BasBQ
Beef en Steak

gietijzeren rooster een toevoeging?

Ik heb totaal geen moeite met het schoonmaken van mijn RVS roosters, ik doe het gewoon nooit . Alleen warm stoken en een messing borstel er overheen als ik begin met bbqen.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk

Dat doe ik op de gasbbq. Als ik gedaan heb, het kot open en ff met die borstel erover. En 1 x per jaar maak ik hem eens helemaal schoon. Vroeger zeiden ze dat gas makkelijk was, totdat een kennis zei dat hij zijn gasBBQ eruit had gegooid voor een houtskool. Veel meer onderhoud aan zo een GasBBQ. Bij een houtskool loopt het vet op de kolen en gooi je weg. Bij een gasbbq hangt alles vol. Ben ik elk jaar wel een paar uur mee zoet.
 
Ik heb totaal geen moeite met het schoonmaken van mijn RVS roosters, ik doe het gewoon nooit . Alleen warm stoken en een messing borstel er overheen als ik begin met bbqen.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
eens in de zoveel tijd leg ik de platesetter op het RVS rooster. schuiven open, en daarna veeg je zo het eventuele restant van het rooster af. Ideaal :)
 
Rvs gaat gewoon in de vaatwasser. Eerst de afpoetsen

Gietijzer goed vet maken door veel gebruiken. af en toe een borstel er over en klaar.
 
Ik heb een vraag aan jullie. Ik wil een divide and conquer systeem aanschaffen voor mijn kamado. Nu zit ik te denken om er ook een half gietijzer rooster bij te kopen, maar ik heb al een half moon griddle ( 1 kant glad 1 kant ribbel ). Is het dan onzin om een gietijzer rooster te kopen, of werkt een gietijzer rooster veel fijner ?
 
Ik heb een vraag aan jullie. Ik wil een divide and conquer systeem aanschaffen voor mijn kamado. Nu zit ik te denken om er ook een half gietijzer rooster bij te kopen, maar ik heb al een half moon griddle ( 1 kant glad 1 kant ribbel ). Is het dan onzin om een gietijzer rooster te kopen, of werkt een gietijzer rooster veel fijner ?

Ik heb beiden. Die griddle is voor mij meer voor de plancha kant voor mayosear of smashed burgers
 
Ik heb beiden. Die griddle is voor mij meer voor de plancha kant voor mayosear of smashed burgers

Je gebruikt hem niet om af te grillen dus ? Denk dat je met bijv picanha ook nooit een mooie vetkant krijgt, doordat de vlammen er niet door kunnen.

Denk dat ik hem voor die 40 euro maar mee bestel. Zie veel de combi rvs met gietijzer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ser
Je gebruikt hem niet om af te grillen dus ? Denk dat je met bijv picanha ook nooit een mooie vetkant krijgt, doordat de vlammen er niet door kunnen.

Denk dat ik hem voor die 40 euro maar mee bestel. Zie veel de combi rvs met gietijzer.
Om af te grillen gebruik ik ook eigenlijk alleen het gietijzeren rooster, omdat ik juist wil dat het direct boven het vuur ligt.

Maar ik vind beide een goede aanvulling.
 
weet iemand hoe het zit met het seasonen van de half moon gietijzeren kamado Joe rooster (originele van kamado Joe)? Moet dit nog behandeld worden voordat je kunt beginnen met grillen of kun je gelijk starten met het grillen van bijvoorbeeld een steak?
 
weet iemand hoe het zit met het seasonen van de half moon gietijzeren kamado Joe rooster (originele van kamado Joe)? Moet dit nog behandeld worden voordat je kunt beginnen met grillen of kun je gelijk starten met het grillen van bijvoorbeeld een steak?

Die is dacht ik al in orde
 
  • Leuk
Waarderingen: Ser
weet iemand hoe het zit met het seasonen van de half moon gietijzeren kamado Joe rooster (originele van kamado Joe)? Moet dit nog behandeld worden voordat je kunt beginnen met grillen of kun je gelijk starten met het grillen van bijvoorbeeld een steak?

Eigenlijk beide. Je kunt hem meteen gebruiken maar het is geen erg duurzame seasoning. Als je het rooster daarna netjes borstelt en wat vet geeft (Crisco, raapzaadolie, zonnebloemolie) dan bouw je steeds weer opnieuw aan je patina en dus seasoning. Als je hard grillt, bij hoge temperatuur dan verlies je dat laagje weer en begin je gewoon weer opnieuw.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ser
Bedankt voor jullie reacties. Dan zal ik het de eerste keer gewoon gebruiken en gelijk borstelen en insmeren met olie. Maakt het nog uit of je zonnebloemolie gebruikt of crisco? Het zijn beiden plantaardige olies.
 
Maakt het nog uit of je zonnebloemolie gebruikt of crisco? Het zijn beiden plantaardige olies.
Iedereen heeft zo z'n eigen voorkeur, zonnebloemolie is prima Crisco ook. Zelfs ossenwit kan. Als je zonnebloemolie in de kast hebt staan zou ik dat gebruiken. Mocht dat niet helemaal je ding blijken kun je altijd je rooster bloedheet stoken en Crisco of iets dergelijks gaan gebruiken ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Ser
Terug
Bovenaan Onderaan