BasBQ
Beef en Steak

Grill methodes

Ik ben in het bezit van een rechthoekige BBQ (Boretti Carbone). Wat is voor mij de beste grill methode voor low and slow?
Moet ik de minion methode gebruiken of de snake methode? En hoe deel ik het beste de BBQ? Mijn gevoel zegt gezien van het vooraanzicht, link/rechts ipv boven/onder.
 
Dion zei:
Ik ben in het bezit van een rechthoekige BBQ (Boretti Carbone). Wat is voor mij de beste grill methode voor low and slow?
Moet ik de minion methode gebruiken of de snake methode? En hoe deel ik het beste de BBQ? Mijn gevoel zegt gezien van het vooraanzicht, link/rechts ipv boven/onder.
Ik heb even gegoogled op jouw apparaat. Ik zou de links/rechts methode gebruiken. En als je de kolen links legt, de luchtlaat linksonder gebruiken en de uitlaat rechtsboven. De andere twee (rechtsonder linksboven) dicht. Good luck
 
Dit weekend een soort van snake methode toegepast in de WGA (daarom soort van..beperkte ruimte).  Maar dat doet het prima!

Hier hoe ik het heb gedaan:

De brasa blokjes rechtop naast elkaar langs de buitenrand en met folie een gebied gemaakt waar de aangestoken briketten zouden komen, en dan wat hout verdeeld.

Later het hout nog verplaatst omdat tegen de tijd dat die laatste blokjes zouden gaan roken het geen zin meer had.

5mUTpA8.jpg


6DiXVb8.jpg
 
Dag bbq liefhebbers,

Ik heb twee vragen over de snake/minion methode met briketten. Ik heb altijd begrepen dat je briketten helemaal uit moet laten roken in de firestarter/bbq voordat het onder het voedsel kan ivm het schadelijke bindmiddel wat bij briketten wordt gebruikt.
Begrijp ik dan goed dat je de snake/minion methode alleen maar kan gebruiken met kokos-briketten?
Is het ook mogelijk om die technieken te gebruiken met houtskool?
 
De methodes zijn te gebruiken met zowel houtskool als briketten.

De dampen die vrijkomen hebben ook te maken met de kwaliteit van de briket. (En kwaliteit briktten vind je doorgaans niet bij het tankstation of de supermarkt :D ) Maar de meeste briketten zijn daarentegen prima geschikt. Het verschil zit vervolgens veel in hoeveel as ze achterlaten / hoe schoon ze opbranden, hoe heet en lang ze branden en of er een extra (ongewenste) smaak mee komt.
Kokosbriketten branden relatief een stuk schoner, langer, laten geen smaak achter en verstikken zichzelf niet zo snel.

Sommige van deze verschillen kom je ook tegen bij houtskool trouwens, ook daar geldt; kies voor een beetje kwaliteit.
 
SilverFox  + 1

Door het gebruik van de Minion/snake methode om je vuurtje aan te steken heb je ook prima controle over je temperatuur.
Eigenlijk doe ik het tegenwoordig uit gewoonte altijd zo ;)
 
Bij briketten ga ik altijd voor kokos, deze hebben de beste brandeigenschappen.
Briketten in blokvorm zijn het handigste om te stapelen, Ecobrasa, Dammers, Flamy en dergelijke.
 

Sven74

Kooltjesharker
Berichten
141
qua water, maakt het nog uit of warm / koud water bij te voegen?, uiteindelijk warmt het natuurlijk wel op.
Heb het zelf nog niet met water geprobeerd, maar laatst keer met kokos 3-2-1 ribs gemaakt en moest toch wel voortdurend even spelen met de onderste schuif. Niet dat je daar aan ontkomt, maar wil het wel eens proberen met bakje water erbij.
 
Wanneer je de waterschaal vult, is het handig om het met kokend water te vullen. Dan gaat niet eerst een boel energie van het 'vuur' in het water om deze van 20 naar 90+ graden te brengen.
 
Oke thnx, ja daar kan ik wel inkomen.
Las elders veel wisselende verhalen .. dus word dan wel eens verwarrend.
Binnenkort maar eens proberen dan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan