BasBQ
Beef en Steak

Grizzly grill elite 2021

Ik heb hem ook weer binnen, nog geen tijd gehad om te controleren. Hopelijk gaat deze niet weer 1-op-1 retour.

Verstuurd vanaf mijn DN2103 met Tapatalk
 
Vandaag ook geleverd gekregen, ben alleen nog niet zo enthousiast als dat jullie zijn(?). Hebben jullie ook (weer) zo'n ruimte tussen de base en deksel bij het schanier?

IMG_20211118_102747.jpg
IMG_20211118_102354.jpg

De inspectie rondje begon hier direct "goed", lagen wat onderdelen los, de schroef en ringetjes zijn snel te verklaren, maar netjes is anders. Net alsof ze die zijn vergeten te monteren. Dat plaatje stond ik raar van te kijken in eerste instantie. Schanier links op de pot zit tussen de ring en schanier zo'n plaatje gemonteerd. Die 2de losse zal wellicht aan andere kant horen? Geen idee, vaag, niet eerder gezien bij andere 2 stuks die ik heb gehad...

IMG_20211118_102502.jpg
IMG_20211118_105231.jpg

De banden zijn wel erg strak aangedraait volgens mij, maar dat is puur op zicht. Moet de steeksleutel er eens opzetten. Geheel is ook niet strak uitgelijnt. Maar dat is wellicht mijn perfectionisme, het staat allemaal net niet netjes recht in lijn.

IMG_20211118_102711.jpg
IMG_20211118_102702.jpg

Deksel op de base is ongeveer zelfde als wat ik bij vorige model had, wellicht nog wat lomper. Kan rustig mijn vingers er in steken, middelvinger kootje is te dik om er door te gaan, maar mijn pink verdwijnt er makkelijk in...

IMG_20211118_112822.jpg

Klein puntje op de kamado, maar daar wil ik niet moeilijkste over doen denk ik. Dat hou je toch wel beetje?

IMG_20211118_103109.jpg

Moet zeggen dat die deksel wel lekker ver open gaat met dat nieuwe schanier, dat dan weer wel. Maar hij tilt inderdaad wat zwaarder, en valt snel dicht. het "clipje" heeft hierdoor ook niet echt een functie meer... Ook de chipfeeder en lucht toevoer schuif zitten redelijke speling in. Kan beide makkelijk met een pink los/dicht tikken en kan er mee rammelen als ik er op tik... Ik vraag me af of die echt goed afdicht en geen valse lucht inlaat/vrijlaat... Mijn eerste exemplaar was gewoon goed in dat opzicht, moest met klein beetje kracht openen/sluiten, maar lekte ook totaal geen lucht. Sluiting dicht en ding doofte ook gewoon snel.

Verder beetje gemengde gevoelens bij, en misschien ligt dat wel weer aan mij, wat vinden jullie hier van? Ik zit dit verhaal ook sowieso op de mail weer naar Grizzly, en wil morgen eens met ze bellen, ben benieuwd wat ze hier van zeggen. Het voelt voor mij nu net niet "goed" zeg maar...
 
M'n pink kan ik er ook tussen duwen. Maar is dat een probleem, als het fiberglas op elkaar aansluit en de kamado luchtdicht is? Mocht tijdens BBQ sessies de kamado wel lekken, dan maak ik daar natuurlijk wel een melding van.

Dat van de losse onderdelen is wel slordig en raar. Lijkt inderdaad op de foto's dat dat het plaatje is dat ze tussen het scharnier en de ring hebben gedaan.

Heel klein putje heb ik overigens ook, maar die gooi ik maar onder de noemer "natuurproduct".

Merk aan mezelf dat ik ook steeds kritischer controleer. Zo'n controle heb ik bij de 1e niet gedaan 😂
 
@kamphuisbert dat zelfde heb ik dus ook, misschien ben ik ondertussen wel te kritisch. Vindt de ruimte om de pink er tussen te kunnen drukken echter wel erg ruim. De fiberglas sluiting zit ook maar half jaar in de garantie maar moet volgens mij wel langer mee kunnen gaan. Maar stel dat die iets dunner wordt heb je wellicht direct een probleem?

Verder vindt ik die losse chipfeeder en luchttoevoer beetje naar. Wellicht maak ik me ook gewoon te veel zorgen. Die losse onderdelen zal wel, erg slordig, maar dit kan ik wel zelf monteren. Vraag me alleen af wat ik met dat plaatje moet. Maar dat kan Grizzly mij vast vertellen.
 
Even snel de nieuwe gecheckt: op de Dome geen beschadigingen. Pink kan er met wat meer moeite doorheen, maar ik hoop dat dit voldoende afgesloten is.

Ga het er bij deze versie op wagen door hen op te bouwen en in te gaan branden. Dan kom ik er snel genoeg achter of hij luchtdicht is.

Verstuurd vanaf mijn DN2103 met Tapatalk
 
Tot op heden geen spijt van de overstap naar de KJ classic II, wat een verschil in dikte van het materiaal. Werkt echt super, mocht je nog twijfelen en je hebt nog wat spaargeld liggen… Kamado Express heeft ze nu voor een zeer aantrekkelijke prijs.
 
Laatst bewerkt:
Tot op heden geen spijt van de overstap naar de KJ classic II, wat een verschil in dikte van het materiaal. Werkt echt super, mocht je nog twijfelen en je hebt nog wat spaargeld liggen… Kamado Express heeft ze nu voor een zeer aantrekkelijke prijs.
Foto aangepast 😄
 
Tot op heden geen spijt van de overstap naar de KJ classic II, wat een verschil in dikte van het materiaal. Werkt echt super, mocht je nog twijfelen en je hebt nog wat spaargeld liggen… Kamado Express heeft ze nu voor een zeer aantrekkelijke prijs.
Gefeliciteerd met je nieuwe bbq! Fijn om te horen dat het nu wel goed werkt allemaal. Heb je ook wel verdiend na al dat gedonder 😅
 
Vandaag eindelijk tijd gehad om de nieuwe Kamado op te bouwen. Tot nu toe geen grote gebreken opgemerkt behalve de ruimte tussen boven en onder, een mini overbeet en een plek waar de verf niet goed gemengd is (niet zo erg)

5482eda3c2561182f8e4c3bbe9fe66c7.jpg

2f7d44c148ad096a2217f6ea688c1338.jpg

a37fe3717d0fb91636e09ff21c950421.jpg


Ik kan m'n hele pink er tussen schuiven. Ook m'n wijsvinger tot m'n knokkel.

9e6a1f74b1d1e76af2fb3ca0d5c3da4f.jpg

1a78d156e73b40de47dfb36e0e52ba22.jpg


Ik denk dat de deksel achter beter zou sluiten als de verticale sleuven van het scharnier (zie foto binnenkant scharnier) 5 mm hoger waren uitgeslepen. Daarmee zou het bovenste deel van het scharnier waar de deksel aan vast zit ook 5 mm kunnen dalen. Uitlijning met de voorkant kan je vervolgens afstellen met de verticale en horizontale ruimte in de sleuven. Dit kan alleen bij het nieuwe model.

559291e3009e59a0ae78d4aa106b8819.jpg

2cdcd8ec5a6656600ca93a7ae677815e.jpg


Mijn deksel bleef niet open staan. Door de veren wat strakker aan te draaien (deksel open) blijft hij nu wel goed open.

cfe5c98edeb41c0bba035250d9fa4a4b.jpg


Toch maar even melden bij Grizzly Grill. Kijken wat ze aan die sleuven kunnen doen. Het liefst wil ik weer aan de bak met m'n BBQ. Partner begint er ondertussen ook een beetje chagrijnig van te worden. Dat gez$#k met die BBQ. :)



Verstuurd vanaf mijn SM-N960F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
Geen zin om te wachten. Gewoon testen en de fik erin.
fa9fbfb68a918129f38ae1a575e22ece.jpg


Inbrandprotocol tot 225 graden.
25ea115c89e65782af8a22912f84d7ef.jpg


Smoke test met vochtige houtsnippers:

4527135d2350a2835411bb4f4de2dd4c.jpg

Wanneer ik de schoorsteen dicht of bijna dicht zet, zoekt de overvloed aan rook een andere uitweg.

Helaas een kleine ontsnapping aan rook te zien daar waar de ruimte het grootste is tussen deksel en onderkant.
e2f34da670d90592456b9846a51ae1f4.jpg

d2a7bd2d8d540624ae31ae112d85cb41.jpg


Echter zie ik ook rook uit de kieren komen van de dichte schoorsteen en langs de kieren van de deksel van de chip feeder. Rooklekken kun je nooit helemaal voorkomen denk ik.

9f579944d270bf3d1f1a2ab8de1125f9.jpg


De deksel thermometer lijkt erg traag op te lopen t.o.v. mijn eigen digitale meter. Mijn ervaring met dekselthermometers (Dome temp vs rooster temp) is sowieso niet goed, dus ik gebruik altijd mijn eigen meter en probes. Misschien zorgt dit bij sommige mensen ervoor dat er te heet wordt ingebrand.

88afcbdba60f3fb982325ee99ac6c819.jpg


Afkoelproces (boven en onder afgesloten)

f56c5374dcd2ba0b6aab72258b4be989.jpg


Het sluiten van de openingen zorgt voor een verwachte daling van de temperatuur. Kan niet zeggen of er echt sprake is van valse lucht door de brede opening tussen boven en onderkant. Ik zou dat nog kunnen gaan testen door dit handmatig beter af te sluiten.



Verstuurd vanaf mijn SM-N960F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
Rook of lucht is toch hetzelfde in dit geval likt mij: als het ontsnapt via de kier tussen de Dome en de base en vanuit de chip feeder lijkt mij dat geen goede producteigenschap...

Vrees dat ik hetzelfde ga krijgen. Zie fractie licht doorkomen als ik een zaklamp op de naad zet en ook de chip feeder zit bij mij redelijk los.

Ik ga hem toch maar opbouwen en zien wat er in de praktijk mee gebeurt

Verstuurd vanaf mijn DN2103 met Tapatalk
 
Ik heb de Kamado nu ook net aan staan voor het inbranden. Voel geen warme lucht ontsnappen bij de Chip Feeder en de 'kier' bij de Base/Dome.

In de handleiding staat alleen iets over niet boven de 275 graden de eerste 3x, maar kijk eens wat ik gevonden heb op https://help.grizzlygrills.nl/nl/articles/100510-temperatuur-regelen-1e-3x-gebruik

Dit protocol heb ik ook bij de eerste Kamado gebruikt en daar had ik toen geen last van gebroken Keramiek e.d.

Tekst:
Ons advies is om de eerste 3x voor het gebruik van je kamado, deze niet hoger te stoken dan 250 graden, om schade aan het keramiek te voorkomen. Dit vergt wat geduld en controle. Hoe doe je dat? We leggen het je graag uit!

1e keer gebruik:

  • Vul de kolenmand / vuurbox tot de helft met kolen. Heb je een kolenmand met een tussenschotje? Verwijder deze dan.
  • Steek de kolen op 1 plek in het midden van de kolen aan. Steek deze juist niet op meerdere plekken tegelijk aan, daardoor stijgt de temperatuur te snel. Om de kolen aan te steken kun je de one minute lighter gebruiken.
  • Breng de temperatuur langzaam naar 100 à 120 graden. Tip: gebruik de plate setter ook. Deze zorgt ervoor dat de temperatuur langzamer stijgt, bovendien zal het afkoelen van je kamado langer duren. Zet bij deze stap de luchtschuif in je base in zijn geheel open en de topcap op slechts een klein kiertje geopend.
  • Heeft je kamado 100 graden bereikt? Schuif dan de luchtschuif in de base weer dicht totdat deze voor slechts een kwart open staat.
  • Probeer deze temperatuur gedurende 2 uur vast te houden. Is de temperatuur te laag? Schuif dan de luchtschuif een klein beetje verder open. Stijgt de temperatuur juist, sluit dan de luchtschuif juist meer.
  • Na 2 uur kun je de kamado in gebruik nemen en de luchtschuif verder openzetten zodat de temperatuur verder stijgt naar 250 graden.


2e keer gebruik:

  • Vul de kolenmand / vuurbox voor driekwart met kolen.
  • Steek de kolen op 1 plek in het midden van de kolen aan.
  • Breng de temperatuur langzaam naar 150 graden. Zet de luchtschuif in je base in zijn geheel open en de topcap op slechts een klein kiertje geopend.
  • Heeft je kamado 150 graden bereikt? Schuif dan de luchtschuif in de base weer dicht totdat deze voor slechts een kwart open staat.
  • Probeer deze temperatuur gedurende 2 uur vast te houden.
  • Na 2 uur kun je de kamado in gebruik nemen en de luchtschuif verder openzetten zodat de temperatuur verder stijgt naar 250 graden.


3e keer gebruik:

  • Volg bij de 3e keer gebruik van je kamado, dezelfde stappen als bij de 2e keer gebruik.


Goed om te weten: de temperatuur in je kamado kan altijd wat fluctueren als gevolg van bijvoorbeeld wind, de hoeveelheid kolen die je gebruikt of de buitentemperatuur die bijna dagelijks anders is.

Voor de mensen die hun Kamado nog in gebruik moeten nemen: wellicht hebben jullie hier wat aan!
 
@marijnhak Die instructies staan beetje weggestopt op de website ja, was ze eerder al tegen gekomen nadat ik zelf meer info zocht over inbranden aangezien dat beetje miste in het instructie boekje. Beetje apart dat dit hier niet instaat. Heb deze ook gevolgt maar dan nog langzamer/voorzichtiger, maar heb ook nergens problemen mee gehad, na 5de keer gewoon vol opgestookt en dat ging prima zonder knappende pot.

Kwa rook dat lekt, dat lijkt me inderdaad niet de bedoeling. Dooft hij wel goed bij jullie als je hem straks dichtschuift? Dat lekken hoort gewoon niet, mijn eerste exemplaar had dit ook totaal niet. Lekte heel iets bij de chipfeeder maar dat was met een druppel kit zo opgelost. Dat dopje zat er ook gewoon stevig op, de nieuwe rammelt gewoon...
 
Ik ga het in de gaten houden qua doven e.d. Op dit moment blijft hij best mooi constant rond de 100 graden al ruim 1,5 uur. Iets meer open moeten zetten net omdat het buiten kouder wordt, maar vooralsnog lijkt het goed te gaan.

Update 20:43 - net alle schuiven van de Kamado dichtgezet en binnen enkele minuten zakt hij al in van 191 naar 181 graden.

Verstuurd vanaf mijn DN2103 met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
Er kan best hier en daar wat rook ontsnappen. Op den duur lopen kleine lekjes wel dicht met rook en vet. Daar zou ik me niet zo druk over maken. Maar dat je je vingers tussen dome en base kan stoppen is wel een ander verhaal.
 
Ik zou m’n geld terug vragen en voor een beter product gaan. KJ classic I of wanneer je nog wat spaargeld hebt de classic II. Helemaal nu er bij meerdere dealers 15% korting wordt gegeven.
 
Ik zou m’n geld terug vragen en voor een beter product gaan. KJ classic I of wanneer je nog wat spaargeld hebt de classic II. Helemaal nu er bij meerdere dealers 15% korting wordt gegeven.
Of de Bastard large 😁
 
Monolith, Primo of BGE kan ook haha 😂
 
Heb zelf ook net een bastard L 2021 en mijn zwager ook .allebei perfect geleverd mankeert niks aan .
En met 20 garantie niks mis mee .
Misschien zelfde leverancier maar niet uit de zelfde knudde fabriek van grizzely .
En kwa kleur voor mij het mooist .
Bastard zal je niet tegen vallen
 
Terug
Bovenaan Onderaan