BasBQ
Beef en Steak

Groente: Witlof Ham/Kaas bootjes met witte wijn

DSC_4069.JPG


Dit recept is oorspronkelijk van Mailo, aangepast door er droge witte wijn aan toe te voegen.

Ingredienten voor 6 bootjes:
3-4 struikjes witlof
3 plakken (jong) belegen kaas elk in 4 smalle stroken (elke strook moet op een blaadje witlof passen)
3 plakken Ham (achterham, Yorkham) elk in 4 smalle stroken (elke strook moet op een blaadje witlof passen)
1/2 glas droge witte wijn
enkele slagen zwarte peper uit de molen.

Snijd de kontjes van de witlof en haal de blaadjes los.
Leg een blaadje witlof in een ovenvaste schaal
leg hier een strookje kaas op
leg vervolgens een witlof blaadje erop
Leg daarop een strookje ham
herhaal dit tot je 4 witlofblaadjes hebt gebruikt en 2 strookjes kaas en 2 strookjes ham, eindig met ham.

Herhaal bovenstaande voor de overige 5 bootjes.

Eindigen met Ham komt bij ons niet altijd uit soms gaan we nog een laagje door omdat we nog te veel witlof over hebben en eindigen we met kaas. giet de wijn over de witlof in de schaal, zodat de bootjes in een klein laagje wijn liggen en vervolgens een paar slagen zwarte peper uit de molen.

Zet de schaal indirect op de BBQ van 160-200 gr.C minimaal 1 uur
Eventueel kun je de schaal afdekken met alu folie als de blaadjes witlof of ham te donker worden (doen wij nagenoeg nooit).

Erg lekker met aardappelkroketjes!
Tip: Aardappelkroketjes van Aviko die ook in de o*en kunnen.
Niet volgens de temp. en tijd op de verpakking bereiden!
mooie temp is 160 gr.C en dan zeker een uur indirect, bij 180 gr.C is dat ongeveer 45-50 min.
De buitenkant is dan knisperend krokant en de kern heerlijk zacht.
wel halverwege de tijd een keer omdraaien.

DSC_4060.JPG
DSC_4061.JPG
DSC_4066.JPG
 
dit lijkt me een heerlijk gerecht, gaat zeer snel gemaakt worden.
Bedankt voor het delen
 
Echt zo lekker op deze manier witlof eten, jou scheutjes zijn wel meer dan van mij zie ik ;)
 
Leo +1 !!
 
Dit is gewoon een manier om ongegeneerd ham/kaas en witte wijn naar binnen te hengelen, en oeps "er zit ook nog witlof tussen" =))  En dat terwijl ik toch ook van witlof hou.
Recept naar mijn hart dus.
 
 
 
 

Rik

Kooltjesharker
Berichten
101
Deze gaat bij mij op de todo lijst!
 
Terug
Bovenaan Onderaan