BasBQ
Beef en Steak

Gerookte kip & hachee

 
 
 
 

Laurens

Pitmaster
Berichten
908
Hallo BBQ Genoten!

Vandaag weer een dagje aan de gang geweest met de Masterbuilt. De bedoeling was om vandaag de kip te roken en zondag de hachee te maken, maar als het ei nu toch al warm is... En zondag wordt het ook niet zo best weer.

Eerst met de kip aan de gang. Kipfilet gehaald bij de slager, 6 stuks met een totaal gewicht van 1,6 kg. Gisteravond de pekel gemaakt en vannacht laten afkoelen.
Vanochtend de kippetjes een uurtje laten zwemmen, even laten drogen en daarna op de BBQ met een mix van appel- en kersen rookhout. Geen foto’s van, dus niet gebeurd... Maar de afdruk van het rooster liegt er niet om 🤫

02A0BBA6-6C68-458D-875F-8F08ACCB07EC.jpeg

F61DDFFC-09C1-40FC-9390-89CCFA5C2783.jpeg

FCE1E102-6D4C-47EB-823A-9163644D510E.jpeg


Daarna aan de gang met de hachee. Temperatuur wat omhoog en de halve deflectors er uit. Vervolgens het inzetstuk er in en de pan opgewarmd.
Het vlees heb ik even in de pan aangezet en tijdens het bakken heb ik wat hickory rookhout pellets toegevoegd.
Daarna de deflector platen er weer in en daardoor de temp wat omlaag gebracht naar 140 graden.
Na zo’n 3,5 uur pruttelen was ik tevreden met het resultaat. Het vlees is extreem zacht geworden en de rooksmaak is subtiel aanwezig.

7D6FA301-8B01-459B-A1DB-4A2BF8308E68.jpeg
A74AA77E-7B9F-40E2-B88B-A7E766117620.jpeg
937EE6E1-AE0A-4BCC-BD39-1EC080C0C9EC.jpeg
D36740B2-7063-4E79-B515-AC83F0DC6979.jpeg

3A6CA58B-5CD0-41AA-8260-1DDC90625579.jpeg

E0814188-83FA-41F1-BAFB-1C3ACB549E45.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Reem
Poh, lekker smullen!
Welk vlees heb je gebruikt voor de hachee?
En die pan + rek heb ik nog niet eerder gezien, waar kun je dat kopen?
 
Poh, lekker smullen!
Welk vlees heb je gebruikt voor de hachee?
En die pan + rek heb ik nog niet eerder gezien, waar kun je dat kopen?

Ik heb riblappen gebruikt. Waren in de aanbieding bij de slager voor €10/kg.

Het rekje zat standaard bij het D&C systeem. Kan je bijvoorbeeld ook een wok op zetten.
De pan hadden we al staan. Is gewoon een geëmailleerde gietijzeren braadpan van Le Creuset (Leffe special). De pan heeft na vandaag ook een rokerig kleurtje 😋
 
Lekker bordje hachee en de asbak kip 😉 had ik ook gelust
 
Ik heb riblappen gebruikt. Waren in de aanbieding bij de slager voor €10/kg.

Het rekje zat standaard bij het D&C systeem. Kan je bijvoorbeeld ook een wok op zetten.
De pan hadden we al staan. Is gewoon een geëmailleerde gietijzeren braadpan van Le Creuset (Leffe special). De pan heeft na vandaag ook een rokerig kleurtje 😋
Ah thanks, ga ik eens op zoek of ik ook zoiets kan vinden.
 

hoi @JoDk, ik denk dat dit de ring is die je zoekt. Volgens mij passen de Kamado Joe accessoires ook op masterbuild. Maar natuurlijk even zelf controleren of even bellen. Overigens vind je dit bij meerdere bbq zaken, dit is maar een willekeurige website waar ik hem eerder zag

@Laurens ziet er heerlijk uit zeg! Hachee eet ik zelf ook erg graag😋. Leuk met die zoete aardappel stukken erbij, super presentatie! Dat ga ik ook eens doen.
 
Kijk dat is nog eens lekker hachee maken zo. Lekker lang laten pruttelen. En zeker als je het een dag van tevoren maakt. Na de 2e keer opwarmen is het op zijn allerbest.
Hier is de vriezer weer redelijk gevuld met Wildzwijn en Ree. Zitten wat mooie zakken hacheevlees bij. Tijd dat ik de DO maar eens ga opwarmen.
Lekker met stamppot of verse friet natuurlijk
 
wat een mooie hobby is het toch hè !
en jij hebt er weer een mooi en duidelijk verslag van gemaakt en helder de stappen vastgelegd, top !
als de kip in de pan zit, heeft het toevoegen van rookhout dan nog wel enig effect ? of had je de bbq gesloten op dat moment ?

ik vind de bakjes naast het bord er ook leuk uit zien. Is dat patat of zoete aardappelen ?
 
hoi @JoDk, ik denk dat dit de ring is die je zoekt. Volgens mij passen de Kamado Joe accessoires ook op masterbuild. Maar natuurlijk even zelf controleren of even bellen. Overigens vind je dit bij meerdere bbq zaken, dit is maar een willekeurige website waar ik hem eerder zag

@Laurens ziet er heerlijk uit zeg! Hachee eet ik zelf ook erg graag😋. Leuk met die zoete aardappel stukken erbij, super presentatie! Dat ga ik ook eens doen.

@JoDk het rekje past wel alleen op het D&C systeem. Maar inderdaad, deze past op de MB.
 
wat een mooie hobby is het toch hè !
en jij hebt er weer een mooi en duidelijk verslag van gemaakt en helder de stappen vastgelegd, top !
als de kip in de pan zit, heeft het toevoegen van rookhout dan nog wel enig effect ? of had je de bbq gesloten op dat moment ?

ik vind de bakjes naast het bord er ook leuk uit zien. Is dat patat of zoete aardappelen ?

Thx.

De kip heeft gewoon op het rooster gelegen. De pan was voor de hachee.

Inderdaad zoete aardappel friet, met truffel mayonaise.
 
  • Leuk
Waarderingen: Reem
Wat een heerlijkheid allemaal.
Goed bezig geweest
 
Thx.

De kip heeft gewoon op het rooster gelegen. De pan was voor de hachee.

Inderdaad zoete aardappel friet, met truffel mayonaise.
ik bedoelde ook de hachee, komt de rook op deze manier er ook goed bij ? was het aan de smaak te merken ?
 
ik bedoelde ook de hachee, komt de rook op deze manier er ook goed bij ? was het aan de smaak te merken ?

De hachee is gemaakt met riblappen. Deze hebben in de pan wel wat rooksmaak opgenomen, waardoor er in het eindresultaat een subtiele rooksmaak aanwezig was. Als je meer rook zou willen dan zou je het vlees eerst moeten roken op een rooster.
 
hoi @JoDk, ik denk dat dit de ring is die je zoekt. Volgens mij passen de Kamado Joe accessoires ook op masterbuild. Maar natuurlijk even zelf controleren of even bellen. Overigens vind je dit bij meerdere bbq zaken, dit is maar een willekeurige website waar ik hem eerder zag

@Laurens ziet er heerlijk uit zeg! Hachee eet ik zelf ook erg graag😋. Leuk met die zoete aardappel stukken erbij, super presentatie! Dat ga ik ook eens doen.
Thanks, maar kwam er achter dat het rekje van de Bastard ook prima werkt 😋

IMG-20210210-WA0007.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan