BasBQ
Beef en Steak

gerookte kipfilet zonder zout

 

smokey Harm

Vuurmaker
Berichten
96
hallo BBQgenooten,
Hier mijn verslag van de gerookte kipfilet zonder zout. Ik heb zoals altijd het recept van Noskos aangehouden maar deze keer zonder zout, op aanvraag van mijn ouders. Ik heb de kipfilet wel langer in het kruidenmengsel gedaan dat leek mij geen kwaad te kunnen. Toen ik begon met het betere bbq werk gebruikte ik mijn 47cm weber met een stenen afscheiding op 1/3 voor de briketten en 2/3 als ruimte om de kipfilet op te leggen. Afgelopen jaar na aanschaf van een kamado compact maakte ik daar de kipfilet op klaar. Bij beide was de ruimte beperkt en moest ik meerdere runs achter elkaar doen om mijn diepvries weer vol te krijgen. Vooral bij de kamado stak de kipfilet voorbij de plate setter en die zorgde wel voor zwarte en droge uiteindes. Ik had dus een nieuw idee voor mijn 47cm weber, als ik nou een pizza steen boven de kolen plaats en het rooster wat hoger leg dan heb ik een groter oppervlak te gebruiken, dus na wat klus werk hadden we een nieuwe creatie gemaakt van de bbq.
IMG_7404.jpg
IMG_7405.jpg
IMG_7406.jpg
IMG_7485.jpg
IMG_7491.jpg


Wat mij opviel is dat ik er normaal gesproken 1,5 tot 2 uur overdoe om de kipfilet naar 63 graden te krijgen maar dat ze nu de eerste run iets meer dan een half uur de filet klaar waren en de tweede run was zelfs binnen het half uur klaar. Dit terwijl de roostertemperatuur rond de 107 graden zat en de de keteldome temperatuur op 85-90 graden stond. De roostertemperatuur was nu niet anders dan bij de kamado. Dit vind ik wel opvallend.
Maar toen ze klaar waren natuurlijk een stuk geproefd, Ja aangezien ik wel altijd de kipfilet met zout klaar maak vond ik ze wel flauw smaken maar de rest van de smaken waren goed te noemen en ook de mals/sappigheid.

IMG_7487.PNG
IMG_7489.PNG
IMG_7490.PNG


Omdat de kipfilet dus eerder klaar waren dan gedacht was ik in de kast gaan neuzen wat er nog allemaal stond om nog iets klaar te maken. ik zag nog een pak appeltaart staan. Aangezien ik morgen toch de kipfilet naar mijn ouders moest brengen dacht ik kunnen we ook een bakkie doen met een taartje erbij. Het is niet 1 grote taart geworden maar op verzoek van de kinderen muffin taartjes.
IMG_7494.jpg
IMG_7495.jpg
IMG_7497.jpg


Ondertussen was het wel al later geworden en moest er ook aan het avond eten gedacht worden. Voor de kinderen een hamburger op het directe rooster van de rest warmte van de bbq (die was er nog genoeg). met eigen gemaakte friet (wel uit de airfryer) en voor mij een salade met een gerookte kipfilet.
IMG_7498.jpg
IMG_7500.jpg


Dus weer een geslaagde bbq dag al zeg ik het zelf.

Bedankt voor het meelezen en tot de volgende keer!

De bbq groeten,
 
Geslaagde dag en weer wat ruimte vrijgemaakt
 
Mooie reportage, omdat je dus geen zout in het water hebt zitten heb je de kip dus niet gepekeld. Het zout zorgt ervoor dat de smaken van je kruiden in je kip komen. Weet ook niet of de rook en de temperatuur van je kip voldoende zijn om de kip ook voedselveilig koud te kunnen eten.
Je mini taartjes zien er super uit.
 
Inderdaad een geslaagde dag. Die taartjes gaan we hier ook eens doen. Dank voor het delen
 
Terug
Bovenaan Onderaan