BasBQ
Beef en Steak

Gerookt IJs Fiasco

 
 
 
 
 
 

noskos

Administrator
Forumleiding
Berichten
11.858
In Planet Barbecue van Steven Raichlen staat een recept voor gerookt ijs waar als sinds ik het boek heb een plakkertje bijzit. En toen ik laatst bij restaurant Pure Passie at had Leo gerookt ijs op de dessertkaart staan, dat was onwijs lekker dus van de week maar eens gekeken of ik het ook kon maken.

Ik heb een ijsmachine dus dat is het probleem niet. Het recept van Raichlen gebruikt glucosestroop, dat had ik ook al in huis. Verder lijkt het op een normaal recept van custard ijs. Aan het room mengsel een smaakje toevoegen, dan suiker en eidooiers kloppen, daar de warme room langzaam doorroeren en dan het geheel opwarmen tot het dikker wordt. Alles laten afkoelen en van die compositie ijsdraaien.

Ik heb de room en glucosestroop in de BGE gezet en daar 3 blokjes van de whiskeyvaten die ik van Frits heb gekregen. Dit alles heb ik 25 minuten op 125?C laten trekken.

Toen ik de volgende dag het ijsdraaide en proefde was het al snel duidelijk, veel te veel rook. Het was scherp in de keel, bijna of je een asbak op at.

Dus mijn les geleerd, volgende keer minder rookhout, een mildere rookhoutsoort, korter of een combinatie hiervan.

gerooktijs-1-3.jpg


gerooktijs-1-1.jpg


gerooktijs-1-2.jpg


gerooktijs-1-4.jpg
 
Jammer dat het tegenviel  Den!
 
Dat is altijd balen, zeker bij iets wat lang duurt.
Gelukkig weet je dat het heel lekker kan zijn.
Volgende Kerr wordt het vast beter
 
zonde dat het mislukt is, wel onwijs gaaf dat je het gewoon doet
 
Ai jammer hoor. Ik ga er vanuit dat de whisky blokjes eiken hout zijn? Das een sterke smaak... Dit is iets wat je zelf vaak moet proberen tot het lukt en dat vasthouden... Een ?chte uitdaging! Dapper zeg ik!
 
Weet ook niet of ik volgende keer glucosestroop gebruik. Ik denk dat ik mijn standaard vanille ijs (David Lebovitz) gebruik en dan de alleen de room in de barbecue zet en de vanille eruit laat.

@Gerard, zijn i.d.d. eikenbrokken, ik weet dat dat heftig is maar had geen idee hoeveel rook de room op zou nemen, veel dus ;)
 
Wel bijzonder, ijs roken op de Q.
 
Inderdaad een goed idee om alleen de room te roken, je zou dan bij de mix nog bij kunnen sturen als er teveel rook in zit.
 
Ja dat zou kunnen Ron, maar dan post ik het hier niet want dan komt het niet van de barbecue.....
 
Idd jammer, maar niet geschoten is altijd mis..zullen we maar zeggen
 
Jammer dat het niet helemaal gelukt is.
 
Misschien nog niet weggooien?
Kaas moet ook even tijd hebben om "de asbak" kwijt te raken, en koudgerookte zalm ook...
 
Vind ik met room toch net iets anders. Ach, onderdelen zat om mee te spelen ;)
 
Geweldig idee Den, daar ga ik ook eens mee experimenteren en als het me goed afgaat in het assortiment opnemen!
 
Abraham zei:
Misschien nog niet weggooien?
Kaas moet ook even tijd hebben om "de asbak" kwijt te raken, en koudgerookte zalm ook...
ik weet niet hoeveel tijd er zat tussen de custard maken en vervolgens in de ijsmachine doen, mogelijk kun je dat een nachtje extra uitstellen. Ik vind dat als ik een nacht wacht na het maken van de custard mijn ijs sowieso beter wordt...


noskos zei:
Ik denk dat ik mijn standaard vanille ijs (David Lebovitz)
Wat mij betreft is David een culinaire God... zijn weekelijkse blog/ website  is zowel qua inhoud, foto's als stijl erg leuk om te lezen, zijn ijs en desert boeken zijn legendarisch, de man zou een aanwinst zijn als hij ooit zou besluiten een wsm/bge te kopen..
 
Ik laat mijn compositie altijd een nacht in de koelkast staan ;)
 
noskos zei:
Ik laat mijn compositie altijd een nacht in de koelkast staan ;)
Misschien dat twee nachten de rooksmaak wat tempert? (al vraag ik me af of het het uiteindelijke ijs goed doet, zo lang wachten)
 
Terug
Bovenaan Onderaan