BasBQ
Beef en Steak

Gerookte kipfilet, bijna goed

 
 

Tijmnan

Stoker
Berichten
416
Ik zag de recepten/draadjes van gerookte kipfilet en die eten wij thuis geregeld. Aangezien eigengemaakt (meestal) beter smaakt, ging ik dit ook proberen.

kipfiletsgerooktopdebbq_zpscbcf7704.jpg


Ik heb gisteren een brine gemaakt naar het recept van Frits, ging goed. De kipfilets er een uur in laten zitten, schoobgespoeld, drooggedept en in de koelkast gezet.

kipfiletindebrine_zps9e324534.jpg


Vanochtend de bbq aangestoken en als rookhout appelhoutsnippers genomen, toen de filets op de bbq gelegd.
Dit was m'n eerste low en slow gerecht (zo'n 3 uur op de bbq), dus het was echt leren hoe ik de temperatuur laag moest houden etc.

kipfiletopdebbq_zps06e31a1e.jpg


Filets op de plaat leggen was geen goed idee. Ik had beide branders ontstoken en daardoor werd de temperatuur al snel te hoog (eigenlijk logisch  ;) )
E?n brander uit gedaan, maar niet de filets verplaatst naar het rooster  :-[ , gelukkig keek ik om de 5 minuten (spannend zo'n 1e keer  :) ) Na zo'n 50x kijken waren we 40 minuten verder en toen bleef de temperatuur op ca. 100 gr.C. Om de filets een beetje te beschermen tegen teveel schadelijke invloeden van buitenaf maar een rondje gaan skaten. Na ruim 3 uur was de kerntemperatuur 85 gr.C. en heb ik de filets eraf gehaald.
Resultaat en conclusie: beetje erg droog, voortaan minder de bbq open doen en temperatuur laag houden, 1 brander gebruiken. Pluspunt, de smaak is erg goed, we hebben meteen maar even 1 gegeten als tussendoortje.
 
foto's zien er veelbelovend uit. misschien volgende keer eerder eraf halen? 85C lijkt me erg hoog!
 
Heeeee? Nanda.

85 gr lijkt mij ook wel een beetje aan de hoge kant.
Ik voel meestal aan het vlees. (hoe het aanvoelt/ terugveert e.d. beetje als biefstuk, maar dan anders  :) )
En je weet het "kijken = niet koken"

Je bent iig lekker bezig geweest.
En je moet wat te oefenen houden voor de volgende x  ;)
Dit soort zaken overkomt ons allemaal wel, en heet "ervaring opdoen"

Misschien heb je wat steun aan onderstaande link.
http://www.meerdanvlees.nl/index.php?target=pages&page_id=kerntemperaturen

Mac
 
Hoi Marcel,

ik vond het ook al redelijk hoog, maar m'n digitale thermometer gaf 82 gr.C. als ideale kerntemperatuur aan.
Thnx voor de site, heb 'm al gelocked, kan ik makkelijk kijken. Heb het verhaal op het forum gezet in de hoop dat ik wat tips krijg, maar ga het zeker nog eens proberen. Vond het maken en gebruiken van een brine erg leuk, ik leer inderdaad veel hier  ;)
 
m'n digitale thermometer gaf 82 gr.C. als ideale kerntemperatuur aan
Had je 'm nog op bejaardenstand staan dan  :D

Er zullen meerdere sites zijn met kerntemperatuurwaarden, en die zullen ook wel weer afwijken onderling, maar nu heb je iig een indicatie.

O ja, en het is makkelijker om de temp van je Q op te schroeven, dan om deze weer naar beneden te krijgen (dus beter met een langzamere temp te beginnen)
Maar daar was je inmiddels zelf ook wel achter denk ik  ;)

Mac
 
blijft leuk en spannend om dit soort dingen uit te proberen, ik maak het ook graag en ze zijn zo veel lekkerder
 
Zien er goed uit, ik houd meestal 78 Celcius aan.
 
Ik haal mijn kipfilet er altijd af net boven de 70 graden kern.
85 is echt veel te hoog en dan wordt het te droog.
Sommige sites geven aan dat 75 graden een veilige temperatuur is.
 
Superleuk verslagje Nanda ;)
 
Jammer dat het droog is, maar zie het als een leermoment. Dat gebeurd je geen tweede keer ;)
 
Kip is inderdaad niet gemakkelijk in die zin dat je er heel voorzichtig moet mee zijn dat je vlees niet meer rauw is. Zelf haal ik kip er af op 78?C en snijd ik het even in. Is het goed dan gaat het op het bord, moet het nog even verder dan ga ik nog een paar graden verder. In ieder geval kan je dan gerust zijn dat je kip volledig is uitgebakken maar niet te droog is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan