BasBQ
Beef en Steak

Gevuld kipfiletrollade in een jasje

 
 

KJ_Nico

Kooltjesharker
Berichten
232
Samen met mijn meisje volgen wij Masterchef AU. Daar was een van de deelnemers met een gevuld kippenfiletje bezig. Ik dacht, humm dat is iets wat ook op de Q kan.
Simpel en lekker voor door de weeks. Zodoende de ingrediënten gehaald en de avond van te voren voorbereid...
Het volgende stond op het boodschappenlijstje:
  • 3st kipfilet;
  • Serranoham;
  • Pistachenoodjes;
  • Peterselie;
  • Rood pepertje.
Verder benodigd:
  • Olijfolie;
  • Slagerstouw;
  • Folie.
GkGfAbx.jpg


Eerst heb ik de vulling gemaakt. De bedoeling was om ongezouten gepelde nootjes te gebruiken. Maar het lijstje was niet duidelijk genoeg. Dus vrouwlief kwam thuis met ongepelde gezouten nootjes. Dus de opdracht aan vrouwlief, ga maar pellen :).
De nootjes door de vijzel, pepertje gesneden, dit samengevoegd met de peterselie en olijfolie.
KCl8PdO.jpg
ktoEDT3.jpg

9fzTcoq.jpg


Hierna de kip gevlinderd, en een beetje plat geslagen.
vk4RnwM.jpg


Vervolgens de gevlinderde kip als een lap neergelegd. Vervolgens de vulling erop en de kip opgerold.
u1wdgVG.jpg
O1TnTZv.jpg

zLKqhDV.jpg


Vervolgens weer folie neergelegd, en de serranoham netjes neergelegd. Hierop kwam de opgerolde filet.
pnl5VUr.jpg
ij9gmLI.jpg


De serrannoham werd vervolgens strak om de kip gerolt en het geheel met slagerstouw vastgezet.
De rol heb ik daarna weer strak ingerold, en in de koelkast gelegd.
6IjGmF0.jpg
5QEFzaf.jpg


De volgende dag de Q op zo'n 140 a 150gr indirect opgestookd, stukje appelhout erbij en de rollade erop...
De geur van appelhout en de serranoham die was goddelijk
0X2JaI5.jpg
ymVIbvs.jpg


Bij 72 graden van de Q gehaald, even laten rusten om vervolgens in stukken te snijden.
xKTqEVJ.jpg


En het resultaat was super! De vulling mocht wat zout hebben. Ik had er niks bijgedaan, omdat het gezouten nootjes waren. Maar uiteindelijk had er wil wat bij gemogen. Des al niet te min, met de vers gesneden aardappelblokjes uit de airfryert en de gemende sla, was het een heerlijk maaltje.
h2PdY4J.jpg
OB7SSbt.jpg
 
Dat is toch een heerlijk culinair maaltje voor door de weeks hoor. Kip rollade is goed geluk. Blijft toch wonderbaarlijk goed bij elkaar zitten die losse stukjes. En vulling mooi verdeeld. Had zo in een restaurant op tafel gekund. Top
Deze ga ik onthouden lijkt me lekker.
 
Mooi gerechtje! Vooral de combi met pistache lijkt me heerlijk 😋
 
Rollade mooi gevuld, zo op de laatste foto te zien
 
Mooi gemaakt! watertanden hier
 
bedankt voor het delen !!heb hem vanmiddag ook gemaakt
persoonlijk vonden wij hem te droog
volgende x gaan we voor de 63 graden kern 14 minuten(noskos gerookte kipfilet)
 
bedankt voor het delen !!heb hem vanmiddag ook gemaakt
persoonlijk vonden wij hem te droog
volgende x gaan we voor de 63 graden kern 14 minuten(noskos gerookte kipfilet)
Hoi Rebelede,

Ik moet zeggen dat wij de kip normaliter ook minder "droog"hebben. Doch moet ik zeggen dat onze versie niet zo droog was, dat we bij elke hap een glas wijn nodig hadden :D.
Kan zijn, wat ik zie dat ik niet geschreven heb, dat ik de serrano ham tweelaags heb gehouden. Ze waren zo dun, dat ik telkens twee plakjes neergelegd had. Weet niet of dat geholpen heeft. immers 72 blijft 72gr. NU heb ik wel gemerkt dat de ene kipfilet niet de andere is...

Wel bedankt voor je tip, ik ga eens kijken hoe Dennis de kip doet....
 
Terug
Bovenaan Onderaan