BasBQ
Beef en Steak

Gerookte kipfilet! Eerste run op de Bastard VX

 
 

Linxis

Vuurmaker
Berichten
51
Goedemiddag!

Vandaag kipfilet gerookt op de Nieuwe bastard vx.
Voorheen altijd mijn offset smoker gebruikt.

Normaal doe ik altijd een enkel zoute brine, maar na alle lovende reacties heb ik deze keer het Recept van Ewald aangehouden. Lekker 5 kg kipfilet gescoord en deze vanochtend in de brine gedaan.
Na 3 uur eruit en ff afgespoeld.

Bbq Opgebouwd,

Kamado op 110c, rookchunks op de kolen en de kipfilet erop.
Nog altijd blij met mn Meater+, dus lekker binnen gezeten.

Uit eindelijk ongeveer een uur erover gedaan om de kern van 63c te bereiken en 20 min daarop gehouden. Kern was toen 67c. Vind ze wel een beetje bleekjes en weet niet zo goed hoe ik dat moet oplossen.

Ff een beetje afkoelen en een kipfilet in stukjes gesneden en vrouw en dochter laten proeven.

Ze vonden m toch wel een beetje saai smaken.
Of dit komt door de nwe Bastard of toch door de toevoeging van suiker aan de brine, ik heb geen idee.

Heb gecheckt of mn Weberrooster 47cm bovenop mijn bastard rooster past als een grill elevator. Heb er namelijk ook de grillpins van basterd bijgekocht. Dit past door de hogere dome van de VX prima en raakt de done totaal niet.
Nog niet geprobeerd overigens, want wil eerst weten wat de temperatuur verschillen worden op t gewone en het verhoogde rooster.

Groet Joury

IMG_20240121_141613292.jpg


IMG_20240121_140823952.jpg


IMG_20240121_130223722.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik volg dit even. Ik rook regelmatig kipfilets, en heb wisselend succes met de kleur. Heel benieuwd of iemand de gouden tip heeft.

Verstuurd vanaf mijn SM-F731B met Tapatalk
 
Extra kleur kan je krijgen door op het einde nog wat rookmot in de kolen te gooien.
Ook zorgen dat de filets goed droog zijn bij begin.
 
dit is ook mijn ervaring met deze methode.. iets wat bleke kip.
mijn oplssing is simpel.. klein beetje ( zout loze) rub er op doen voor je ze op het rooster legt.
desnoods alleen paprika poeder en je probleem is opgelost
 
Ze zien er wel erg bleek uit, hoeveel rookhout heb je gebruikt,
De suiker zit erbij om de scherpe randjes van het zout weg te nemen.
Als ze flauw zijn volgende keer een iets sterkere brine of korter spoelen
 
Ze zien er wel erg bleek uit, hoeveel rookhout heb je gebruikt,
De suiker zit erbij om de scherpe randjes van het zout weg te nemen.
Als ze flauw zijn volgende keer een iets sterkere brine of korter spoelen
Er ging ruim 100 gram kersenhout chunks in op t moment dat de kip erop ging. Maar wellicht volgende keer halverwege nog meer rookhout erbij, of in ieder geval een aromatisch zwaardere soort.
 
Denk inderdaad dat de tip vooral goed droogmaken wel belangrijk is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan