BasBQ
Beef en Steak

Gevlinderde kip

 

Gavjow

Kooltjesharker
Berichten
102
Deze keer een echt zondags maaltje.
Een gevlinderde kip van de hanos.
4776c2d529b0c693db553baa20ec3bf5.jpg

Een ware traktatie al zeg ik het zelf.
Eerst gevlinderd en daarna in een eigen rub gezet.
e5c57eac4249de29c13865dbcc8be7df.jpg

Eerst op temperatuur laten komen in lekkere combinatie van pecan en kersenrook.
Temperatuur laten doorstijgen tot 170 graden.
b6c7260708de8dc606b2107758eb97d6.jpg

Gelakt met stockyard bbq saus en honing en nog even laten indrogen.
Uiteindelijk heeft hij er ongeveer 1,5 uur op gelegen. Samen met truffel aardappeltjes op smaak gebracht met knoflook, peper en zout.
Dat alles onder het genot van een zelfgebrouwen biertje
5e051fc1473a5ae72c835e38b6134e1b.jpg

Uiteindelijk op bord.
3d59ac92de480fdf1661644702b0b6f1.jpg

Van het restant pulled chicken gemaakt.
e8af307f0e9472aa44a31c9886315ae5.jpg

aa6d7da21330c0e4d9397d5aac6f0b71.jpg
 
Lekker hoor. Kip altijd goed. Zeker met zo'n bier erbij
 
Ook al zo’n mooi gevlinderd kippetje.
 
Mooi gedaan!
 
Ook al zo’n mooi gevlinderd kippetje.

En ik heb het toch echt niet van de rest afgekeken haha, puur toeval! Viel mij na het posten ook op dat spontaan iedereen aan de kip was gegaan. Ik zag deze mooie hoen liggen gistermiddag en trok mijn aandacht. Laatste keren best wat varken op mijn BBQ gehad en dacht weer eens wat anders te nemen. Combi van een lekker boutje en pulled chicken van een gevlinderde kip vind ik prettig omdat ik dan meer dan 1x kan genieten van zo een prachtig beest.
 
Kip van de BBQ is goud. Gevlinderd moet ik nog steeds eens doen. En de restant Pulled Chicken gaat je vast en zeker ook smaken.
 
Kip van de BBQ is goud. Gevlinderd moet ik nog steeds eens doen. En de restant Pulled Chicken gaat je vast en zeker ook smaken.

Echt een keer maken! Is ontzettend lekker. De ruggetjes in de vriezer bewaren, daar kan je nog een keer soep van koken.
 
Dat is een hele mooie Spatcock, mijn standaard bereiding als het om hele kip gaat.
Tegenwoordig haal ik wel eerst de "wishing bone" eruit alvorens te vlinderen en het kielbeen verwijder ik gemakshalve ook maar na het vlinderen.
Die truukjes heb ik via Noskos
 
Dat ga ik vanavond proberen! Ik hannes altijd met verschil in temp tussen de filet en de poot, dus het wordt vlinderen. Net ook de video van Dennis/Noskos bekeken dus dat moet goedkomen!
 
Dat ga ik vanavond proberen! Ik hannes altijd met verschil in temp tussen de filet en de poot, dus het wordt vlinderen. Net ook de video van Dennis/Noskos bekeken dus dat moet goedkomen!

Let wel dat je de temperatuur van de poot aanhoud voor je algehele gaarheid.
Anders is je dij/poot niet gaar genoeg.
 
Ziet er lekker uit.👌
Mooie manier om je kippetje te garen neemt alleen veel ruimte in op je rooster ik moest op m'n 47 cm bbq nogal wat verzinnen om dat passend te krijgen maar 't is gelukt en ik moet zeggen dat ie mooi gaart op deze manier.

 
Ziet er lekker uit.👌
Mooie manier om je kippetje te garen neemt alleen veel ruimte in op je rooster ik moest op m'n 47 cm bbq nogal wat verzinnen om dat passend te krijgen maar 't is gelukt en ik moet zeggen dat ie mooi gaart op deze manier.


Dat begint ergens op te lijken. Welke rub heb je gebruikt?
 
Lekker kippie en nog overgehouden voor een volgend maaltje
 
Dat begint ergens op te lijken. Welke rub heb je gebruikt?
Hoi, ik experimenteer veel met de rubs voor kippen pootje of hele kip ook heel vaak gewoon een potje van Stegeman maar ik dacht voor deze platte kip dat ik deze gebruikt had:
2 e.l. bruinesuiker (licht)
1 t.l. Chili poeder
2 e.l. paprika poeder
1 e.l. djin tan
1 e.l. knoflook poeder
3 t.l. mosterd poeder
2 t.l. zout
1 t.l. zwarte peper (vers gemalen)
Mes puntje cayene peper

Maar wat ik al aangaf ik koop ook vaak een potje in de winkel (zijn ook hele lekkere te koop Noskos heeft er bv ook een in z'n assortiment) want voor kip maak ik het niet zo ingewikkeld . ;)
 
Laatst bewerkt:
Hoi, ik experimenteer veel met de rubs voor kippen pootje of hele kip ook heel vaak gewoon een potje van Stegeman maar ik dacht voor deze platte kip dat ik deze gebruikt had:
2 e.l. bruinesuiker (licht)
1 t.l. Chili poeder
2 e.l. paprika poeder
1 e.l. djin tan
1 e.l. knoflook poeder
3 t.l. mosterd poeder
2 t.l. zout
1 t.l. zwarte peper (vers gemalen)
Mes puntje cayene peper

Maar wat ik al aangaf ik koop ook vaak een potje in de winkel (zijn ook hele lekkere te koop Noskos heeft er bv ook een in z'n assortiment) want voor kip maak ik het niet zo ingewikkeld . ;)

Dankjewel, ik ga hem eens proberen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan