BasBQ
Beef en Steak

gerookte rundertong

Marc17960

Kooltjesharker
Berichten
116
Ik ben verzot op rundertong, gekookt in een bouillon. Snijden van rundertong NIET in hele dunne schijfjes maar minimum 1-1.5 cm dik en niet in madeirasaus maar een klassiek champignonsaus.
Aangezien ik dit ook eens wou roken ben ik op zoek gegaan naar recepten. Veel is er niet van te vinden. Er zijn 2 mogelijkheden, pekelen en dan roken, ofwel koken en dan roken. Ik heb, bij tijdsgebrek, gekozen voor de laatste optie.

Geen foto's gemaakt van de ongekookte rundertong. Ook niet van de ongepelde.
Dit is de rundertong nadat ze een dikke 2 uur gekookt heeft en ontdaan is van het vel, maar nog steeds heet.


Dan een klein uur gerookt met kersenhout.

Zo zag de rundertong eruit nadat ze aangesneden was.

En zo zag het bord uit weliswaar zonder de champignonsaus.


Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast was van de smaak. Het puntje van de tong vond ik enkel naar rook smaken, maar de rest was heel lekker. de structuur vond ik veel vaster dan de "gewoon" gekookte versie. Wij eten normaal minstens 1 maal per maand rundertong. Dit is wel voor herhaling vatbaar, aangename rooksmaak, stevigere structuur.
Volgende uitdaging is een runderhart, wat al ligt te marineren in de koelkast. Alleen geen foto's gemaakt.

marc
 
Ik hoef hier thuis niet mee aan te komen. :)
Ik heb een keer sate van runderhart gegeten. Dit was echt een smaakexplosie.
Ik kijk nu al uit naar het verslag van het runderhart project
 
Hier hoef ik bij mijn vrouw en dochters ook niet mee aan te komen, maar ziet er lekker uit!
 
dat ziet er zeker goed uit, heb het zelf nog nooit gegeten
 
wat ik niet goed begrijp is waarom niemand dit lekker vindt, alhoewel ik betwijfel of diegene dit ook uberhaubt al geproefd hebben. Malser vlees dan dit vindt je niet.
Ik weet, dit komt uit de mond van een koe, geef mij dan maar een eitje.  :D B-)
 
Wauw, dat ziet er goed uit.
 
Ik ben altijd zo benieuwd of die tong jou dan ook proeft
Geintje hoor, ziet er goed uit!
 
Mooi gedaan. Staat bij mij ook op de todo. En dit kon weleens het laatste zetje in de goede richting zijn (vrouw en zoon nog "even"  overhalen). Mijn slager heeft een recept van rundertong met cointreau of grand marinier. Ga ik binnenkort maar eens vragen.
 
hoe bepaal je de kooktijd, op basis van het gewicht of is het altijd 2,5 uur of is er een kerntemperatuur om op te mikken? ik wil ook graag binnenkort een keer gegrilde spies van rundertong maken en ik neem aan dat je het dan eerst moet koken, dan ontvellen, dan in stukjes snijden, marineren/lakken en dan grillen.

ik heb wel online een sous vide recept gevonden dat 77 graden Celsius aanhoudt, maar dat lijkt me nog best weinig als ik denk aan brisket en stoofvlees etc.
 
Wel eens gegeten ja,alleen dan niet gerookt.Ik vond t een lekker stukje vlees. Deze ziet er ook goed uit!
 
de kooktijd hangt natuurlijk altijd af van het gewicht van de rundertong. Een tong van ongeveer 1.5-2 kg mag je toch een 2-2.5 uur rekenen om gaar te zijn. Wat heel belangrijk is dat het vel gemakkelijk te verwijderen moet zijn en dat de tong mals aanvoelt. Rundertong is een zeer mals stuk vlees.
De tijd op het ei is alleen maar om er een rooksmaak aan toe te voegen, omdat de tong al gaar is, en ik heb de tong direct na koken ontveld en direct op het ei geplaatst om te roken, dus kerntemperatuur speelt hier geen enkele rol.
 
Terug
Bovenaan Onderaan