Ik heb tegenwoordig het broodbakvirus te pakken en dat bevalt goed!
Ik maakte dit Gevulde Blonde Brood het deksel van mijn DO en deel het graag met jullie.
Voor het deeg:
400 gr bloem (+ extra voor kneden)
1 zakje droge gist
1 ei
1,5 tl zout
130 ml melk (kamertemp)
100 ml water
3 el olijfolie
Voor de vulling:
6 zongedroogde tomaten
1 kleine ui gesnipperd
70 gr geraspte provolone kaas (+ 2 el voor de topping)
4 tenen knoflook
2 el verse basilicum
Meng de bloem, gist en zout met elkaar. Giet dan de vloeibare ingredi?nten voor het deeg erbij en kneed dit tot een vrij natte en gladde deegbol. Leg deze in een, met olie ingesmeerde schaal en dek af met vershoudfolie. Laat dit geheel een uurtje rijzen. Snij intussen de tomaatjes en ui in hele kleine stukjes. Pers de knoflook en snij de basilicum fijn. Na een uur haal je de deegbol uit de schaal en leg deze op een met bloem bedekt werkoppervlak. Rol het uit tot een langwerpig geheel. Verspreid alle ingredi?nten voor de vulling hierover. Vouw het geheel dicht en kneed het goed door elkaar. Rol er een lange sliert van en rol deze op. Leg het geheel in een bakblik, braadslee of het deksel van je dutch oven. Doe er weer vershoudfolie over en laat het nogmaals een uur rijzen. Verwarm de bbq tot 210 graden. Strooi de rest van de kaas over het deeg en bak het geheel, indirect , in 30 -40 minuten gaar. Laat even afkoelen en serveer dan met bijvoorbeeld een lik zeezoutboter.