BasBQ
Beef en Steak

Gietijzer seasonen lukt niet?

suzyQ

Tondelzoeker
Berichten
12
Hallo,

Na wat zoekwerk heb ik mijn gietijzeren pannen van Le Creuset geseasoned, dit had ik nog nooit gedaan , en er zaten al roestplekjes op het randje. Nu heb ik ze goed afgewassen met zeep, geschrobt met zout, warm gestookt zodat ze konden drogen, en ingesmeerd met crisco, na en uur op 180 graden nog een keer ingesmeerd met crisco, en het overtollige vet weggehaald met keukenpapier.

Na twee uur in de oven zijn mijn pannen heel vies kleverig, en niet duidelijk niet in orde. Hoe kan ik dit het best aanpakken? Hoe krijg ik de oude laag seasoning er af?  En wat kan ik doen om te voorkomen dat het weer gebeurt?
 
geen idee of dit topic wel op de juiste plek staat ook, mocht dit niet zo zijn, mea culpa!
 
Le creuset hoef je niks aan te doen in principe. Die van mij gaat ook gewoon in de vaatwasser.
 
:blush:  ow. Dat wist ik niet, ik dacht dat het echt verboden was in de vaatwasser. Maar nu zit er een hele vieze kleverige laag op, kan ik dat gewoon verwijderen met een staalspons? Vind het een beetje jammer om voor 500 euro aan pannen te vernaggelen namelijk ...
 
Tenminste, ik neem aan dat je een creuset met een kleurtje hebt. Ik zou het met een papje van baking soda (oranje pak van Arm & Hammer bij de toko) doen.
Daar schuur je ook mee maar dat laat je emaille heel.
Als je weer roest op het randje krijgt even schuren en insmeren met olie. Maar bij regelmatig gebruik zou dat niet nodig moeten zijn.
 
Ja, de pannen zijn aan de buitenkant voorzien van gekleurd emaille. Bakingsoda heb ik toevallig net gehaald bij de toko, bedankt voor de tip!
 
als de laag plakkerig blijf betekend dat de oven niet heet genoeg is geweest
stook hem gerust op naar 220 graden
ca half uur moet genoeg zijn
komt wel vrij blauwe walm vanaf
ander buiten op de bbq

dit doen wij ook met bakplaten die afgeven
of langere tijd niet gebruikt zijn 
 
Een ge?mailleerde pan hoeft geen seasoning laagje hoor Bakker ;)
 
Het is alleen de buitenkant die een emaille-laagje heeft, de binnnkanten zijn gewoon zwart ruw gietijzer, niet voorzien van een laag voor zover ik kan zien. Dat bedoel je toch ook Noskos? Ik heb niet de pannen die een witte laag hebben.

Edit: ik heb even gezocht, en het blijkt dat de pannen die zwart zijn van binnen ook een of ander laagje er in hebben zitten en dat seasonen inderdaad niet nodig is. Sta je dan met je goede gedrag  :D
 
Ik vraag me af of mensen ook wel lezen voor ze hier iets neerzetten... Het gaat om Le Creuset pannen. Die hebben een laagje emaille. Mogen gewoon in de vaatwasser en zijn eigenlijk te duur en mooi om op de barbecue te gebruiken.
Ik heb Creusets voor binnen en een verzameling ander gietijzer voor buiten.
 
Dus... ik moet nieuw pannen hebben voor op de nog aan te schaffen barbeque... wat naar  B-) B-)
 
suzyQ zei:
Dus... ik moet nieuw pannen hebben voor op de nog aan te schaffen barbeque... wat naar  B-) B-)

bbq-en is pure opoffering Suzy  ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan