BasBQ
Beef en Steak

Gerijpte cote a los - blonde d'aquitaine

 
 

Cool bastard

Sprokkelaar
Berichten
26
Zondag was het moederdag, zelf had ik ook zin in een lekker stukje vlees, dus wat past er dan wat niet al te lang werk is (omdat ik 's ochtends moest schilderen)?
Een lekkere Cote a los!!!
Deze lag al sinds maart in de rijpkast bij de slager.
Al bij het openen van het inpakpapier kon je de lekkere gerijpte geur al goed ruiken. Ook zag hij er goed uit, met een mooi lang been deed me een beetje aan een tomahawk denken.
Dit zat al goed en je moet echt al ferme toeren uithalen om dit nog te "verneuken". Hiermee kan het eigenlijk niet meer fout lopen.

De kamado met 2 aanmaakblokjes aangestookt en temperatuur rustig naar 100°C laten opwarmen.
Toen deze op temperatuur was een 2-tal handjes vol rookhout (eiken chips) op het vuur, plate setter er op en dan de cote a los er op.

Nog even de thermometer (Fantast - Ikea) in het vlees prikken en wachten tot het vlees op 40°C is.
Dit "wachten" duurde ongeveer anderhalve Duvel 🍺🍻

Toen het vlees de temperatuur bereikt had heb ik het van het barbecue gehaald, gekruid met peper, zout en een klein beetje dry rub rund (gekocht bij Van Beekum)
Ondertussen plate setter er uit halen en alle schuiven volle bak open. Hier dacht ik dat het wel eftjes zou duren maar na een 5 a 10 min had de bbq de temperatuur van 250°C.

Dus kon het vlees er finaal terug op. Terug de thermometer in het vlees geprikt.
Vlees 2 minuutjes laten grillen en dan kwartslag draaien, vervolgens na terug een 2-tal minuutjes het vlees draaien.
Weer eftjes wachten en terug kwartslag draaien.
Dit was perfect, het vlees had toen een temperatuur van 50°C.
Dus het was klaar. Als side had mijn vrouw lekkere verse frietjes gemaakt, beetje rucola sla en tomaatje er bij.
Het was een zeer geslaagde moedertjesdag.
Ondanks ik geen gietijzeren rooster heb zijn de grillmarks toch aardig gelukt vond ik.
Het vlees smaakte heerlijk. Enkel was de rooksmaak niet zo hard aanwezig. Dat het vlees gerijpt was smaakte je wel goed door. Daar ben ik fan van!
1620639482321.png

Had nog mijn schilderbroek aan 😂 en zie ook nog half volle Duvel 😂
1620639514904.png

1620639613363.png
 
Laatst bewerkt:
Mooi man, genieten met een grote G...
 
Prachtig zeg, wat fijn hè Moederdag?
 
Ik mis de rucola op je bordje.

Geintje, het belangrijkste ligt er. Een overheerlijk stuk vlees met frietjes.
En iets roods.

Topmaaltijd
 
Ik mis de rucola op je bordje.

Geintje, het belangrijkste ligt er. Een overheerlijk stuk vlees met frietjes.
En iets roods.

Topmaaltijd
Het was het bord van de vrouw, en die lust geen rucola. Ik had geen tijd om foto's te nemen, had het te druk met eten :LOL:
 
Ziet er mooi uit, maar de actiefoto van het vlees op de BBQ ontbreekt, volgens de regels gaat deze naar de asbak
 
Terug
Bovenaan Onderaan