BasBQ
Beef en Steak

Geslaagde eerste Pulled Pork...verjaardagkado!

 
 
 

A6-owner

Vuurmaker
Berichten
94
Na eerst twee wat simpelere gerechten te hebben gemaakt, had ik me voorgenomen om gisteren de pulled pork te gaan maken op de wedstrijd pp methode.
Helaas geen injector op tijd kunnen vinden (Makro en Sligro beiden niet in assortiment) dus dan maar iets steviger in de rub. 

Vrijdag 23:30
Uit de vacuum, drooggedept en in de Magic Dust rub gezet. 
Ingewikkeld in folie en terug in de koelkast...



Zaterdag 8:00
De BBQ klaargemaakt voor gebruik. (Minion Methode)
kolenstarter voor 15 kooltjes vond ik overigens geen succes. Volgende keer met kleiner blik.


Intussen ook de Weber appelchunks erop en gaan (lees: roken) met die banaan. Op naar de 121C.
(De open ramen van de buren vanwege het warme weer had ik even geen rekening mee gehouden. Ze dachten dat er brand was. Omdat het mijn verjaardag was heb ik ze maar uitgenodigd om het resultaat van de rook te komen proeven later)





8:30 Start (kern)temperatuur van de procureur. Ingesteld op 74C.



13:00 En ja hoor,  het is bijna zover.
13:15 is de temp van 74C bereikt en ziet de procureur er zo uit. Wat een heerlijke geur! :p



Als glaze de Mississippi Barbeque Saus gebruikt, en 2 uurtjes terug het rooster op.



15:15 Omdat de temperatuur hard aan het dalen was, beetje met de ventilatieschuiven aan het spelen geweest en wat kolen toegevoegd. Lastig momentje even.
Daardoor ik de bark denk ik niet zo donker geworden als verwacht, maar was voor mij meer dan acceptabel.



Omdat de kerntemperatuur na 2 uur op 79C stond, toch maar besloten om in de folie te gaan pakken i.p.v. nog even te laten liggen voor een donkerdere bark.


16:30 Uiteindelijk de "magische" kerntemp van 88C bereikt. Looking good! 8)
Uit de alufolie gehaald en het vocht bewaard.
Opnieuw ingepakt in de alufolie en ruim een uur laten rusten.


17:45 Uitpakken en "pullen" maar. Boterzacht, heerlijk gekruid en niet droog.
Na alles gepulled te hebben de eindsaus (bestaande uit het bewaarde vocht, de eerder genoemde bbq saus en nog een beetje restant van de Magic Dust) toegevoegd en vermengt.


18:00  Het eindresultaat. Bij de frietjes.
(Had er ook nog coleslaw bij willen doen, maar hadden nog voldoende sla over van de dag ervoor.)


Ga zo meteen naar de Makro om paar procureurs (aanbieding) in te slaan.
(meteen ook maar de picanha en jodenhaasjes meenemen. Je weet maar nooit...  :p)
 
Nog proficiat met je verjaardag en uiteraard met dit mooie resultaat!
 
Dat is een heerlijk broodje PP geworden.
 
Pulled Pork, mijn favoriet, gefeliciteerd met je knorretje.
 
Mooie sessie met een heerlijke PP zo te zien en gefeliciteerd met je knorretje
 
mooie sessie geweest hoor, het wachten waard he
gefeliciteerd met je knorretje
 
Mooie sessie en gefeli met je knorretje, goed gedaan!
 
Dank voor de reacties en natuurlijk het knorretje!

Mijn eerste BBQ certificaat.  ;)
Op naar de rest natuurlijk.

Gewoon erg leuk om hier de vele leuke BBQ ervaringen met de diverse gerechten te lezen.
Erg inspirerend ook om het allemaal zelf te willen proberen.

 
Gefeliciteerd met je knorretje!
 
Mooi gedaan en gefeliciteerd met je verjaardag en met knorremans.
Zie dat je op de barbecook smoker bezig bent geweest. Is de temp. nog een beetje makkelijk te regelen? en de waterbak heb je niet gebruikt?
Heb je dat met een reden gedaan? Heb er namelijk zelf ook ??n, dus alle info is welkom. :D
Aan het resultaat te zien is alles goed gegaan.
 
Mooie sessie hoor!! en gefeliciteerd met je Knor!!
 
150degrees zei:
Mooi gedaan en gefeliciteerd met je verjaardag en met knorremans.
Zie dat je op de barbecook smoker bezig bent geweest. Is de temp. nog een beetje makkelijk te regelen? en de waterbak heb je niet gebruikt?
Heb je dat met een reden gedaan? Heb er namelijk zelf ook ??n, dus alle info is welkom. :D
Aan het resultaat te zien is alles goed gegaan.
Thanks 150degrees,

Was idd op de BBQ smoker. Waterbak heb ik wel degelijk gebruikt. Dat is de "lekbak" die je eronder ziet.
Deze had ik gevuld met nagenoeg kokend water. (warm was ook goed geweest, maar de waterkoker voor de thee was toch al klaar ;))

Temperatuur vond ik lastig te regelen om 2 redenen.

1. De temp meter die in de smoker zit is naar mijn idee niet erg nauwkeurig. Wil dit de volgende keer testen met een andere meter ernaast.
2. Had in het begin te weinig briketten, waardoor op een bepaald moment de temperatuur snel terugliep. Als je dan bij voegt wordt het lastig om de temp weer constant te krijgen. Dus ik heb wat meer met de luchttoevoer lopen spelen.

Tip: begin dus met genoeg kolen meteen, het is makkelijker om de temperatuur terug te brengen dan andersom. Wat over is kun je eventueel nog hergebruiken op een later moment.

Verder moet ik zeggen dat het allemaal prima te doen is op deze smoker.
 
Sorry :-[, je hebt gelijk van die waterbak. Vol in zicht en er toch overheen kijken.
Maar ik bedoelde eigenlijk die grote, alle wamte tegenhoudende ge?mailleerde bak die bij de smoker geleverd wordt.
Dat van die thermometer klopt helemaal. De keren dat ik hem gebruikt heb kon ik er ook niet veel van op aan. Zo'n losse is dan een betere oplossing.
 
Terug
Bovenaan Onderaan