Je begint met een verse rundertong. Uit de vriezer kan ook maar let er op dat hij niet te oud is ander kan het vel wel eens moeilijk los laten.
Deze gaat eerst voor 9 dagen in de pekel. Iets langer is niet erg, korter dan loop je het risico dat hij niet goed door gekleurd is.
Recept pekel:
8 eetlepels colorozozout
1 eetlepel peperkorrels gemengd
1 eetlepel kruidnagels heel
5 blaadjes laurier
4 tenen knoflook
1 middel grote ui
Het geheel in 2 liter water rustig laten koken tot de ingredi?nten zacht zijn geworden.
Daarna aflaten koelen en de tong goed afspoelen onder lauw water en hem er dan in leggen.
Na 9 dagen komt hij er dan zo uit.
Nu moet hij op een rekje in de koelkast een nacht drogen. Als de buitenkant nat is neemt hij minder goed rookt op en de kleur wordt minder mooi. Het oog wil ook wat.
De volgende dag op kamertemperatuur laten komen zonder hem af te dekken anders wordt hij weer nat (condens).
Daarna op de bbq indirekt. Ik heb hem gelijk naar het aansteken op de bbq gelegd omdat ik de eerste 4 uur op een lage temperatuur wilde roken.
Er zit een dik vel omheen dus hij kan nogal wat rook hebben. Gebruik dus ruim rookhout.
Na 4 uur roken op 60 graden ziet hij er zo uit.
Nu kun je de temperatuur rustig op laten lopen tot max 120 graden.
Bij 50 graden kerntemperatuur is het tijd om de tong in aluminiumfolie te pakken met wat vocht erbij. Dit zorgt ervoor dat het vel niet te hard en te droog wordt. Ik heb gewoon water gebruikt.
Na in totaal 9 uur op de bbq kwam hij er zo vanaf.
Gelijk even gecontroleerd of het vel los zat. Dit was in orde.
Het vel moet je verwijderen als de tong nog heet is.
Op de foto kun je zien dat het er nagenoeg in een keer vanaf komt.
Laat het vel niet goed los. Leg hem dan in een pan water met een lepel zout. Laat hem dan wellen tot je het wel los kunt halen. De ene tong is de andere niet. Dus ook het vel loslaten wil nog wel eens verschillen.
En dit is dan je gerookte rundertong
Voor de een een gruwel voor de ander een delicatesse.