BasBQ
Beef en Steak

Gietijzeren rooster

 
 

Reboot

Pitmaster
Berichten
575
Ik overweeg een gietijzeren rooster voor m'n black bastard Large aan te schaffen.
Nu vroeg ik me een paar dingen af en misschien dat jullie daar bij kunnen helpen:
Is een gietijzeren rooster alleen handig voor grillmarks of vervangt het gewoon je standaard rooster?
En als ik er dan een koop neem ik dan gewoon een standaard rooster of zo een uit twee delen van outdoor chef waarbij er een helft als bakplaat dient en de ander als rooster? Het outdoorchef rooster is overigens wel iets kleiner dan het gietijzer van black bastard zelf maar past net.

Alvast bedankt voor het mee denken.
 
Een gietijzeren rooster houdt de hitte beter vast dan een normaal rooster, waardoor je mooiere grillmarks krijgt.
Verder is voor een deelrooster met grillplaat wel iets te zeggen, maar ja, dat ligt een beetje aan wat je ermee wilt doen. Ik gebruik in mijn ei een gewoon gietijzeren rooster en heb daar een half en verhoogd rooster opgezet (http://www.barbecueparadijs.nl/barbecue/bge-half-moon-raised-grid/). Dan kan ik op het onderrooster gewoon volledig grillen en de 'warmhoud dingen' bovenop leggen. Of ik gebruik de halve maan voor het opwarmen van vlees voor ik het grill (de zogenaamde reverse sear).
Als je een half rooster met een halve bakplaat neemt, heb je natuurlijk altijd maar een half grillrooster. Maar ja, je kunt wel tegelijk je uitjes en ander klein spul bakken terwijl je staat te grillen, dat dan weer wel... Ik gebruik daar dan een ovenschaaltje voor.
In mijn setup gooi ik bijvoorbeeld vaak een kleine ovenschaal met aardappelwedgies onder dat halve maan rooster, wat groente op dat rooster en wat vlees direct op de gietijzeren grill. Zo gaart alles op zijn eigen plek en kun je zo'n beetje je hele maaltijd op het ei bakken.
Dus mijn advies zou zijn: zo groot mogelijk gietijzeren rooster kopen en evt grillplaatwerk gewoon in een kleine ikea ovenschaal van een paar euro die je op het rooster plaatst.
 
El Fumarole zei:
...
Dus mijn advies zou zijn: zo groot mogelijk gietijzeren rooster kopen en evt grillplaatwerk gewoon in een kleine ikea ovenschaal van een paar euro die je op het rooster plaatst.

Bedankt, hier kan ik iets mee!
 
Ik heb ook een BGE Large met een gietijzeren rooster. Nog een tip... Deze mooi laten liggen en eventueel de Inductor "plate setter" er bovenop leggen, daarbovenop het "normale" rooster en zo kun je indirect je stukje rundvlees (picanha bijvoorbeeld) alvast op ongeveer 40 tot 45 graden kern brengen. Dan eraf halen. Schuif open "normale" rooster en Inductor er af. Dan je ei snel op temperatuur laten komen en terwijl dat gebeurd je stuk vlees tegen de draad in in plakken snijden.
Doordat je gietijzeren rooster al warm was komt hij snel op temperatuur en kun je in een paar min beginnen met grillen. Even om en om ... beetje zout(vlokken) er op en smullen maar ;)
 
En Reboot al ff geprobeerd?
 
renedv zei:
En Reboot al ff geprobeerd?

Nee nog niet. Ik ga wel voor een gewoon gietijzeren rooster maar geef deze keer Sinterklaas even de kans om hem te kopen. Leuk voor in de schoen ;)
 
Dan heb je wel flinke schoenen :)
 
Hi mensen, het is er nog steeds  niet van gekomen om een gietijzeren rooster te kopen. Nu is de Large van (Black) Bastard al weer een hele poos uitverkocht. Dus was ik opzoek naar een ander passend rooster. Na wat googlen kwam ik deze tegen op www.barbecueparadijs.nl:
5c37b761e466f1c6144199e7bee559cf.jpg

Kent iemand dit type rooster met verhoger? Is het handig of ben ik toch beter af met een gewoon gietijzeren rooster?

Alvast bedankt
 
Reboot zei:
Hi mensen, het is er nog steeds  niet van gekomen om een gietijzeren rooster te kopen. Nu is de Large van (Black) Bastard al weer een hele poos uitverkocht. Dus was ik opzoek naar een ander passend rooster. Na wat googlen kwam ik deze tegen op www.barbecueparadijs.nl:
5c37b761e466f1c6144199e7bee559cf.jpg

Kent iemand dit type rooster met verhoger? Is het handig of ben ik toch beter af met een gewoon gietijzeren rooster?

Alvast bedankt

Ik gebruik deze soms op mijn ei. Fijn rooster en je hebt door de verhoging een behoorlijk stuk meer ruimte. En als je die ruimte niet nodig hebt, gebruik je de verhoger niet. Hij is er erg makkelijk af te halen.
 
[/quote]

Ik gebruik deze soms op mijn ei. Fijn rooster en je hebt door de verhoging een behoorlijk stuk meer ruimte. En als je die ruimte niet nodig hebt, gebruik je de verhoger niet. Hij is er erg makkelijk af te halen.
[/quote]

Hi Dominique, geven die inkepingen in het rooster nog problemen op je ei of vallen die precies op de rand?
 
Reboot zei:
Ik gebruik deze soms op mijn ei. Fijn rooster en je hebt door de verhoging een behoorlijk stuk meer ruimte. En als je die ruimte niet nodig hebt, gebruik je de verhoger niet. Hij is er erg makkelijk af te halen.

Hi Dominique, geven die inkepingen in het rooster nog problemen op je ei of vallen die precies op de rand?
 
Reboot zei:
Reboot zei:
Ik gebruik deze soms op mijn ei. Fijn rooster en je hebt door de verhoging een behoorlijk stuk meer ruimte. En als je die ruimte niet nodig hebt, gebruik je de verhoger niet. Hij is er erg makkelijk af te halen.

Hi Dominique, geven die inkepingen in het rooster nog problemen op je ei of vallen die precies op de rand?

Hmm, het is me niet opgevallen of het wel/niet goed zit,( maar dat zegt niks, ik ben vaak wat wazig)  ik kijk er morgen even naar ok?
 
Terug
Bovenaan Onderaan