BasBQ
Beef en Steak

Gezocht, Nitrietzout 6%, wie kan helpen

Jelke

Tondelzoeker
Berichten
20
Beste Allen,
Ja daar komt weer iemand voorbij die op zoek is naar 6% nitrietzout. Echter dit keer met een goed, wel overwogen reden.
Ik heb namelijk een zoutarm dieet. Voor mijn eigen veiligheid en de mensen om mij heen zoek ik 6%nitrietzout voor mijn rookworsten. Nu maak ik deze met weinig 0,6%kleurzout vanwege mijn dieet.

Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen aangezien in de EU dit niet standaard verkocht mag worden.
Mijn doel en huidige werkwijze is het zout, natriumchloride zoals dat zo mooi heet, te vervangen voor kaliumchloride en ammoniumchloride alsmede MSG en miso. Met mijn huidige rookworsten kom ik uit op ongeveer 0,93gr zout per 100 worst. Dit is voor een rookworst erg weinig, maar wel met risico's mbt tot Clostridium botulinum. Om dit risico zo laag mogelijk te houden werk ik met zeer koud vlees en gereedschap, ben heel scherp op hygiene. Vries de rookworsten gevacumeerd in en deze worden minimaal, na ontdooien in de koeling, 20 min geweld op 85C. Dit alles om eventuele botuline af te breken. Tot dus ver is dit goed gegaan maar het blijft een risico. Om dit risico de nek om te draaien zoek ik dus nitriet 6%. Hierbij heb ik veel minder zout als bijproduct en kan ik mijn worsten zouten met kalium en salmiakzout.

Graag hoor ik dus als iemand een manier weet om aan 6%nitriet te komen.
tot dusver is proberen te bestellen in het buitenland onsuccesvol gebleken.
 
In jouw geval kun je het nitrietzout gewoon weglaten.
Als je normale verse worst maakt gebruik je dan ook Nitrietzout? Waarschijnlijk niet.
Je maakt de worst vriest hem direct in en na ontdooien bereid je hem direct.
Geen kans voor de bacterie om te groeien.
Al doet nitrietzout veel meer dan beschermen tegen C. botulinum, het zorgt ook voor kleurbehoud en misschien nog belangrijker het conserveert ook de smaak (de worst blijft frisser van smaak).
 
Beste Ewald,
Verse worst maak ik idd zonder nitriet. De Rookworst die ik maak worden rond de 70°C gerookt. De botulinum zal bij deze temperatuur inactief of zelfs gedood zijn. Mij gaat het om de sporen. Alsmede ook om salmonella. De Rookworst wordt voor het roken gedroogd bij "hoge" temperatuur 20-25°C om de darm voldoende te laten drogen voor het mondgevoel van het velletje, maar ook om beter de rook op te nemen.ideaal voor eventuele aanwezige bacteriën.
Vanwege mijn laag gehalte aan zout, icm onbekend pH gehalte wil ik geen risico lopen met mijn gezondheid. Commercieel en ambachtelijk wordt nitriet veelvuldig toegepast in rookworsten vanwege uitsluiten gevaar op besmetting. Ik heb teveel factoren waar ik geen zekerheid op heb. Ik kan perfect hygiënisch werken, maar weet nooit wat er met t vlees gebeurt is voor ik het ontvang. En. Vanwege mijn kwetsbare immuunsysteem neem ik liever het zeker voor t onzekere. 😁
 
Beste Ewald,
Verse worst maak ik idd zonder nitriet. De Rookworst die ik maak worden rond de 70°C gerookt. De botulinum zal bij deze temperatuur inactief of zelfs gedood zijn. Mij gaat het om de sporen. Alsmede ook om salmonella. De Rookworst wordt voor het roken gedroogd bij "hoge" temperatuur 20-25°C om de darm voldoende te laten drogen voor het mondgevoel van het velletje, maar ook om beter de rook op te nemen.ideaal voor eventuele aanwezige bacteriën.
Vanwege mijn laag gehalte aan zout, icm onbekend pH gehalte wil ik geen risico lopen met mijn gezondheid. Commercieel en ambachtelijk wordt nitriet veelvuldig toegepast in rookworsten vanwege uitsluiten gevaar op besmetting. Ik heb teveel factoren waar ik geen zekerheid op heb. Ik kan perfect hygiënisch werken, maar weet nooit wat er met t vlees gebeurt is voor ik het ontvang. En. Vanwege mijn kwetsbare immuunsysteem neem ik liever het zeker voor t onzekere.

Beste Ewald,
Verse worst maak ik idd zonder nitriet. De Rookworst die ik maak worden rond de 70°C gerookt. De botulinum zal bij deze temperatuur inactief of zelfs gedood zijn. Mij gaat het om de sporen. Alsmede ook om salmonella. De Rookworst wordt voor het roken gedroogd bij "hoge" temperatuur 20-25°C om de darm voldoende te laten drogen voor het mondgevoel van het velletje, maar ook om beter de rook op te nemen.ideaal voor eventuele aanwezige bacteriën.
Vanwege mijn laag gehalte aan zout, icm onbekend pH gehalte wil ik geen risico lopen met mijn gezondheid. Commercieel en ambachtelijk wordt nitriet veelvuldig toegepast in rookworsten vanwege uitsluiten gevaar op besmetting. Ik heb teveel factoren waar ik geen zekerheid op heb. Ik kan perfect hygiënisch werken, maar weet nooit wat er met t vlees gebeurt is voor ik het ontvang. En. Vanwege mijn kwetsbare immuunsysteem neem ik liever het zeker voor t onzekere.

Denk dat je wat dingen door elkaar haalt

Clostridium botulinum is de toxine die aangemaakt wordt wanneer de spore weer bacterie wordt. Botulinum wordt afgebroken door het product te verwarmen voor ongeveer 10 minuten op 80 graden (afhankelijk van met welk type je te doen hebt). Het is een toxine en kan dus niet gedood worden bij roken op 70°C. Het is zelf beter om boven de 72°C te gaan om veilig te zijn.

De spore kan niet gedood worden door nitriet, nitriet wordt gebruikt om te voorkomen dat de bacterie sporen gaat vormen in een zuurstof arme omgeving.
Blijf je onder de 25°C dan is er bijna geen gevaar, maar aandrogen kan ook in de koelkast.

De PH daling is bij verse worst geen issue, je PH zal niet dramatisch dalen. Je zou de worst wel kunnen fermenteren.

Zoals je zelf al aangeeft werk je met weinig zout, maar zout is juist een heel effectief middel tegen bacteriën.

In principe heb je voor warm gerookte rookworst geen nitriet nodig zoals hierboven al is aangegeven. Wanneer je warm rookt tot 72°C en dan snel terugkoelt kun je die veilig maken zonder nitriet.

Zelf ben ik geen fan de alternatieven zoals bietensap ed. Je hebt geen controle op het proces van de omvorming van nitraat naar nitriet en dus de kans dat het middel erger is dan de kwaal.
 
Je kan in Nederland direct natrium nitriet kopen maar daarmee experimenteren is spelen met je leven
Ik heb jouw verslag gelezen
Kon maar een conclusie trekken hier ga jij zeker niet ziek van worden
En doe je zelf een lol en ga niet ik zeg niet met pure natrium nitriet aan de gang
Met vriendelijke groet alex
 
Je kan in Nederland direct natrium nitriet kopen maar daarmee experimenteren is spelen met je leven
Ik heb jouw verslag gelezen
Kon maar een conclusie trekken hier ga jij zeker niet ziek van worden
En doe je zelf een lol en ga niet ik zeg niet met pure natrium nitriet aan de gang
Met vriendelijke groet alex

Volgens mij is dat vergunningsplichtig.
Maar ik ben het met je eens, daar moet je niet mee experimenteren.
Eigenlijk vraag ik me af of je überhaupt moet gaan experimenteren met worst recepten icm voedselveiligheid

Groet,
Bert
 
Laatst bewerkt:
Dank je @Fred Kans, dit is echter nietrietzout met 0,6 procent nitriet. Hier wordt gezocht naar nitriet zout met 6 % nitriet, dus 10 keer zoveel nitriet dan bij colorozo.
De starter van het topic hoopt dan recepten te kunnen maken met andere zouten dan NaCl, vanwege zijn dieet
 
Dank je @Fred Kans, dit is echter nietrietzout met 0,6 procent nitriet. Hier wordt gezocht naar nitriet zout met 6 % nitriet, dus 10 keer zoveel nitriet dan bij colorozo.
De starter van het topic hoopt dan recepten te kunnen maken met andere zouten dan NaCl, vanwege zijn dieet
Idd Frits dat is het doel!!

Mijn doel is niet om te experimenteren maar om een voedselveilige rookworst te maken, en in de toekomst droge worsten. Als ik aan de gevraagde 6% kan komen kan ik hiermee veilige worsten maken met vervanging van het natrium deel (lees, net zo veel zout alleen dan kaliumzout en ammonium zout om t simpel te zeggen.)
Kaliumnitriet bestaat in de voedingsindustrie als E-249. Echter is dit nog moeilijker te verkrijgen als nitriet 6% omdat de E-249, zover mij bekend , alleen in pure vorm inde industrie verwerkt wordt.

Inkoop vanuit de VK is mij tot dusver niet gelukt. Alleen met vpn krijg ik zoekresultaten uit het VK. En die ik tot nu toe gezien heb verzenden het niet naar NL. Vandaar mijn oproep hier.
Met de 6% nitriet kan ik huidige veilige recepten gebruiken met rekenfactor 10minder normaal zout

Omdat ik vermoed dat er her en der mogelijk verwarring ontstaat door mijn gebrabbel
De volgende zouten zijn veilig bevonden voor menselijke consumptie

* Natriumchloride ook bekend als zout/keukenzout

* Kaliumchloride ook bekend als dieetzout/bewustzout

*Ammoniumchloride ook bekend als Salmiakzout
Vanwege mijn Natrium beperkt dieet moet ik het natrium deel in recepten vervangen voor 1vd andere zouten
 
Net nog eea uit VK besteld via een remailer, mocht je niet verder komen is dat wellicht een idee
 
Beste Riba,
Hoe werkt dat met een remailer? Heb je meer info voor mij? Alvast bedankt

Ik heb er net voor het eerst wat heen gestuurd, dus nog geen ervaring


Deze verscheept zo te zien:
 
Laatst bewerkt:

Ik heb er net voor het eerst wat heen gestuurd, dus nog geen ervaring


Deze verscheept zo te zien:
Zojuist een bestelling gedaan. Nu maar duimen dat alles zonder problemen aankomt.
Super bedankt voor de link.

Gekke is wel dat ik deze webshop niet zelf kan vinden via google🤔. Ik heb deze nooit in mn zoekresultaten gehad
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: riba
Update*

Vanmiddag mn bestelling binnen gekregen. 1kilo nitrietzout 6,25% totale kosten kwamen met verzenden en inklaren op een schofterige €42,-uit.
Dat heb ik de vrouw maar ff niet verteld🙈
Maar ik kan eindelijk gaan experimenteren met droge worsten en mijn rookworsten wat veiliger maken.
Riba bedankt!!
Compress_20240204_000819_9031.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan