BasBQ
Beef en Steak

Grillen op een offset smoker?

J

Joren

Gast
Hallo
Wat denken jullie van grillen op een offset?  :-/

Hoe zit het in mekaar:
Ik heb thuis een WSM en een kogelbbq, en als er geen tijd is voor low & slow maak ik al eens graag spare ribs op de kogelbbq.
Dit is zo wat het recept dat ik dan volg, op houtskool weliswaar: https://www.youtube.com/watch?v=rp9ygcsRh0Q
Ik kook ze dan direct en indirect aan 200?C.

Maar de kogelbbq is een oud stuk dat amper nog samenhangt en de warmte niet vasthoud.
Daarom ben ik al een tijdje aan het rondkijken naar verschillende bbq's, en vandaag was ik toevallig in een tuincentrum waar men Oklahoma offset smokers verkoopt.
De vriendelijke dame vertelde me dat de firebox met hout moet gevuld worden, en als je heet genoeg stookt, je hetzelfde effect krijgt alsof je direct aan het grillen bent.

Heeft iemand daar ervaring mee? Is een offset een goede combi tussen roken en grillen?
Ik heb namelijk al een WSM dus wil ik niet iets kopen dat uiteindelijk enkel hetzelfde kan.


PS.

dit is mijn wishlist voor de bbq: suggesties altijd welkom !

- Stevig werkblad
- Verplaatsbaar
- Voldoende staaldikte voor prof. gebruik
- Afsluitbaar met ingebouwde thermometer
- Toegangspunt voor externe thermometer
- Brandstof: kolen
- Kookoppervlakte 1m breed
- Om te grillen. Of om te grillen en te roken. Niet enkel om te roken.
- Grill rooster in hoogte verstelbaar (?)
- Makkelijk onderhoud
- Koude zone of 2de rooster om vlees warm te houden
 
Mijn ervaring met mijn DIY reverse flow offset is dat je die nooit zo warm gaat krijgen als direct grillen en als het al lukt vraag ik me sterk af of je resultaat dan echt hetzelfde zal zijn. Er zijn wel offset smokers waar je ook gewoon briketten of kolen in de gaarkamer onder je rooster kwijt kan voor het grillen. of je maakt het er zelf in :)

Mijn reverse flow krijgt de optie om de kolenbakken in de gaarkamer te plaatsen voor direct grillen of het kleinere indirect werk. Een ding is zeker en dat is dat een offset in ieder geval behoorlijk kolen vreet. die van mij pakt bij goed weer ongeveer een goede kilo per uur op 110 graden en dat zal bij slecht weer als regen, gewoon koud en veel wind of sneeuw alleen maar meer worden. zeker met het formaat wat je zoekt zal op hout stoken toch meer voor de hand liggen.
 
Hoewel ik op dit moment nog geen offset smoker heb, komt hij tussen nu en 18:00 vandaag wel binnen.
ik heb me de afgelopen weken flink ingelezen en heb besloten om voor een offset smoker te kiezen waarop ik de keuze heb om direct en indirect te grillen. via een PB kan ik doorgeven waar deze te vinden zijn, kan dit niet openbaar vermelden. weet niet of mijn smoker aan de eisen voldoet, maar hij is zeker geschikt om direct en indirect op te grillen, daarop heb ik hem uitgekozen. het kolen verbruik ligt denk ik ook aan de instelling, met minder lucht toevoer zal het verbruik afnemen.
verder ben ik van plan om veel hout te stoken wat de kosten weer drukt.

op youtube zijn genoeg filmpjes op internet over het gebruik van een offset. gezien de resultaten ben ik ook om gegaan en ga ik mijn gasgrill vervangen voor een smoker.
 
Een Oklahoma smoker is standaard GEEN reverse flow smoker!!!
Als je een Oklahoma hard opstookt kun je zelfs de vlammen IN de gaarkamer krijgen, zelfs bij een Oklahoma Smoker Trailer!
 
Joren zei:
Hallo
Wat denken jullie van grillen op een offset?  :-/

Hoe zit het in mekaar:
Ik heb thuis een WSM en een kogelbbq, en als er geen tijd is voor low & slow maak ik al eens graag spare ribs op de kogelbbq.
Dit is zo wat het recept dat ik dan volg, op houtskool weliswaar: https://www.youtube.com/watch?v=rp9ygcsRh0Q
Ik kook ze dan direct en indirect aan 200?C.

Maar de kogelbbq is een oud stuk dat amper nog samenhangt en de warmte niet vasthoud.
Daarom ben ik al een tijdje aan het rondkijken naar verschillende bbq's, en vandaag was ik toevallig in een tuincentrum waar men Oklahoma offset smokers verkoopt.
De vriendelijke dame vertelde me dat de firebox met hout moet gevuld worden, en als je heet genoeg stookt, je hetzelfde effect krijgt alsof je direct aan het grillen bent.

Heeft iemand daar ervaring mee? Is een offset een goede combi tussen roken en grillen?
Ik heb namelijk al een WSM dus wil ik niet iets kopen dat uiteindelijk enkel hetzelfde kan.


PS.

dit is mijn wishlist voor de bbq: suggesties altijd welkom !

- Stevig werkblad
- Verplaatsbaar
- Voldoende staaldikte voor prof. gebruik
- Afsluitbaar met ingebouwde thermometer
- Toegangspunt voor externe thermometer
- Brandstof: kolen
- Kookoppervlakte 1m breed
- Om te grillen. Of om te grillen en te roken. Niet enkel om te roken.
- Grill rooster in hoogte verstelbaar (?)
- Makkelijk onderhoud
- Koude zone of 2de rooster om vlees warm te houden

Ik heb vorige week mijn offset smoker binnen gekregen. Voor een hele fijne prijs van 179 euro een Tepro Biloxi. Deze heeft een in hoogte verstelbaar kolen rooster in de rookkamer en een as bak er onder. Hoewel ik de smoker niet voor direct grillen wil gebruiken (hooguit op het rooster in de vuurkamer) heeft hij zeker de mogelijkheid.

Met het indirecte vuur (waar gij voor bedoelt is) heb ik de temperatuur in de rookkamer ook naar de 200 graden weten te krijgen, wat warm genoeg moet zijn om te grillen. 
Verder zit er een warmhoudrooster rooster in.
Helaas is er oom aardig wat lekkage van rook, maar daar maak ik me op dit moment niet druk om. Het vlees smaakt er zeker niet minder om. De staaldikte is misschien niet voor professioneel gebruik, maar wat versta je daaronder? Ik heb deze voor een leuk bedrag kunnen kopen, een versie met meer staal heeft al gauw een nulletje extra in het aankoop bedrag staan.

Buiten de staaldikte lijkt het wel erg op de wensenlijst die je hebt.

Ik kan niet in je portomonee kijken en weet niet hoeveel ervaring je hebt, maar voor een eerste ervaring met de smokers kan ik deze van harte aanbevelen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan