BasBQ
Beef en Steak

Gietijzeren halve maan rooster the Bastard Large

 
 
 
 

Rogier

Gemarineerd
Berichten
1.090
Ik wil graag een halve maan gietijzeren rooster voor mijn the Bastard Large aanschaffen. Dit zodat ik, tegelijkertijd, een half indirecte opstelling met een half RVS rooster kan maken en een half directe opstelling met het halve gietijzer rooster. Nu heb ik daar nog een paar vragen over.
  1. Een half RVS rooster van the Bastard is er niet. Mogelijk dat een ander merk past, maar misschien beter om het hele RVS rooster in tweeën te slijpen?
  2. Welk formaat halve gietijzeren rooster koop ik?
    1. Large: Als ik een large neem ligt deze bovenop mijn platesetter rek en dus relatief ver van de kolen. Idealiter wil je deze natuurlijk dicht op de kolen hebben, of is dit niet zo'n probleem in de kamado? Of kan dit large model ook onderin de plek waar normaal 1 halve maan platesetter steen ligt?
    2. Ander formaat: Bijvoorbeeld een maat wel op de plek van de platesetter steen past? En zo ja, welk formaat.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaring/advies hierin.
 
Welk formaat halve gietijzeren rooster koop ik?
  1. Large: Als ik een large neem ligt deze bovenop mijn platesetter rek en dus relatief ver van de kolen. Idealiter wil je deze natuurlijk dicht op de kolen hebben, of is dit niet zo'n probleem in de kamado? Of kan dit large model ook onderin de plek waar normaal 1 halve maan platesetter steen ligt?
  2. Ander formaat: Bijvoorbeeld een maat wel op de plek van de platesetter steen past? En zo ja, welk formaat.
Ik ga nu even kijken voor je
 
Nou ik heb even gekeken. Je kunt de large half moon gewoon bovenop het rek leggen, ik heb er nog de grill/plancha bij om er naast te leggen. Hij past ook onder in het rek op de plek van de deflector plate. Dan zit het rek wel een beetje in de weg, maar kan je makkelijk omheen werken. Als ik alleen grill en niets anders erop hoef te leggen dan leg ik hem ook wel eens direct op de ring (zonder het rek). V.w.b. je vraag over een half gietijzeren rek, daar heb ik geen antwoord op. Ga ik even hier meelezen.

P.S. Let niet op de troep in de Q :cool:
20210528_104410.jpg
20210528_104453.jpg
20210528_104453.jpg
 
@Pascal kijk dat zijn nog eens duidelijke beelden. Hier kan ik wat mee, bedankt! Dan zal ik wel voor een halve large gaan. Die kan ik dan op twee plekken gebruiken, top.
V.w.b. je vraag over een half gietijzeren rek, daar heb ik geen antwoord op. Ga ik even hier meelezen.
Ik neem aan dat je hier het RVS rooster bedoeld :) Ik heb net eens de 'handleiding' bekeken want er schoot me te binnen dat ik hier een half indirecte opstelling in had zien staan en ja hoor. Hierin staat dat je dan de grill verhoger kunt gebruiken. Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.
1622193570305.png
 
komen zo de volgende fotos....... en ja RVS bedoelde ik...:sleep:
 
Ik heb even gekeken. Ik heb niet de grill verhoger van The Bastard, ik heb gekozen voor die van Grill Guru. Ik heb ze naast elkaar gehouden en zag dat die van Grill Guru behoorlijk groter was. Nu snap ik waarom... Ik kende deze opstelling niet. De grill verhoger van Grill Guru past op deze wijze helaas niet. Ik moet wel zeggen dat ik de grill verhoger van de Bastard vrij klein vond.
 
Naar aanleiding van de foto’s van @Pascal heb ik de Large gekocht. Die kan ik dus boven op de platesetter houder en direct op de firebox gebruiken.
Verder heb ik de Bastard grillverhoger gekocht. Deze werkt mooi als half rvs rooster bij een directe/indirecte opstelling en ik heb gelijk extra ruimte als dat nodig is. Kost meer dan je RVS rooster in tweeën slijpen maar voor de extra ruimte neem ik dat voor lief.
Hier nog wat plaatjes. Ik heb het gisteren gelijk in gebruik genomen, vandaar dat ze al vies zijn 😁

841F4FE2-EB30-4777-94B2-1533BCF659C8.jpeg


2FF357AF-A38D-4AF4-B52C-D2131A2C4BD0.jpeg


3575E04A-6DB1-4463-833B-36F8994276AB.jpeg
 
Mooie opstelling zo. 👍
 
Lekker gelijk van profiteren en “vies” maken 👍🏻
 
Ik was nog aan het twijfelen tussen het gietijzeren rooster en de half moon variant. Maar als ik dit zo zie denk ik toch ook voor de Half Moon te gaan, heb de verhoger ook al. Wat is jullie advies?
 
@Pascal kijk dat zijn nog eens duidelijke beelden. Hier kan ik wat mee, bedankt! Dan zal ik wel voor een halve large gaan. Die kan ik dan op twee plekken gebruiken, top.

Ik neem aan dat je hier het RVS rooster bedoeld :) Ik heb net eens de 'handleiding' bekeken want er schoot me te binnen dat ik hier een half indirecte opstelling in had zien staan en ja hoor. Hierin staat dat je dan de grill verhoger kunt gebruiken. Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.
Bekijk bijlage 22707
Ben blij dat ik dit tegenkom, ik wist dit van de grill verhoger ook niet, was al van plan om een D&C erbij te nemen of mijn hele RVS rooster in 2en te zagen :LOL:. Eerst maar eens een grill verhoger halen en deze opstelling proberen, thanks!

Ook wil ik in plaats van de half moon cast iron grid de speksteen van KJ erin knallen, iemand enig idee of dat ook past?
 
Ik was nog aan het twijfelen tussen het gietijzeren rooster en de half moon variant. Maar als ik dit zo zie denk ik toch ook voor de Half Moon te gaan, heb de verhoger ook al. Wat is jullie advies?
@RoyB1973 dat hangt er volledig van af wat je er mee wilt gaan doen natuurlijk. Er is voor beide opties wat te zeggen maar ik heb vaak niet een volledig gietijzeren rooster nodig dus nu hoef ik niet mijn barbecue te verbouwen van indirect naar direct en misschien weer terug als ik daarna nog wat indirect moet maken.

Ik sluit niet uit dat ik uiteindelijk ook nog het volledige gietijzeren rooster zal kopen. Maar ik denk, met de porties die ik maak, met deze opstelling meer dan voldoende ruimte heb.
 
Ben blij dat ik dit tegenkom, ik wist dit van de grill verhoger ook niet, was al van plan om een D&C erbij te nemen of mijn hele RVS rooster in 2en te zagen :LOL:. Eerst maar eens een grill verhoger halen en deze opstelling proberen, thanks!

Ook wil ik in plaats van de half moon cast iron grid de speksteen van KJ erin knallen, iemand enig idee of dat ook past?
Zo zie je maar, toch vaker de handleiding lezen 😅
 
@RoyB1973 dat hangt er volledig van af wat je er mee wilt gaan doen natuurlijk. Er is voor beide opties wat te zeggen maar ik heb vaak niet een volledig gietijzeren rooster nodig dus nu hoef ik niet mijn barbecue te verbouwen van indirect naar direct en misschien weer terug als ik daarna nog wat indirect moet maken.

Ik sluit niet uit dat ik uiteindelijk ook nog het volledige gietijzeren rooster zal kopen. Maar ik denk, met de porties die ik maak, met deze opstelling meer dan voldoende ruimte heb.
Dank, dan ga ik ook eerst maar eens voor de half moon.
 
Ik ben zo blij dat ik dit zie (y)(y)(y)

Ik heb een Bastard Large incl verhoger. De half moon rooster/plancha van gietijzer staat op de wishlist maar precies om bovenstaande reden nog niet gekocht; hoe werkt het dan dichter op de kolen en hoe krijg je dan een half rvs rooster. Mooi dat de verhoger daar prima zn werk kan doen, dat scheelt weer enorm.
 
Mooi dat de verhoger daar prima zn werk kan doen, dat scheelt weer enorm.
Dit is de opstelling waarbij ik het halve gietijzeren rooster direct boven de firebox heb liggen. Je hebt altijd de platesetter houder nodig waar de grillverhoger op kan rusten. Deze zit dan wel een klein beetje in de weg voor het gietijzeren rooster maar je kunt er prima omheen werken.

841F4FE2-EB30-4777-94B2-1533BCF659C8.jpeg
 
Ik ben blij dat ik dit draadje tegen kom! Ik heb hier ook al eens over nagedacht, maar was er niet uitgekomen. Een grilverhoger is sowieso handig ivm de extra ruimte, dus weer wat voor op de wish list...
 
Ik zat inderdaad ook met bovenstaande, ik zat even te lezen en volgens mij past het halve RVS rooster van de BGE ook perfect op de Bastard, deze is goedkoper als de verhoger. Je hebt alleen wat meer aan de verhoger natuurlijk omdat je die ook nog op je hele rooster kunt gebruiken.
 
volgens mij past het halve RVS rooster van de BGE ook perfect op de Bastard
Die heb ik laatst gezien maar blijft niet lekker liggen. Die heeft namelijk aan de rechte zijde aan de onderkant geen randje (ronde gedeelte wel) waardoor hij wiebelt op de firebox of in de platesetter houder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan