BasBQ
Beef en Steak

Grijs/wit stofje in mijn eitje

 
 

Stoker Joop

Stoker
Berichten
328
Een volgende dag wilde ik weer mijn BGE aansteken voor de volgende bbq-sessie. Bij het openen van mijn eitje schrok ik eventjes. Ik heb een hoop witte eieren gezien, maar niet aan de binnenzijde van mijn BGE (wel toen ze nog maagd was).

Momenteel gebruik ik Dammers briketten als brandstof in mijn BGE. Ik vraag me af wat deze witte/grijze aanslag is? Ik heb overigens niets terug geproefd in mijn maaltijdje.

o8bgqx.jpg

fvd76a.jpg

jt9clg.jpg
 
Ik gebruik ook Dammers, maar dit nog niet eerder gezien.
 
Min primo had vorige week ook ineens zo'n zelfde een witte laag, heb geen dammers gebruikt wel black range en die gele zakken van de sligro.

Geen idee wat het is...
 
Als de vlammen langs de wand likken zie je dat wel eens. Volgens mij is het gewoon de tot wit as verbrande urft die bij normaal gebruik aan de binnenkant blijft zitten.
Als je je ei helemaal schoon wilt hebben: gewoon volgooien met kolen, vol open aanzetten en dichtdoen zonder cap. Dan wachten. Daarna even naborstelen met een zacht vegertje en hij is weer maagdelijk.
Overigens dit NIET doen als hij een poosje niet gebruikt is, want door vochtopbouw in het keramiek kan er spanning op komen als er ineens hoge hitte is en kun je scheuren krijgen, of kunnen er stukjes uit het keramiek springen.
 
Ik heb tijdens de bbq wel vlammen geconstateerd, ze kunnen inderdaad mogelijk een likje van mijn eitje genomen hebben. Alleen dit vind ik wel vreemd want de daisy wheel en onderkant deksel was ook beslagen en zo hoog komen de vlammen volgens mij niet.

Ik bedacht me net, dat ik rookhout ingepakt had met aluminium folie en deze op de briketten hebt gelegd. De aluminium folie was tijdens de bbq flink toegetakeld. Misschien is de aluminium papier een deels "opgedampt", want qua kleur van de aanslag komt het wel overeen met aluminium papier. Ik veeg dat stofje weg met een zachte borstel en ga dit weekeinde nog een keer het eitje aanzetten, maar zonder aluminium.

 
Als er dampen van die folie kunnen komen.......zouden die ook op je eten kunnen komen...?
Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Weet iemand dat?
(ga zelf straks even op google kijken)
 
Heb hier ook al vaker meegemaakt ligt puur aan de houtskool/briketten.
Waar de Dammers houtskool bij mij zwarte aanslag (onvolledig verbrande koolstof) achterlaat, laat de Peko houtskool bij mij regelmatig de witte aanslag achter ik verdenk het gruis wat op/tussen de kolen zit, bij volledige verbranding is het wit bij onvolledig zwart.
 
Dit heb ik vaker gezien en heb helaas erg slecht nieuws voor je.
Je BGE is niet meer te gebruiken vanwege een te technisch verhaal.

Ik wil nog wel een mooie bloempot hebben in de tuin dus ben ik bereid je BGE gratis te komen ophalen.
 
Mosseltje zei:
Dit heb ik vaker gezien en heb helaas erg slecht nieuws voor je.
Je BGE is niet meer te gebruiken vanwege een te technisch verhaal.

Ik wil nog wel een mooie bloempot hebben in de tuin dus ben ik bereid je BGE gratis te komen ophalen.

:p lol
 
Tot zoverre kom ik tot conclusie dat het gewoon aan de brandstof ligt. Waarbij de een wat zwart uit slaat en de ander weer wit/grijs.
 
Lees ik nou dat je briketten gebruikt??
 
Had het laatst weer toen ik pizza maakte. Ligt volgens mij aan de brandstof en temperatuur.
 
Die witte aanslag heb ik ook wel eens in m'n Weber
 
Frits +1
 
Gerard777 zei:
Lees ik nou dat je briketten gebruikt??

:blush:
(ik had nog wat liggen, ze moesten op. Niettemin bij low en slow ben ik fan van briketten dan houtskool)
 
Hier ook weleens de aanslag in een Weber gehad,... volgens mij ook gewoon de brandstof. Zou me er iig niet te veel zorgen over maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan