BasBQ
Beef en Steak

Grillplaat

Angelshare

Tondelzoeker
Berichten
12
Voor mijn Genesis heb ik door de jaren heen redelijk wat accessoires weten te scoren. Zo ook de grillplaat van Weber, waar ik veel plezier aan beleef met het maken van ontbijtjes, grillen van groente, karameliseren van burgers etc. Hoe kan ik deze het beste reinigen, het is namelijk nogal een hele klus (ook gezien het gewicht van de plaat) om deze iedere keer uit te nemen en te wassen in de keuken. 
 
Gewoon lekker vet houden... met een prop alu, een koperen 'staalborsteltje' of van die rvs krullen 'sponsjes' kun je het ergste vuil eraf krijgen maar gebruik hierbij juist geen sop of schuurmiddel. Hoogstens wat grof zout. Door nu die grillplaat weer een beetje in te vetten met zonnebloemolie of Crisco en nog even te verhitten onderhoud je de seasoning en blijft die plaat in top conditie!

Het proces van seasoning kun je goed beschreven vinden op diverse sites en youtube als je zoekt op cast iron seasoning bijvoorbeeld. Skillets en Dutch Ovens kun je op dezelfde manier onderhouden als zo'n gietijzeren grillplaat.
 
Las in het jagersblaadje van de afgelopen maand dat Mme Charlotte een citroen over hete roosters wrijft en dan met een staalborstel schoon borstelt.
Geen ervaring mee maar klonk wel logisch en ook relaxed!
 
Citroen? Dat is sterk zuur en daarmee tast je de seasoning juist aan.

Maar we gaan hierbij uit van gietijzer, en ik weet niet of de topicstarter dat bedoelt.
 
Zappa zei:
Citroen? Dat is sterk zuur en daarmee tast je de seasoning juist aan.

Maar we gaan hierbij uit van gietijzer, en ik weet niet of de topicstarter dat bedoelt.

Deze is het:

7597_v2.png
 
O, vergeet dan het verhaal van seasoning. Deze bakplaten zijn met porselein ge?mailleerd.

Een tip die ik daarvoor eens kreeg, is even warm stoken, iets meer dan handwarm, en voorzichtig begieten met een beetje spa rood op de plekken die vastgebrand zijn.  Daarna door stoken zodat de koolzuur flink gaat borrelen en het vuil los weekt. Met een spatel de resten los steken. Dit werkt ook goed op rvs platen.

En daarna een beetje vet houden om aanbakken weer te voorkomen.
 
Ik kwam onderstaande tegen op de faq pagina van een webshop. Ik fakkelde hem tot nu toe inderdaad gewoon af, net zoals roosters. Maar vroeg me af of dan wel alle kooldeeltjes afgepoetst worden.

De bakplaat en het grillrooster zijn gemaakt van porselein-geemailleerd gietijzer (vanaf 2004 modellen). Na gebruik van de bbq kunt u deze het beste als volgt schoonmaken: Neem het overtollige vet van de bakplaat en grilrooster af met behulp van keukenpapier. Zet nu alle branders aan in de hoogste stand en verwijder aangekooekte voedselresten met een messing borstel. Als u het goed doet, blijft slechts stof over die u evenseens met keukenpapier verwijderd. Modellen met een geemailleerde bakplaat en grillrooster kunt u eventueel verder schoonmaken met warm water en een sopje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan