BasBQ
Beef en Steak

Gerookte zalm volgens Steven Raichlen

 

Paul_V

Sprokkelaar
Berichten
45
Een gerecht dat ik zeer regelmatig maak om op een toastje te serveren als er wat te vieren is, is de warmgerookte zalm volgens een recept van Steven Raichlen. Ook mijn zoon, die geen makkelijke eter is, is hier helemaal verzot op. Hij heeft deze zalm, op een spiesje met wat andere ingredi?nten ook een keer mee naar school genomen als verjaardagstraktatie.
4f38471af43259467a94f8f885685950.jpg


Toen ik op mijn werk vertelde dat hij deze traktatie had meegenomen, reageerden mijn collega's zo enthousiast dat ik beloofde eens een stukje mee te nemen.
Afgelopen dinsdag hadden we een afdelingsuitje. Dit werd een eenvoudige picknick in een park, waarbij iedereen wat zou verzorgen. Dit gaf mij een mooie gelegenheid die belofte in te lossen en dus toog ik afgelopen zondag naar Simonis in de Stad voor een kleine twaalf ons zalm, die bij thuiskomst meteen mocht gaan zwemmen in een laagje bruine rum. Volgens het recept moet dit een kwartiertje, maar dat mag van mij best langer...
Halverwege de avond heb ik de zalm uit de rum gehaald en in een pekel van bruine suiker, zout en een klein beetje peper gezet. Ook deze drie tot vier uur wil ik nog wel eens overschrijden als dat zo uitkomt (meestal wordt het gewoon een nacht) en op maandag na mijn werk heb ik de Bastard opgestookt. Tijdens het opstoken het visje schoongespoeld en droog gedept, waarna het moment daar was om het beestje met wat appelsnippers voor de rook op de Bastard te leggen.
cc25b7bc1fe1fde53b7cb97c4cf66a04.jpg

Na een uurtje op 110-130 graden (dekselthermometer) was dit het resultaat:
ce0df1752a2f5f20afe5bfb6326a7c42.jpg
f6b033a4e0c3b6790f8e51b6f42e8dd6.jpg

Zoals altijd bij dit recept waren de reacties weer enthousiast: 'wat is dit verschrikkelijk lekker!'

Zelfs een collega, die een hekel heeft aan barbecue ('het is of niet gaar of verbrand'), heeft er nu alle vertrouwen in dat een barbecue ook wel heel lekker kan zijn!

Groeten,
Paul


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Dat ziet er wel heel erg smakelijk uit :)
Mooie glimmende bbq ook. :D!
 
Hans zei:
Dat ziet er wel heel erg smakelijk uit :)
Mooie glimmende bbq ook. :D!

:)
De Bastard is ook nog niet zo heel oud, maar het rooster dat je ziet was inderdaad gloednieuw. Een onderdeel van een Divide&Conquer-achtig systeem, dat ik voor het eerst gebruikte.

Groeten,
Paul


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Zow ziet er goed uit! Maar is de temp van 110-130 niet wat hoog? Begreep dat bij 94 graden de eiwitten in de zalm gaan stollen en dat dat niet gewenst is? (Zag dat het je dome meter wat maar toch ff checken ;-))

Sent from my BV7000 PRO using Tapatalk

 
Lijkt me heerlijk!
 
TheJoster zei:
Zow ziet er goed uit! Maar is de temp van 110-130 niet wat hoog? Begreep dat bij 94 graden de eiwitten in de zalm gaan stollen en dat dat niet gewenst is? (Zag dat het je dome meter wat maar toch ff checken ;-))

Sent from my BV7000 PRO using Tapatalk

De eerste keer dat ik de zalm maakte op de Bastard was ik wat voorzichtiger (maidenrun!) en heb ik de temp op ca 100 graden gehouden. Met dat resultaat was ik minder tevreden, want hij was niet zo mooi stevig geworden. Het kan ook zijn dat ik de zalm toen niet lang genoeg heb laten liggen, want toen heb ik ongeveer de tijd aangehouden die ik met mijn OTG altijd aanhield: ca 20 min.
In ieder geval heb ik geen gestolde eiwitten gezien. Niet aan de buitenkant, maar ook niet binnenin, dus ik vermoed dat de temp niet te hoog is geweest.

Maar ik zal wel eens wat nauwkeuriger het verschil tussen roostertemperatuur en dometemp gaan meten. Gewoon om het maar te weten!

Groeten,
Paul


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Paul_V zei:
TheJoster zei:
Zow ziet er goed uit! Maar is de temp van 110-130 niet wat hoog? Begreep dat bij 94 graden de eiwitten in de zalm gaan stollen en dat dat niet gewenst is? (Zag dat het je dome meter wat maar toch ff checken ;-))

Sent from my BV7000 PRO using Tapatalk

De eerste keer dat ik de zalm maakte op de Bastard was ik wat voorzichtiger (maidenrun!) en heb ik de temp op ca 100 graden gehouden. Met dat resultaat was ik minder tevreden, want hij was niet zo mooi stevig geworden. Het kan ook zijn dat ik de zalm toen niet lang genoeg heb laten liggen, want toen heb ik ongeveer de tijd aangehouden die ik met mijn OTG altijd aanhield: ca 20 min.
In ieder geval heb ik geen gestolde eiwitten gezien. Niet aan de buitenkant, maar ook niet binnenin, dus ik vermoed dat de temp niet te hoog is geweest.

Maar ik zal wel eens wat nauwkeuriger het verschil tussen roostertemperatuur en dometemp gaan meten. Gewoon om het maar te weten!

Groeten,
Paul


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Geen witte smurrie betekend top temp dus dan is het precies goed.. Dome temp en rooster temp kan best wat schelen dus gok dat je zowieso rond de 90-100 zat.. Ik ga je recept eens proberen!! Thanks


Sent from my BV7000 PRO using Tapatalk

 
Ziet er zeker uit om op te eten hoor! Ga ik ook zeker maken binnenkort

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan