BasBQ
Beef en Steak

Get a Book "Whole Pork Shoulder" by APL

 
 
 
 

Mac

Gerijpt
Berichten
3.494
Ge?nspireerd geraakt (via Kobold) door een mooi recept van Adam Perry Lang voor een PP, had ik besloten, dat dit mijn volgende PP zou worden.
En bij deze ben ik gisteravond reeds aan de slag gegaan met de voorbereidingen, en vanmorgen om iets voor 8 uur zijn mijn 2 PP op de bbq gegaan.

Ik heb helaas maar 1 food sensor, en ga er dan stilletjes maar van uit dat de andere PP in de buurt blijft wat kerntemp betreft. (ja ja, ik weet het geen garanties)
De PP zijn beide 2,3 Kg.

Het recept is een heel verhaal, en is te vinden op de site van Oprah (ja wie had dat gedacht, ik iig niet)
http://www.oprah.com/food/Get-a-Book-Whole-Pork-Shoulder

Ik zit inmiddels op de 71 ?C, en heb zojuist de PP's ingepakt (dus ik moet nog wel ff)
Hier komen iig de eerste plaatjes.

8070400480_d159e31b78.jpg


PP ge?njecteerd met het abrikozen nectar mengsel

8070400118_5664d9e5ac.jpg


8070407191_58172abf38.jpg


8070401526_f4d946a958.jpg


Vanaf de 54 ?C gaan we om het uur de PP insmeren met een abrikozen spray, tot de 71 ?C is bereikt, daarna ga ik ze inpakken .

8070402736_80f6457200.jpg


Zojuist ingepakt, en nu door naar de 89 ?C (volgens recept).

8070962354_067ea642e6.jpg


En de 89 ?C aangetikt, dus er afgehaald, zijn wel een beetje bleekscheten, maar dat mag de pret niet drukken denk ik  :)

8070964200_e5743b07d8.jpg


Opnieuw ingepakt in alufolie, en een handdoek, voor een uurtje..........en dan gaan ze de Q weer op voor een half uurtje om wat aan te sterken (de arme donders  :D )
En dan insmeren met het bbq sausje, met abrikozen jam er in, voor de laatste 20 min, alvorens te gaan pullen.

8070965006_4ca58a5b8c.jpg


En ingesmeerd met de glac(z)e.

8071207344_b345d135b0.jpg


(Bijna klaar.

Wordt weer vervolgd.....

 
Ik wil wel weten hoe het smaakte.
 
dat is leuk, ben ook wel erg benieuwd naar de smaak met de abrikozen
 
In de folie gaat het best vlot hoor! Ben ook benieuwd naar je bevindingen. Mijn ervaring is dat je dat soort sappen bijna niet terugproeft maar wel het zoete dat ze mee brengen.
 
noskos zei:
Mijn ervaring is dat je dat soort sappen bijna niet terugproeft maar wel het zoete dat ze mee brengen.

Bedoel je dit positief of negatief? In mijn (beperkte) ervaring vind ik zoet nogal snel overheersen namelijk...
 
@Noskos
Je heb idd gelijk, ik ben in nog geen 2 uur tijd, van de 72, naar de 89 ?C gestegen.  :)
Zo snel had ik dan ook weer niet verwacht bij zo'n 110 ?C gemiddeld.

Wat die sappen betreft, ben ik ook wel met je eens......het zoete zal idd wel blijven hangen.
We gaan het meemaken  :)

Mac
 
Hier krijg ik spontaan honger van.
 
Hoi Marcel,
neem morgen maar wat mee, kan ik het ff proeven  ;)
Ziet er nl. erg lekker uit.
 
Mac, het is handiger om je vorderingen gewoon in het draadje te plaatsen i.p.v. telkens het eerste bericht te wijzigen. Ik snap dat je dan je hele verhaal bij elkaar hebt, maar een groot deel van ons kijkt alleen naar nieuwe berichten en zo missen we dus je vorderingen :(
 
ben benieuwd wat je van de glaze op de PP vindt, omdat je natuurlijk al een leuke bark hebt... ziet er lekker uit!
 
Bij deze dan Dennis  :)

En de 89 ?C aangetikt, dus er afgehaald, zijn wel een beetje bleekscheten, maar dat mag de pret niet drukken denk ik  :)

8070964200_e5743b07d8.jpg


Opnieuw ingepakt in alufolie, en een handdoek, voor een uurtje..........en dan gaan ze de Q weer op voor een half uurtje om wat aan te sterken (de arme donders  :D )
En dan insmeren met het bbq sausje, met abrikozen jam er in, voor de laatste 20 min, alvorens te gaan pullen.

8070965006_4ca58a5b8c.jpg


En ingesmeerd met de glac(z)e.

8071207344_b345d135b0.jpg


En dan na de laatste 20 min..........

8071632316_f026eae32b.jpg


Eindelijk klaar en pullen.

8071640921_12d763c103.jpg


Conclusie:
Voor mijn beleving sappiger als de vorige x (toen niet ingepakt, en anders gekruid, maar wel ook ge?njecteerd).
Of zou dit aan het vlees hebben gelegen (iets malser misschien  :-\ )

Abrikoos heb ik zoals reeds verwacht had niet geproefd, en zoetig, nou dat valt reuze mee hoor.
Je zou er 1 met alles volgens recept, en 1 zonder moeten maken om de verschillen te constateren.
Ondanks dat je de ingredi?nten niet individueel proeft, zal het wel degenlijk effect op het eindresultaat hebben gehad.

Al met al was het wel een heel erg lekkere Pulled Pork.
Voor het eerst ingepakt, en dat ga voortaan altijd doen (scheelt een hoop tijd, maar heeft zeker positieve invloed op de vochthuishouding van het vlees).

Aangezien ik geen puf had, om cole slaw te maken, moest ik denken aan een broodje wat mijn vrouw en ik jongstleden in Oostenrijk hebben gegeten.
(daar zat zuurkool, en fricandeau op).........wat nou als ik ...........

8071642025_16e8583798.jpg


Ik kan het van harte aanbevelen (probeer het eens  ;) )

Nog eentje om af te sluiten dan  :)

8073943567_49d09010f0.jpg


P.s.
Nanda, dat wordt donderdag dan h?  ;)

Mac
 
@Big-T

De glace was echt heerlijk.
Ik heb mijn standaard rode bbq saus gebruikt (Basis BBQ saus van Steve Raichlen (aanrader)), en deze werd nog lekkerder door de abrikozen jam.

Mac
 
Mooie PP's Mac! En er zijn er hier al meerdere die het voordeel van een tijdje in de folie hebben ontdekt, leuk dat jij tot dezelfde conclusie komt!
 
Mac zei:
@Big-T

De glace was echt heerlijk.
Ik heb mijn standaard rode bbq saus gebruikt (Basis BBQ saus van Steve Raichlen (aanrader)), en deze werd nog lekkerder door de abrikozen jam.

Mac

Heb je die na de89c nog even 20 min erop gedaan voor de glazen? Ga het ook eens proberen denk. Hebben anderen hier ook ervaring mee?
 
@Big-T

Na de 89 gr, heb ik de PP van de Q gehaald, ingepakt in nieuwe folie, en in een handdoek gelegd in de keuken voor ongeveer 1 uur.
Daarna terug op de Q, voor 30 min om weer wat steviger te laten worden, dan insmeren met de glace, en vervolgens nog 20 min verder op de Q.

Dan mogen ze er af, en meteen pullen.

Mac
 
@Big-T, Als je hem in de folie laat garen naar 88?C en dan uit de folie weer op je smoker legt dan zakt de temperatuur gewoon in als het goed is omdat er weer warmte aan het vlees onttrokken wordt vanwege de verdamping. Moet ik nog een keer testen zelf. So much to Q so little time ;)
 
Het zijn lekkere broodjes geworden.
 
Als je de pp inpakt in folie krijg je dan een beetje hetzelfde effect als dat je ribs inpakt in folie. Een beetje een stoomeffect? Doe je er dan ook nog iets van appelsap bij ofzo? Vind juist die harde korst zo lekker bij PP en die help je natuurlijk wel om zeep als je hem inpakt? Of valt dat wel mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan