BasBQ
Beef en Steak

Gerookte tomatensoep op de Kamado met de DO

De Tomaten die in een kast worden gekweek zit in het algemeen niet veel smaak aan vind ik persoonlijk. Ze smaken naar mijn idee flets en waterig.De tomaten uit eigen tuin die zitten bommetje vol met smaak.

Wat je de volgende keer ook moet doen is het velletje los wellen voor je de tomaten gaat roken. Door de schil die om de tomaten zit komt de rook niet goed door. Dan nemen de tomaten ook beter de rook op en hoef je ze niet zo lang te roken zodat het rook smaakje niet overheers.
Dan koop je de verkeerde kas tomaten.......
 
Dan koop je de verkeerde kas tomaten.......
Daar ben ik het niet helemaal mee eens Cherrywood. De tomaten in de winterperiode zijn bijna allemaal import. Die komen in algemeen allemaal uit Spanje,Turkije en zelfs uit Mexico, Het is voor een kweker in Westland veel te duur om een tomaat te kweken in de winter. De import tomaat vind ik gewoon niet smakelijk. Das weer een ander verhaal als onze Hollandse tomaat in de zomer wordt gekweek in een kast. Daar zit dan wel weer smaak aan. Maar een import tomaat vind ik persoonlijk niet lekker.
 
Laatst bewerkt:
Daar ben ik het niet helemaal mee eens Cherrywood. De tomaten in de winterperiode zijn bijna allemaal import. Die komen in algemeen allemaal uit Spanje,Turkije en zelfs uit Mexico, Het is voor een kweker in Westland veel te duur om een tomaat te kweken in de winter. De import tomaat vind ik gewoon niet smakelijk. Das weer een ander verhaal als onze Hollandse tomaat in de zomer wordt gekweek in een kast. Daar zit dan wel weer smaak aan. Maar een import tomaat vind ik persoonlijk niet lekker.
Import is wat anders dan "kas".
Ook in kassen worden heerlijke tomaten geteeld.
Veel hangt af van het ras, het teeltrecept en kwaliteitscontrole.
Het vervelende voor de telers is dat de meeste consumenten geen idee hebben wat ze eten.
Net zo als met vlees etc. Er wordt snel wat geroepen.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Import is wat anders dan "kas".
Ook in kassen worden heerlijke tomaten geteeld.
Veel hangt af van het ras, het teeltrecept en kwaliteitscontrole.
Het vervelende voor de telers is dat de meeste consumenten geen idee hebben wat ze eten.
Net zo als met vlees etc. Er wordt snel wat geroepen.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
Daar heb je helemaal gelijk in!
Het was van mijn kant ook niet beledigend bedoeld naar de kas tomaten die in Nederland worden gekweekt. In de zomer vind ik ze heerlijk omdat ze van eigen bodem komen.

De gemiddelde Nederlander weet sowieso weinig wat voor werk er wordt verzet om voedsel op je bord te krijgen. Vraag kinderen waar melk vandaan komt, en ze zeggen uit een pak 😅
 
Rook toevoegen vind ik snel overkill voor soep.
Ik zet de groenten meestal aan op het rooster, direct boven de kolen maar zonder rookhout. Uien (en evt. prei) caveman style eronder. Na een mooie karamellisatie gaat alles in de DO met water en kruiden, geblakerde delen gepeld uiteraard. Resultaat: een heerlijke soep met subtiele grillsmaak! En, de volgende dag nog lekkerder ;-)
IMG_6574.JPG
IMG_6581.JPG
 
Rook toevoegen vind ik snel overkill voor soep.
Ik zet de groenten meestal aan op het rooster, direct boven de kolen maar zonder rookhout. Uien (en evt. prei) caveman style eronder. Na een mooie karamellisatie gaat alles in de DO met water en kruiden, geblakerde delen gepeld uiteraard. Resultaat: een heerlijke soep met subtiele grillsmaak! En, de volgende dag nog lekkerder ;-)
Bekijk bijlage 61861Bekijk bijlage 61862
Ik heb werkelijk nog nooit een soep op de Bbq bereid Dries, vandaar dat ik dit eens wil maken als ik een overvloed aan tomaten heb in de zomer. Weer eens wat anders dan van het fornuis.
Dankjewel voor de tip😀
 
@Dries Bij tomaat komt er door roosteren / aanbakken wel meer smaak vrij. Rook in soep trekt mij ook nog niet zo aan maar wat een boer niet eet dat kent hij niet.

edit: "Wat een boer niet kent dat eet hij niet" al is mijn verhaspelde uitdrukking natuurlijk ook waar.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga ook eens een tomatensoepje fabriceren.
Uitproberen altijd waard.
 
ga ook eens een tomatensoepje fabriceren, maar pas op met de rook - smaak dat gaat erg snel en na 2 dagen zelfs te overheersend !!
 
Rook toevoegen vind ik snel overkill voor soep.
Ik zet de groenten meestal aan op het rooster, direct boven de kolen maar zonder rookhout. Uien (en evt. prei) caveman style eronder. Na een mooie karamellisatie gaat alles in de DO met water en kruiden, geblakerde delen gepeld uiteraard. Resultaat: een heerlijke soep met subtiele grillsmaak! En, de volgende dag nog lekkerder ;-)
Bekijk bijlage 61861Bekijk bijlage 61862
dit vind ik ook een leuk idee om te doen... wel het bbq gevoel en smaak en niet de (overheersende) rook smaak.
top idee
 
Terug
Bovenaan Onderaan