BasBQ
Beef en Steak

Grill Guru Compact niet goed op temperatuur

GB1993

Tondelzoeker
Berichten
3
Hi allemaal,

Ik loop al een tijdje tegen het probleem aan dat mijn Grill Guru Compact (van de Hornbach) niet goed op temperatuur komt. Als ik een stuk vlees eerst gaar en daarna wil grillen kom ik vaak niet boven de 200-220 graden. Pizza's zijn dus ook geen optie. Ik zie vaak dat de onderste laag kolen voornamelijk in het midden brand terwijl de bovenste laag nog zwart is. Een aantal dingen die ik al geprobeerd heb:
- Zachtere kolen
- Minder kolen
- Kolen vervangen
- Rooster schoonmaken
- Aansteken met 2 of 3 wokkels

Nu heb ik kortgeleden een kolenmand besteld maar deze past er net niet lekker in. De kolenmand hangt als het ware in de in de vuurkorf, en hangt ongeveer 5 cm hoger dan waar het rooster zou zitten. De bovenkant van de kolenmand zit bijna direct tegen de plate setter aan. Ik vraag mij af of dit niet te hoog is. Concreet de volgende vragen:
- Is het mogelijk om de kolenmand te gebruiken als deze 5cm boven de plek van het rooster hangt (bijna direct onder de plate setter)?
- Is er een andere reden te bedenken waarom ik geen temperatuur in mijn Grill Guru Compact krijg?

Ps. hij is met de vele regenval een beetje beschimmeld geraakt, dit ga ik wegbranden en goed schoonmaken. Alvast bedankt!

BBQ 1.jpg


BBQ 2.jpg


BBQ 3.jpg


BBQ 4.jpg


BBQ 5.jpg
 
Enkele vragen.
- welk houtskool stook je ?
- zij alle asgaten etc open
- hoeveel houtskool heb je na het low stuk. Zonder houstkool geen temperatuur
 
Enkele vragen.
- welk houtskool stook je ?
- zij alle asgaten etc open
- hoeveel houtskool heb je na het low stuk. Zonder houstkool geen temperatuur

Bedankt voor je reactie!

- Ik stook met Birch & Aspen van het merk Best Charcoal
- De asgaten zijn open maar met het opbranden van de kolen kan het zijn dat hier as op komt te liggen, kun je dit tegen gaan? Alle schuiven staan verder gewoon open. Bij de Margrietschijf heb ik zowel geheel open geprobeerd als geprobeerd om de gaten te 'uit te lijnen'.
- Na het low stuk brand de onderste laag van de kolen, daarboven liggen voldoende kolen die nog niet eens aan staan.

De onderstaande foto is niet het beste voorbeeld aangezien hier alles vrij goed aan lijkt maar vaak zie je dat de onderlaag echt heel goed aan staat maar de bovenlaag (zeker in de buitenrand) niet lekker meekomt. Moet ik het zoeken in te weinig zuurstof (airflow) of te weinig zuurstof of te weinig kolen. Voor mijn gevoel zou meer kolen leiden tot nog minder airflow...

BBQ 6.jpg
 
zover ik kan beoordelen moet bij jiu alle lucht door het kolenrooster komen. Als dit vollopt met as dan belemert dit de flow.
Je kan proberen hij overgan naar high om de kolen ,ff op te poken en de as door het rooster laten vallen.
Daarna vers, houtskool erbij en opstoken.

- hoe steek je het houtskool aan. Meet eeen wokkel van boven af?
- probeer eens een hardere houstkool, bv marabu. Dat brand minder snel af.

Vrienden van ons hebben vorige jaar ook een grillguru kloon gekocht. Accesoires zijn het allemaal net niet.
Je kan eens kijken of je een mand met een kleinere diameter kunt vinden.
Anders 1 of 2 ringen aan de bovenzijde eraf slijpen.

Succes.
 
Laatst bewerkt:
Is dat alle houtskool die je gebruikt, dat is veel te weinig houtskool.
Let wel dat je een Kamado anders stookt dan hoe je normaal (L&S uitgezonderd) een briketten BBQ stookt.
Je kolenmand (firebox) helemaal aftoppen (vullen tot ongeveer 5 centimeter onder de rand van de kolenmand/firebox) de temperatuur regel je met je luchtschuiven en niet door weinig houtskool te stoken.
de houtskool die overblijft na het afkoelen kun je gewoon hergebruiken (laten liggen)
 
Heb je de kolenmand al gebruikt zonder de gietijzeren bodem plaat .
 
Ik ben het met de vorige spreker eens ,en wel dat onderste rooster met die gaten helemaal weghalen ,want dat kon ik niet goed zien .
Dan moet het toch lukken.
 
Sluit me bij de vorige sprekers aan.
Kolen mand gewoon vullen maar de plaat weg halen die voegt i.c.m. de mand niets toe toch?

Als de kolenmand vol zit en je krijgt niet voldoende temperatuur is het (vrijwel?) altijd de zuurstof toevoer / doorvoer die de beperking is.
Bij de Weber ketels kan er wel eens as op de lucht toevoer gaan liggen een keer open dicht is vaak de oplossing.
 
Terug
Bovenaan Onderaan