BasBQ
Beef en Steak

Gevuld gehaktbrood

cricque

Kooltjesharker
Berichten
215
Een gehaktbrood "gevuld" zoals ik nu al een paar maal gemaakt heb

Een paar wortels zeer fijn raspen
Pijpajuin zeer fijn snijden
Bos peterselie en flink wat bieslook zeer fijn snijden
2 zoet puntpaprika's zeer fijn snijden
Paprika roosteren en de mixer er in zetten

Dan krijg je alvast dit

IMG_0729.jpg
IMG_0730.jpg
IMG_0731.jpg


Een ei, doosje paneermeel en kruiden
- peper (kleine schep)
- paprika (grote lepel)
- rozemarijn (grote lepel)
- basilicum (lepel)
- tijm (meer dan een grote lepel)
- oregano (meer dan een grote lepel)
- kleine lepel lookpoeder
- spaghetti kruiden (grote lepel)
- 2 lepels ketchup

Je neemt je gehakt (1,2kg gebruikt deze keer om nog direct ook balletjes te maken voor de balletjes in tomatensaus morgen). Ik neem meestal wat meer en met de "left over" maak ik soepballetjes of ballen voor tomatensaus of als hamburger te gebruiken

Alles mooi mengen
IMG_0732.jpg
IMG_0733.jpg


Dan krijg je dit

IMG_0735.jpg


Dan maken we een sausje met tomato fritto (2 eetlepels), flink wat ketchup (3-4 eetlepels) en daar doen we dan bij
- 1 grote lepel paprika
- 1 grote lepel oregano
- 1 grote lepel tijm
- 1 kleine lepel basilicum
- 1 kleine lepel rozemarijn

Daar wrijven we ons broodje mee in (geen foto van genomen) nadat ik het op een plaat heb gelegd
De bbg begin ik met zo een 110-120 en alles zogoed als toe. Ik gebruik zo een "slow n sear" van onlyfire. 1/4 vullen met warme kolen. Kleine opening en kom ik uit op zo een 110-125 graden ergens. Wat beukensnippers erop (familie is zo geen grote rook fan). Ik leg dit gewoon op zo een plaat, niks gemakkelijker om te transporteren en afhalen

IMG_0736.jpg
IMG_0737.jpg


Deze laat ik dan geleidelijk aan warmer worden, klimt naar zo een 180-190 graden en op 1,5 a 2u is dit "broodje" klaar. Als de temperatuur boven de 75 graden is kan je al eten, ik laat meestal nog even gaan tot 80-85. Dit is echt vergevingsgezind.

En dan het resultaat
IMG_0740.jpg
IMG_0739.jpg


Lekker sappig, hoe warmer, hoe droger, maar dit is zelfs bij 85 graden nog nooit droog geweest. Zit een lichte rooksmaak in, maar dit is gewoon zo lekker en simpel klaar te maken. Al veel verschillende dingen er ook bij ingestoken, maar elke keer gewoon lekker. Zelfs de kleinsten (7 en 4) die voor sommige dingen nogal moeilijke eters zijn nemen gewoon vlees bij. Deze keer gekozen voor rauw witloof en voor de kleinsten worteltjes.

Lekker simpel en vraagt niet zoveel werk, geen spek, geen bbq saus, niet lakken, dus doodsimpel om te maken met alledaagse dingen. Het hoeft niet altijd moeilijk te zijn om lekker te zijn
 
Laatst bewerkt:
Lekker hoor!

Ik als papa van 3 kleintjes snap wel dat ze nog een keer lusten.

Gaat hier zeker een keer voorbij komen.

Succes met de wedstrijd!
 
Heerlijk. Weet gelijk wat deze week van de barbecue komt.
 
Dat ziet er een heerlijk gehaktbrood uit
 
Gehaktbrood gaat er bij ons ook wel gemakkelijk binnen. Mooie variant.
 
Gehaktbrood. Gaaf. 😋 zou er zo in willen bijten.
Helaas zelf al een tijdje niet gemaakt. Dit is de trigger.

Heb je onder de grilmand nog een lekbak gezet?
 
Heb je onder de grilmand nog een lekbak gezet?

Ik leg zilverpapier eronder en staat nog een klein bakje met wat water in. Ben eigenlijk van plan om daar zo een bastard half moon aan te schaffen. De large zou in een weber 57cm kettle moeten passen (denk ik). Die echte slow n sear drip pan is met moeite verkrijgbaar en 150 euro betalen voor uit de US laten overkomen vind ik persoonlijk overkill. En die bastard half moon kost zo een 25 euro. Maar zilverpapier is genoeg. Maar langs de andere kant, zoveel gebruik ik die onlyfire slow & sear kloon nu ook niet weer. Zeker niet slecht, maar ga die gaten eens groter uitboren denk ik. Soms heb ik het gevoel dat deze te weinig lucht krijgt, en dat de dome temp lager is dan met de 2 bakjes gewoon aan de zijkant. Maar bij searen heb je dan wel een belachelijk hoge temperatuur, dusja nog niet 100% beslist.
 
Ik leg zilverpapier eronder en staat nog een klein bakje met wat water in. Ben eigenlijk van plan om daar zo een bastard half moon aan te schaffen. De large zou in een weber 57cm kettle moeten passen (denk ik). Die echte slow n sear drip pan is met moeite verkrijgbaar en 150 euro betalen voor uit de US laten overkomen vind ik persoonlijk overkill. En die bastard half moon kost zo een 25 euro.
Ha @cricque .Ik h3b ook een bastard halfmoon op de BGE L, pas ook op de W57. Is ls wel niet echt handig.
Kijk eens bij de forumsponsor Basbq voor een ronde drippan. Laatst eentje van 36 gekocht.
 
Ha @cricque .Ik h3b ook een bastard halfmoon op de BGE L, pas ook op de W57. Is ls wel niet echt handig.
Kijk eens bij de forumsponsor Basbq voor een ronde drippan. Laatst eentje van 36 gekocht.

Bedankt voor de tip maar zo een ronde drippan is niet echt een optie, aangezien die onlyfire slow n sear al tegen het rooster komt. Of ik moet mijn roosterverhogers gebruiken zodat het rooster gelijk loopt met de rand. Of gaan stapelen. Het idee is eigenlijk met zo een halfmoon dat het er quasi er tegen kan. En dat zou dan meer moeten verplichten om de lucht meer door die kolenbak te moeten gaan. Dus zo een setup zoals vergelijkbaar zoals dit (de originele slow n sear)

slownsear.jpg
met het volgende
61dF50DtRzL._AC_SX679_.jpg


Ok dat zal zeker niet zo nauw aansluiten als dit, maar het is het proberen waard. Desnoods boor ik die gaten elk ander gat wat groter ofzo. Maar ik ben dus nog aan het experimenteren met die kolenbak van hoe kan ik de temperatuur gelijk houden. Een van de komende weken als het wat kouder is ga ik eens experimenteren met hoelang het nu echt duurt voor het water in die opvang leeg is en of ik 6 tot 8u kan halen zonder bij te vullen. Nuja kan altijd zo een snake maken ofzo, maar ik heb die bak gekocht, dus toch maar eens proberen op die kolenbak. Het searen dat is geen probleem, echt intense hitte als je die bak volkapt. Maar het "slow gedeelte" heb ik nog niet echt zo gebruikt. Nu het kan misschien wel zijn dat ik gewoon wel ooit eens de originele koop hoor. Maar als de helft van de zending importkosten en verzending is, tsja dan pas ik.

In elk geval gisteren de overschot opgegeten van het vleesbrood opgegeten en dat was terug smullen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan