BasBQ
Beef en Steak

Gerookte kipfilets op Noskos' wijze

 
 

Northguy

Vuurmaker
Berichten
71
Vandaag mijn Weber voor de 3e keer uitgeprobeerd.... Aangezien de kerstdagen weer wat achter ons liggen maar voorzichtig aan denken aan wat magerder eten. Dus toen ik het recept voor zelfgerookte kipfilets van Noskos tegenkwam, was het besluit gauw genomen. Dat wil ik ook wel eens proberen. Maar eerst had ik nog wat extra equipment nodig.....

Dus van de week met het een geleend Sligro pasje een zak kokosbriketten gehaald, bij Fonq wat rookhout besteld (appel, beuken en kersen) en bij de Ikea langs geweest voor een Fantast en Koncis braadslede als lekbak. Uiteraard iets meer meegenomen, want voor de juiste maat braadslede kon ik niet kiezen en toen ik de dekselhouder zag, heb ik deze ook gelijk maar even meegenomen.

Vrijdags begonnen met het maken van het pekelwater, volgens Noskos' recept:

Ingredi?nten:
6 kipfilets
2 liter water
200 gram zout
200 gram bruine basterdsuiker
1 eetlepel gekneusde peperkorrels
1 eetlepel tijm
0,5 theelepel rozemarijn
4 laurierblaadjes

Ik had nog verse rozemarijn liggen, dus die maar in de pan gedaan. Volgens mij iets meer dan uit het recept  B-)



De ingredienten aan de kook gebracht en laten afkoelen. Daarna in de koude garage. Oorspronkelijk zou ik zaterdag de kipfilets roken, maar door omstandigheden werd dat dus vandaag. Ach, zout water met suiker.... daar zal vast niets aan bederven  :D

Vanmiddag de kipfilets ontdaan van de laatste stukjes bot en pees en vervolgens in de grootste Koncis braadslede gelegd. Overgoten met het pekelwater en daarna een ruim uurtje in de koelkast. Halverwege de kipfilets van hun rug naar hun buikje gedraaid.



Na een uurtje de kipfiletjes uit de koelkast gehaald en het pekelwater weggegoten. De filets vervolgens goed afgespoeld onder de kraan. Goh, wat plakken die kruiden stevig aan de filets. Bij de grootste Ikea braadslede krijg je een heel mooi rekje. Het rekje heb ik ondersteboven in de slede gezet en daarop de afgespoelde en gedroogde filets gelegd. Op deze wijze de filets weer terug in de koelkast om daar nog verder aan de lucht te drogen.



Ondertussen de BBQ voorbereid op indirect BBQ-en. Het kolenrooster heb ik afgedekt met een strook alu folie. Het kolenrekje op de 5e spijl gezet en vervolgens een soort van hitteschild gebouwd van twee in aluminium folie ingepakte gevelstenen. In de ruimte die overblijft past precies de middelste maat van de Ikea braadsledes.



Het leek me het beste om met een soort van Minion methode te gaan Q-en. Ik heb de kolenruimte in de BBQ gevuld met een volle Weber maatbeker briketten. In een klein Ecobrasa startertje heb ik 12 briketten gedaan om op te starten. Ik ben benieuwd hoe het verbruik van de kolen is na een volledige sessie.

Nadat de kooltjes in de starter mooi gloeiden, de hete kolen aan een zijde bovenop de koude kolen. Daar bovenop een enveloppe van alu folie met rookhout . De braadslede gevuld met 2 liter kokend water. Vervolgens het rooster met de kipfilets er bovenop. De filet die het verst van het vuur af ligt voorzien van de Fantast thermometersonde.





In het recept stond 120 graden aanhouden. Ik kreeg op de dekselthermometer de temperatuur niet onder de 150 graden. Een groot deel van de sessie heb ik de luchtopeningen aan de onderzijde van mijn OTP volledig dicht gehad. Na een uurtje stond de vleesthermometer op zo'n 53 graden en leek daar even te blijven hangen. Mijn rookhout rookte niet meer, dus een nieuw envelopje erin gelegd en de luchtschuif iets open. Maar oei, wat schoot de temperatuur weer door. Uiteindelijk de schuif maar weer zo goed als dicht gedaan.

Na twee uur tijd bereikte de vleesthermometer de 75 graden. De filets waren klaar!



Nu even lekker laten afkoelen en vervolgens een filetje aangesneden....



En tjonge jonge, wat lekker..... de kinderen konden er haast niet vanaf blijven...

Twee filets in de koelkast gelegd om van de week lekker door een salade te doen. De rest in de vriezer. Dit gaan we zeker vaker doen. Wel twijfel ik nog over de temperatuur in de kogel. Misschien toch nog een tweede Fantast erbij kopen om de temperatuur achter op het rooster beter in de gaten te houden.

De Minion methode heeft ook goed gewerkt. Ik heb zeker nog de helft van de kolen over. Wat ik me wel af vraag is wat ik met deze kolen moet doen. Aangezien mijn BBQ buiten staat onder een hoes, kan ik me zo voorstellen dat deze kolen kliedernat worden van het vocht in de omgevingslucht. Hoe doen jullie dat? Raap je de ongebruikte en half verbrande kooltjes er weer uit, of laat je die gewoon liggen?
 
Mooie reportage , heel duidelijk hoe het op een "gewone" Weber kan.
Weer wat geleerd.
 
Kolen laat ik liggen in een barbecue zonder hoes ;)
 
Camiel zei:
Ziet er lekker uit! Ikzelf ga voor een kerntemp van 68 grd zodat ze zeker sappig blijven.

Kooltjes laat ik in de Q liggen voor een volgende keer, die krijgen geen kans om nat te worden
+1
 
dat ziet er goed uit, als dome temperatuur thermometer zou ik zelf niet voor de fantast van de Ikea gaan, deze kan maar meten tot een temperatuur van 200 graden, dan kan je beter nog een keer het Sligro pasje lenen en daar een CDN thermometer halen, die zijn iets duurder maar hebben een hoger bereik
 
Thanks Noskos en Leo, dat zijn de tips waar ik wat mee kan  :)
 
succes  :) ;)
 
Dat ziet er heerlijk uit!
 
Leuke rapportage!
Is inderdaad een fijn recept, zal het binnenkort ook weer een keer gaan maken.
 
Leo zei:
dat ziet er goed uit, als dome temperatuur thermometer zou ik zelf niet voor de fantast van de Ikea gaan, deze kan maar meten tot een temperatuur van 200 graden, dan kan je beter nog een keer het Sligro pasje lenen en daar een CDN thermometer halen, die zijn iets duurder maar hebben een hoger bereik

Duidelijke reportage!
Kernthermometer bij de Blokker gaat tot 250C (http://www.blokker.nl/nl/blknl/digitale-vleesthermometer)
 
Dat ziet er goed uit! Het lijkt me handig om per sessie een voorraadje te maken, zijn deze filets goed houdbaar in de vriezer?
 
Zeker wel, zo kan je een bbq vol maken en invriezen. Heerlijk bij pizza/snack/salade/brood
 
Lekker hoor. Ze stonden hier vandaag ook weer op het programma. Heerlijk op pizza met een bbq sausje, of gewoon zoals nu met een biertje voor TV.
 
Terug
Bovenaan Onderaan