BasBQ
Beef en Steak

Grill methodes

Boel0037 zei:
De snake heb ik een keer geprobeerd op m'n OTx maar de brandende kolen vielen om de verkeerde kant op waardoor hij noet bleef branden. Ik denk dat de een grote diameter q belangrijk is en stapel de kolen zo dicht mogelijk op elkaar. Maar het idee is super en wel werkbaar zal het nog eens een poging geven.
Gisteren de snake geprobeerd tijdens garen van ribben in mijn keteltje, ook gezien bij Aussie, resultaat was goed! Na ruim 5 uur, temperatuur bleef mooi constant zonder al te veel met lucht te schuiven, was de snake voor 2/3e weg.
Bij de eerstvolgende PP zeker weer het proberen waard!
 
Hoi,

Ben vanmorgen begonnen met 'de snake method'.
11:15 was ie gereed en ging de zogenaamde fik erin:




We zijn inmiddels dus bijna 3 uur verder en het gaat absurd goed!
Ik had een 4-steens muurtje gemaakt (2 onderop en 2 bovenop).
Temperatuur zat rond de 120 - 130.
Dat was met half open ventilatie onder (Deksel volledig open)

Daarna ventilatie helemaal open en temp ging toen naar 170. Best warm dus.
Ventilatie weer half dicht (ietsje meer) en de temp zakt al weer richting 150:


Wat mij betreft een aanradertje!
 
Ahhhhh er ligt niks op het rooster :-s
 
en als je dan ook nog goede kokos briketten gaat gebruiken kan je nog veeeeeeeeeeel langer de warmte erin houden ;)
 
Ik heb de snake methode regelmatig gebruikt voor PP op mijn OTP 57 in combinatie met schorsen etiketten.
Runs van 10 uur waren geen probleem, temperatuur blijft zeer constant.
Echt een aanrader.
 
Boel0037 zei:
De snake heb ik een keer geprobeerd op m'n OTx maar de brandende kolen vielen om de verkeerde kant op waardoor hij noet bleef branden. Ik denk dat de een grote diameter q belangrijk is en stapel de kolen zo dicht mogelijk op elkaar. Maar het idee is super en wel werkbaar zal het nog eens een poging geven.

Probeer eens Kokos briketten. Deze zijn vierkant en makkelijk te stapelen branden gelijkmatig en geven weinig as af. Ideaal voor de snake method, gebruikte ik altijd in mijn OTP57. Wanneer je de Q op temp hebt dan even de luchttoevoer verminderen (deksel altijd volledig open laten). Zie hier hoe je de OTx van weber kunt markeren: https://www.youtube.com/watch?v=tAYlc7PQV_8

Suc6 met oefenen
 
Toch een vraag in dit topic ipv nieuwe aanmaken. Mn vraag heeft toch we met techniek te maken.

Zoals in voorsteltopic gemeld, heb ik geen Weber... Nu al spijt van, want ik heb aan de onderkant geen ventilatiebediening... Er zit wel een bakkie vor asresten makkelijk mee weg te gooien. Die kan ik toch gewoon beetje in en uitschuiven om hitte te regelen?

Hoeveel briketten gebruiken jullie eigenlijk? Gewoon een dekkende laag voldoende voor direct en als je indirect doet op een stapeltje en vlees aan de 'lege' kant?
 
Plaats even een foto van je barbecue, dat praat wat makkelijker ;)
 
Voila, een aantal foto's van mijn BBQ, wel lekkere diameter, zo'n 55 cm.









Op foto 1 zie een asbak er onder hangen. en zoals op foto 3 en 4 te zien kan ik deze onder het gat schuiven. Dus volgens mijn simpele redenering kan ik dus ook meer zuurstof toelaten als ik de asbak niet volledig eronder schuif.

Ik heb gelukkig wel een thermometer op de deksel :) het rooster dat je nu ziet is het rooster voor de brandstof.


 
toch maar een kickje.

Ben tikkeltje ongeduldig, maar ja ik wil aan de slag met een BCC dit weekend :)

Hopelijk kan iemand mij vertellen of mijn bovenstaande redenering klopt vwb de luchttoevoer dmv bakje niet helemaal onder de Q te schuiven.
 
Zoals ik het zie op de eerste foto is er een flinke luchtspleet / opening tussen ketel en asbak, en daarom denk ik dat de asbak vrij weinig verschil gaat maken.
 
Het zal ongetwijfeld iets uitmaken. Maar of het nauwkeurig werkt zal je toch gewoon moeten proberen
 
Die 'spleet' is omdat ik de asbak iets er uit heb geschoven, kan er toch lucht naar binnen.

Ik ga ns vogelen.  Kooltjes erop, asbakje helemaal eronder -> temperatuur checken. asbak er iets onderuithalen -> temperatuur checken en moet dan dus hoger zijn/worden.

 
Nu een ribbel op mn Q, aangestoken met ongeveer 3/4 firestarter kokosbriketten en restje normale briketten, na half uur temp naar onder 150. Zoals gezegd heb ik geen weber, dus kan niet luchttoevoer aan onderkant regelen, alleen in de deskel. 

Wat is jullie idee? Luchttoevoer toch beperkt, of misschien gewoon meer briketten aanslingeren? Kan ik gewoon tussentijds briketten erbi doen, rauw, op de hete?
 
Heeft iemand ervaring met de hierboven genoemde ring of fire? Oftewel door weber de circulaire methode genoemd.
Werkt dit goed voor pizza?
En hoe lang houdt de temperatuur stand?  Uiteraard met goede kokos briketten.
 
e10656a5072fc78a27bdfb26427d81d0.jpg


"The ring of fire" werkt perfect voor pizza. Als je kolen onder de steen gaat leggen, wordt de steen te heet en ga je zwarte Frisbees maken.

Ik hou het ong. 1 uur op temp (250 gr. dome temp) daarna daalt hij iets maar dan heb ik zat pizza's gemaakt voor 4 man.

Gebruik flammy cocos briketten. En foto is van eerste gebruik pizzasteen, ondertussen is hij egaal zwart.
 
ok
dank voor je reactie
 
Terug
Bovenaan Onderaan