel grillen voor een steak of dergelijke.

ik had een Kamado Joe classic en de junior ook met het idee voor even snel of met bv groentes. maar meestal als het vlees lekker lag te rusten grilde ik mijn groente af op de large zo werd de junior overbodig. en naarmate de tijd werd ik ook handiger met plannen van het. gerecht en werd de junior overbodig. als ik jou was maakte ik een meubel voor de 2 large .
 
Hier BGE L + MM.

Voor mij een handige combo, maar ik zie het voordeel niet van een L weg te doen voor een MM.
 
Hoi hoi,

Zijn er hier mensen die naast hun large kamado ook nog een kleinere hebben van bvb. 34CM?
Ik heb momenteel 2 large kamados, gebruik er eigenlijk altijd maar 1, soms voor groepen of meerdere soorten bereidingen zet ik ze wel beide aan.

Ik wil nu een meubel gaan maken en het lijkt me wel gaaf om de large in te bouwen en de kleine er op te zetten.

Soms voor even 2 biefstukjes bakken bijvoorbeeld, is het dan handiger de kleine aan te steken? Gebruikt die voor zoiets minder kolen of maakt het niet veel uit en kun je net zo goed altijd de large gebruiken?

Groeten Tim
Ipv een kleine kamado zou je ook kunnen kiezen voor een wga voor dit soort dingen. Kan overal mee naartoe en is makkelijk weg te zetten. Heb je meer werkblad of ruimte voor mooie biertjes🍻😜
 
Ik volg Stijn helemaal. Zelf heb ik een KJC en een KJJ. Ik speelde al ruime tijd met het idee om een KJC erbij te kopen, maar toen dacht ik dat het wat overkill zou zijn en dus de Junior erbij gekocht. Als ik volk heb en meerdere gangen maak, dan gebruik ik ze alle 2. Als het voor het gezin is, dan gebruik ik 1 van de 2, maar dat is dan afhankelijk van hoe groot het stuk vlees is. Afgelopen zaterdag was dat een bavet en die paste niet op de Junior. Onze zoon eet die dingen niet graag en dus die grill ik dan een worstje of zo en dat doe ik dan terwijl het andere vlees ligt te rusten.

Ik heb er vooral 2 omdat als ik meerdere gangen maak, ik op meerdere temperaturen kan werken. Zoals geweten kan je een kamado op 230° niet rap naar 100° brengen.

Los daarvan staat er naast die 2 heren ook nog een 4-pits gasBBQ en die gebruik ik vaak om snelle crematies uit te voeren :ROFLMAO:. Fles open, kraan open en bakken maar. Eens deze de geest geeft, komt er nog een WGA in de plaats, want 2 BBQ's vind ik net nog te weinig.

Maar moest ik 2 larges hebben, zou ik zeker geen weg doen om een junior in de plaats te nemen. Gewoon houden en liefst beiden inbouwen in die keuken.
 
Ik heb een large en een mini max, staan beiden altijd meestal aan maar voor voor "fast 'grillen. gaat mijn voorkeur uit naar de mini max.... ook handig om gewoon mee te nemen naar het strand en vrienden
 
Mijn vriendin heeft via werk een kamado joe jr gekregen en daarmee begonnen met het koken op een kamado. Daarvoor had ik gewoon een weber kettle.

De jr was snel te klein en toen met black friday een classic 3 gekocht.

Uiteraard gebruik ik de 3 verreweg het meest, maar ik vind de jr voor side dishes of voor andere temperaturen echt heel handig en blijft een prima kamado.

Ik vind het in ieder een top combo om in huis te hebben.
Ik heb ook geen tuin, maar twee balkons en kan ook niet groter 😁😁
 
Ik heb een grill guru compact en heb er een kamado joe classic naast gekocht. Had eigenlijk verwacht ze vaker naast elkaar te gebruiken maar heb de compact niet meer gebruikt sinds ik de classic heb. Mischien komt dat deze zomer nog.

De compact verbruikt natuurlijk wel een stuk minder.

Heb ooit een wsj gekregen en gebruik die als ik snel een paar hamburgers wil bakken. Zou zelf eerder voor een kleine kettle gaan.
 
Ik heb een Kamado Joe Big Joe 3 en een Bastard compact. De Big Joe gebruik ik voor de grotere dingen en low & slow.
Ik vind ook de temperatuur makkelijker en gelijkmatiger te controleren in de big joe door onder andere de eventuele grotere afstand tot de kolen en de slowroler.

De Bastard compact gebruik ik eigenlijk alleen voor hot & fast.
Dus eigenlijk had dat net zo goed een WGA kunnen zijn want ik haal er nu geen voordeel uit het feit dat het een dikke ceramische bbq is. Het is eerder een klein nadeel. Blijft lang heet en weegt alsnog zo’n 40 kilo. Dus na gebruik zet je het niet snel even in de garage.

Het verschil in kolen verbruik bij hot and fast tussen de big joe en de compact is enorm. Zeker bij het searen. Op zich ook niet gek want bij de big joe gaat de meeste hitte langs het vlees gelijk de lucht in.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties!
Nu heb ik iets om over na te denken.
Misschien inderdaad de 2 large Kamado's houden en nog een WGA erbij voor hot en fast.
Vind zo een kleine Kamado wel erg gaaf staan, maar WGA is misschien wel een stuk praktischer en betaalbaarder ook...
 
Met klein begonnen, een large ernaast nu. Voor mij prima. In reactie op je vraag, de kleine op het werkblad zetten en de large erin zetten. Ik denk dat je dan een opstapje nodig gaat hebben voor de kleine…?
 
Met klein begonnen, een large ernaast nu. Voor mij prima. In reactie op je vraag, de kleine op het werkblad zetten en de large erin zetten. Ik denk dat je dan een opstapje nodig gaat hebben voor de kleine…?
Goed om hier inderdaad rekening mee te houden. Ik heb daarom zowel de Large als de MM ingebouwd zodat het roosteroppervlak van beide ongeveer even hoog is.
 
Hier ook een grote en kleine. De grote gaat vaker aan dan de kleine. Nu eten wij ook geregeld spare ribs en die passen gewoonweg niet op de kleine. Voor een snelle burger of biefstukje gaat de kleine nog wel eens aan. Heb ze overigens beide in een meubel verwerkt.
IMG_9304.jpeg
 
Bij mij gaat de compact eigenlijk niet meer aan sinds ik een GG large heb. De large verbruikt wel een stuk meer kolen dan de compact

Verstuurd vanaf mijn CPH2065 met Tapatalk
 
Heb ook een WGA erbij genomen: A) om mee te nemen op vakantie en B) Als de JOE Low@Slow is en toch trek heb in een sateetje
 
Vorig jaar voor het eerst op vakantie met de eigen WGA mee.
Hélemaal top.
Dit jaar mag hij echter de camping niet op

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Vorig jaar voor het eerst op vakantie met de eigen WGA mee.
Hélemaal top.
Dit jaar mag hij echter de camping niet op

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
Wij gaan dit jaar voor het eerst met de campervan op vakantie. Lekker een beetje touren door zuid Frankrijk. Heb er speciaal een WGA voor gekocht maar hoop dat ik m wel ergens mag gebruiken haha
 
Wij gaan dit jaar voor het eerst met de campervan op vakantie. Lekker een beetje touren door zuid Frankrijk. Heb er speciaal een WGA voor gekocht maar hoop dat ik m wel ergens mag gebruiken haha
Op gas geen probleem, maar voor grote delen van Frankrijk (of geheel?) Geldt een verbod op kolen in de zomer. Wel genoeg campings die speciale bbq-plekken vaak ook met een aanwezige bbq hebben staan.
In België afgelopen jaar ook een verbod gehad vanwege de droogte, al is de droogte dit jaar ver te zoeken

Verstuurd vanaf mijn CPH2065 met Tapatalk
 
Vorig jaar aan de Westkust Frankrijk een camping waar op houtskool mocht.
"Doodsangsten" uitgestaan dank zij Engelsen die met spiritus de boel aanstaken naast een coniferen haag
Maar veel plezier gehad van de WGA en een uitgebreide Super U op loopafstand.....

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Ik heb een kj3 met daarnaast mijn eerste kamado van de Blokker waar ik op gril zalm en spiesen op klaar maak. in de zomer ,elke warme avond uit werk effe die kleine opstoken spiesjes erop en eten. binnen een uurtje zijn we klaar .
de grote gaat alleen aan voor de ribs pulletpork kip pizza etc
 
Terug
Bovenaan Onderaan