BasBQ
Beef en Steak

Gerookte kipcocktail met mango en kerriemayo

 
 
 
 

SandyMan

Gerijpt
Berichten
2.926
Met een stel vrienden weer eens afgesproken om samen te komen voor een lekker dinertje. De Egg van de gastheer ging aan en wij mochten het voorgerechtje maken.

We zaten wat te dubben over wat we wilden maar toen we eenmaal hoorde wat de gastheer voor een hoofdgerecht wilde maken wisten we een ding zeker.. Het moest een beetje licht blijven.

Ik sprak m'n beste maat aan om te vragen of hij nog iets wist en ik kreeg direct één foto van een kipcocktail terug. Daarna nog wat andere opties maar die eerste klap was raak.

Ik begon gisteravond met het maken van de pekel.
Nogmaals, kip volledig gemaakt naar recept van @noskos dus als je het recept wilt moet je daar zijn.
IMG_2657.jpeg


De volgende dag na het ontbijt de kipfilets in de pekel gelegd met een bord erop.
IMG_2658.jpeg

IMG_2659.jpeg


Daarna konden we naar buiten om het ei aan te steken en een te kijken of we het voor elkaar konden krijgen om de filets te hangen in plaats van neerleggen..
6C51A4EA-1D65-4B5A-9230-61174A9B94D4.jpeg

Het duurde even voordat mijn zondag ochtend brein een oplossing had, gezien de spiezen net te kort waren om over de hele lengte te hangen van de multi level rack van de Eggspander.
Maar puzzelen is een vak wat je kan leren..
IMG_2661.jpeg


Ja dat moet wle lukken.
Het uurtje was voorbij, de BGE was een heel eind klaar voor vleesch.. De filets werden gespiest.
IMG_2662.jpeg


En dan toch de officiële werking te testen.
Jawel, dat pastte heel mooi.
IMG_2664.jpeg

IMG_2665.jpeg

Ik had trouwens 2 filets nodig voor vanavond. Maar hey. De beste raad......

Binnen lekker aan de koffie. Paar setjes lego uit de kast met zoonlief, en een treinspoor bouwen met dochterlief.
Ondertussen keek de thermometer of alles goed ging.
Dikke prima.
IMG_2666.jpeg

De zon kwam weer mooi door de fruitbomen in onze (en die van de buren) de tuin in, op het eitje.
Een pluimpje rook eruit.. Genieten, toch ff een kiekje schieten.
IMG_2667.jpeg


Piep! De kip was zo ver. Timer voor 14 minuten..
Piep! Die waren ook zo voorbij.
Eens kijken wat het geworden is.
IMG_2670.jpeg

Oh dat moet goed komen!

Binnen even van de spiezen gehaald en af laten koelen.
IMG_2671.jpeg


Daarna verdeeld in vacuum zakjes en 2 ik blokjes gesneden voor het voorgerechtje.
IMG_2672.jpeg


En ja, ik moet toegeven. Dan ben je ergens op bezoek, je knalt ff snel de laatste dingetjes in elkaar en je vergeet alle foto's..
Handig Sander.

We hebben een kerrie mayonaise gemaakt van 3el mayonaise, 3el crème fraiche, 3kwart el kerriepoeder en 3 el sinaasappelsap.
We hebben mango klein gesneden en gemengd met gesneden bosui en fijngehakte peterselie.

Dat samen met de blokjes kip in een leuk glaasje. Beetje om en om en wat veldsla er bij..
Krijg je dit resultaat.
IMG_2673.jpeg


Oja, we hebben gevogelte als onderwerp deze maand. Nou dan pak er eentje even weg om iets strakkere foto te maken :

IMG_2675.jpeg



Hij was ge wel dig!
Heerlijk voorgerechtje en vooral als je denkt aan de gang die daarna kwam.. Maar gelukkig dat het voorgerechtje licht was.. Het was een dikke vette Memphis Burger.
IMG_2677.jpeg


Edit, bijna vergeten.
Het recept voor de cocktail, als je hem hierboven al niet duidelijk genoeg hebt kwam van de ah:
 
Laatst bewerkt:
Dat ziet er uit als een fantastisch voorgerecht. Hoe hou jij je ei zo schoon? Lijkt wel alsof hij bijna nieuw is van binnen 😅
 
Mooi opgelost met die spiesen 👍🏻.
Eind resultaat ziet er top uit 😋
 
Ziet er geweldig uit kerel
En hoe logisch eigenlijk dit voorgerecht.....
Maar nog nooit aan gedacht om te maken.

Maar nu gaat dat er zeker van komen
Thnx voor de inspiratie Sander
 
Hoe hou jij je ei zo schoon?
Indirecte bereiding 230 graden. Nodig gehad voor de babi pangang.. ;) Dan is het zo heet daar onderin dat het allemaal weer mooi schoon is.. Ik doe er eigenlijk verder niets speciaals voor, heb hem nog nooit gepoogd schoon te maken van binnen. Of bedoel je van buiten?
Hij staat bijna altijd onder een hoes, het acacia hout smeer ik in met die ikea olie eens per jaar, hij staat in een schaduw plekje in m'n tuin en heel af en toe een licht vochtig doekje als hij zelf ook nog een beetje warm is.

Thanks!

Mooi opgelost met die spiesen 👍🏻.
Eind resultaat ziet er top uit 😋
Ziet er geweldig uit kerel
En hoe logisch eigenlijk dit voorgerecht.....
Maar nog nooit aan gedacht om te maken.

Maar nu gaat dat er zeker van komen
Thnx voor de inspiratie Sander
Bedankt!
Zeker doen Rick, hartstikke lekkere combi. Ik zou 'm ook niet willen zonder de rooksmaak maar wat dat betreft zijn we hier met z'n allen verpest he :p
 
Prachtig gerecht Sander.... Ik dacht alleen dat wij je vrienden waren, maar ken mijn plek weer 😂
 
Dat is een origineel idee! Die gaat op de to do. Beter goed gejat dan slecht verzonnen 😉
 
Niks mis mee Sandyman!

Daar kun je me in de morgen voor wakker voor een lekker gerookte kipcocktail 👌🏻
 
Prachtig gerecht Sander.... Ik dacht alleen dat wij je vrienden waren, maar ken mijn plek weer 😂
Dat is een origineel idee! Die gaat op de to do. Beter goed gejat dan slecht verzonnen 😉
Niks mis mee Sandyman!

Daar kun je me in de morgen voor wakker voor een lekker gerookte kipcocktail 👌🏻
Ziet er top uit👌🏼
Bedankt voor de complimenten!

Ik kreeg zojuist nog een (van de grootste) compliment vanuit een van de eters:
1689588060249.png
 
Lekker man.

Nooit aan gedacht dat je deze kerstklassieker ook op de bbq kon maken.

Ga ik zeker van je meenemen. 😋
 
Lekker Baasje! Mooi verhaaltje ook! Ik ga deze zeker ook eens maken. Ben zelf nogal dol op cocktailsaus met scheutje whisky maar kerrie en kip is succes natuurlijk! Met rook is àlles lekkerder!
 
Ben zelf nogal dol op cocktailsaus met scheutje whisky
Oef.. Dat klinkt inderdaad goed.. dat is ook lang geleden dat ik die zo gemaakt heb.
Zal de mango er dan nog goed bij zijn denk je?
Nooit aan gedacht dat je deze kerstklassieker ook op de bbq kon maken.
Lekker voor te bereiden ook, je kan alles al klaar hebben en pas op locatie (of moment supreme) in een glaasje donderen.
 
Dankjewel 🙏🏻 voor het delen heb altijd wel gerookte kipfilet liggen we doen het overal in en op maar dit is ook een mooie heerlijk ik ga hem /haar ook maken 😋😋
 
Dit is toch weer het betere werk.
Lekker.
 
Heb het ook gemaakt heerlijk 😋

IMG_0237.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan