BasBQ
Beef en Steak

Glasfiber plus vilt KamadoJoe Classic 2

 
 

Jeroenvanarkel

Kooltjesharker
Berichten
123
Even een vraagje aan de eigenaren van een Kamado Joe Classic II. Ik zelf heb een classic I en dus met zwart vilt. Maar het is een kleine upgrade op bij vervanging de Classic I van glasfiber vilt te voorzien. Heb ik op vorige andere bbq’s ook gedaan. Alleen gisteren was ik bij een vriend die zijn Classic II ging inwijden en daar zag ik dat het glasfiber vilt niet rechtstreeks op de onder en boven pan zat maar dat er dus standaard zwart vilt op zit en daarna daar overheen dus het glasfiber vilt. Is dat normaal? En zou ik dus beter over mijn zwarte vilt heen moeten plakken? Of is het stiekem een Classic I die van een andere hinge sluiting en top vent is voorzien en over bestaande vilt heen glasfiber vilt is geplakt???
 
Hi Jeroen,

Dat vilt dat je ziet is het vilt dat tussen de band van de deksel en het keramiek zit. Dat overlapt deels de rand van de dome.
Bij het vervangen van mijn fiber vilt heb ik dat resterende reepje vilt er afgeschuurd (voor zover nog aanwezig na het verwijderen van de fiber).
 
Zo deed ik het ook bij mijn grillguru waarbij het vilt dus volledig weg was en het glasfiber ervoor in de plaats kwam. Maar bij ge gloednieuwe classic 2 van een vriend van mij. Leek het net alsof er dus het zwarte vilt op zit. Met daarop geplakt het glasfiber. En dat leek mij apart of raar. Maar ik heb een classic 1 sinds kort dus kan niet vergelijken. Als het zo is dat dat zwarte toch als ondergrond zit. Kan ik dus ook het glasfiber erop ipv in plaats van monteren. Maar misschien is het een geupgrade classic 1 door onderdelen te vervangen door leverancier en zodoende een classic 1 als classic 2 te verkopen. Niet dat ik dat denk maar zou volgens mij het enige logische zijn. Tenzij de classic 2 en 3 dus idd gewoon basis vilt + Glasfiber vilt hebben.
 
Ik heb een Masterbuilt, feitelijk een zwarte classic 1. Ik heb vorig jaar het zwarte vilt er volledig afgehaald en vervangen door het glasfiber. Bevalt uitstekend. Is denk ik ook niet goed om het zwarte vilt te laten zitten, het is immers al versleten (anders ga je niet vervangen neem ik aan?) En volgens mij heb je dan ook de kans dat er toch wat lucht tussendoor ontsnapt.
 
Vilt eraf, schuren, ontvetten en de nieuwe erop. Best een tijdje wat gewicht aan het handvat hangen. Dan kan zich dat wat zetten.
 
Vilt eraf, schuren, ontvetten en de nieuwe erop. Best een tijdje wat gewicht aan het handvat hangen. Dan kan zich dat wat zetten.
Beter wellicht ter aanvulling van Free is na het aanbrengen van de nieuwe afdichting de kamado aan te steken tot 100 graden en vervolgens lekker af laten koelen . Kan de afdichting zich nog beter zetten😉
 
Beter wellicht ter aanvulling van Free is na het aanbrengen van de nieuwe afdichting de kamado aan te steken tot 100 graden en vervolgens lekker af laten koelen . Kan de afdichting zich nog beter zetten😉
Het advies van mijn kamado dealer was eerst 1 kant te doen en hem een paar keer te gebruiken en een paar sessies later de andere zijde. Want als je ze gelijk doet, dan staat hij een beetje open omdat je geen sluitklep hebt. En zo kan zich eerst de ene zetten en dan de andere.

Ik heb het ook effectief zo gedaan en ging perfect.
 
Tx all. Maar de vraag blijft of de classic 2 en 3 dus nu origineel. Zwart vilt EN glasfiber vilt samen hebben. 😎
 
Kan ik me niet voorstellen dat er beide op zal zitten , wat heeft dat voor toegevoegde waarde . Ik heb alleen glasfiber op zitten en dat werkt 100%
 
Terug
Bovenaan Onderaan