BasBQ
Beef en Steak

Gevulde varkenshaas met baconjasje

 
 
 

Grimlord

Gemarineerd
Berichten
1.422
Het lezen van dit forum bracht de inspiratie voor dit gerecht. De To-Q-lijst lijkt bij ieder bezoek aan dit fantastisch medium aan te groeien.

Gisteren de voorbereidingen getroffen om voor de eerste maal een varkenshaasje te vlinderen, te vullen en op te binden.
De vulling gemaakt met kruiden roomkaas (stijl Boursin), fijngesnipperde uitje, fijngesneden gegrilde paprika, hamblokjes, panko, wat peterselie (uit een potje, toen ik om boodschappen ging was er geen verse peterselie voorhanden)en een beetje room.
20210626_163607.jpg

20210626_165557.jpg


Vervolgens voor de allereerste keer een varkenshaasje proberen te vlinderen (zal toch nog een aantal maal moeten oefenen)
20210626_175338.jpg


Dan het vlees bestrooid met een zelfgemaakte sweet&spicy rub en vervolgens de vulling er royaal op aangebracht (misschien iets te royaal ;) )
20210626_175534.jpg


De volgende stap: het proberen mooi op te rollen en nog eens bestrooien met rub en voorzien van een laagje bacon.
20210626_180122.jpg

De volgende stap, was ook nieuw voor mij, dus ff Google geraadpleegd hoe ik dit best aanpakte. Het resultaat viel mee maar er is nog ruimte voor verbetering.
20210626_181454.jpg

Nadien het geheel ingepakt in plastic folie en een nachtje laten rusten in de koelkast.

Vandaag de Q aangestoken en op 110⁰ laten komen en een paar chuncks appelhout toegevoegd.
20210627_105344.jpg


Dit mooi laten roken tot de kerntemperatuur 50⁰ had, mooie verkleuring van het roken.
20210627_115703.jpg

Op het baconjasje werd nog een laagje Sweet Baby Ray´s Original barbecuesaus aangebracht en de temperatuur opgevoerd naar 125⁰
20210627_115849.jpg

De barbecuesaus mooi laten drogen en karameliseren, een half uur later zat de kerntemperatuur aan 60⁰, tijd om het vlees van de Q te halen en nog een 10-tal minuten laten rusten.
20210627_123540.jpg

De plakken gevulde varkenshaas werden geserveerd met gebakken aardappelen, gestoomde bloemkool en bechamelsaus.
20210627_125143.jpg


We hebben lekker gegeten en een gevulde varkenshaas zal hier vaker op het menu komen te staan.
 
Laatst bewerkt:
Het water loopt me in de mond.....lekker.
 
Ziet er goed uit

mooi dat het vaker op het menu komt, kan je je verbeter punten in praktijk brengen 😉
 
Heerlijk, maar met zo’n jasje van bacon kan het eigenlijk niet mis gaan.
 
Ik zit dit te lezen, kijkt mijn vrouw net even mee en zegt .. dát ziet er lekker uit :D dus, over niet heel veel tijd hier ook op de bbq.

Ziet er goed uit en mooie plaatjes, zal vast gesmaakt hebben !
 
Tja, met bacon krijg je alles lekker😋 Dat opbinden is ook niet mijn hobby maar met wat oefenen is het resultaat goed te doen. Je verwijdert het draad toch. Wel trek gekregen van je verslag en foto's , dus ik denk dat deze binnenkort op de to-do lijst staat.
 
Ziet er fantastisch uit! gaat ook op de to do lijst:)
 
Tja, met bacon krijg je alles lekker😋 Dat opbinden is ook niet mijn hobby maar met wat oefenen is het resultaat goed te doen. Je verwijdert het draad toch. Wel trek gekregen van je verslag en foto's , dus ik denk dat deze binnenkort op de to-do lijst staat.
Zeker een aanrader en mochten groenten naar bacon smaken, dan zou ik overwegen om vegetariër te worden ;)
Dat vlinderen en opbinden vraagt wat oefening maar het resultaat zal wel beter zijn na enkele sessies.
 
Terug
Bovenaan Onderaan