BasBQ
Beef en Steak

Goede of slechte brikettenstarter?

 

Tebbes

Sprokkelaar
Berichten
34
Hallo allemaal,

Ik vroeg me af of veel mensen hier brikettenstarters gebruiken en of er bepaalde merken of typen zijn die je kunt aanraden of juist afraden?
Bestaat er zoiets als een slechte of goede brikettenstarter? Wat zijn de must-haves en welke zijn de no-go's? Er zijn namelijk veel verschillende soorten in veel verschillende prijsklassen.

Ik hoor graag jullie meningen.
 
Ik heb al jaren een ding van 5 euro van de supermarkt.... werk prima.

Weber is vast beter maar is ook 6x duurder.

Voor low and slow / kleine hoeveelheden is de kleine van Ecobrasa top.

Hem niet buiten laten staan helpt ook een boel.
 
Tja, functioneel is het verschil niet groot. Duurzaamheid wel. Vergelijk het met een Weber en keteltje van de bouwmarkt na een seizoen zonder hoes buiten laten staan. De laatste is dan weggeroest.
 
De kleine starter van Weber destijds gekocht puur omdat deze met zekerheid in de WGA paste. Werkt uiteraard prima
 
Ik gebruik al 10 jr de kleine starter van Weber. De grote staat al jaren in het tuinhuisje.
Voor low en slow is de kleine starter eigenlijk nog te groot. Ik pas dit aan door hen inwendig nog wat te verkleinen met opgerold alu folie.
Versr zet ik dat ding na gebruik altijd onder het afdak.

Die van ecobrasa ziet er top uit.
 
De Weber starter is ideaal, deze kan je gewoon buiten laten staan.
de goedkope gaan vaak wat korter mee, zeker als je ze buiten laat staan.
 
Ik heb eens een goedkope gehad, en met de eerste keer houtskool opwarmen de blindklinknagels eruit gestookt... sindsdien een weber, en die kwalitatief echt wel een stukje beter
 
Weber starters zijn top, veilig en gaan lang mee, handig en veilig vind ik ook de extra beugel voor extra houvast/stabiliteit op de 2 kg. versie
Voor de WGA heb ik de RVS 1 kg. starter van Ecobrasa deze laatste is te koop bij Vuur en Rook, daar hebben ze ook de grotere broer de RVS 2 kg. starter, nadeel van de grote broer is dat er geen extra beugel op zit zoals bij de grote weber starter.
 
Ik gebruik nu al een tijdje de kleine van ecobrasa voor mijn offset smoker. 9 van de 10 keer vul ik die voor de helft. Bij mij werkt het prima, aangezien mijn offset smoker ook niet mega groot is(zelf gebouwd).
 
Zelf gebruik ik nu een starter van de praxis. Die vond ik wat aan de trage kant dus ik heb er wat gaten in geboord, aangezien veel starters gaten in de zijkant hebben. Maar hij is er niet beter op geworden. De weber had ik al gezien her en der, maar ik zal ook eens naar de ecobrasa kijken (y)
 
Ik heb de grote en de kleine van weber en deze zal mij denk ik overleven als je ziet hoe deftig deze gemaakt zijn en gaan na gebruik steeds in de schuur. Kleintje gebruik ik om low & slow paar briketjes op te warmen en de grote is perfect om mijn SNS te vullen ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan