BasBQ
Beef en Steak

Gepofte aardappelen

 
 
 

vogels

Pitmaster
Berichten
855
Iemand een goed recept voor gepofte aardappelen van de BBQ.. Heb zojuist de recept van internet geprobeerd... Helaas waren de aardappels na de genoemde tijd op indirect vuur nog kei hard.. :-S
 
Aardappelen poffen duurt nu eenmaal even. Als ik ze doe en in doe ze gewoon in de oven, dan gaan ze op 225?C en dan vijf kwartier en dan heb ik nog een speciaal pennetje erin zodat ze van binnenuit ook garen. Ik doe ze nooit in folie. Maar op de BBQ moet je dus ook die temperaturen en tijden aanhouden en dat gaat vrijwel nooit samen met wat je verder wilt maken.
 
Noskos, een speciaal pennetje zei je? Ben benieuwd wat dat is? Hoort dat bij je oven of is dat ook los tekoop?
 
Ik pof regelmatig aardappels op de Q, voor in de aardappelsalade.
Duurt bij mij tussen 1 - 1,5 uur op 180 - 200 gr.C Indirect! op het grilrooster zonder folie wel in de schil en ik smeer ze dun in met olie (Arachide of Olijf)
Even met een sate prikkertje de gaarheid testen.
 
A3aan84 zei:
Noskos, een speciaal pennetje zei je? Ben benieuwd wat dat is? Hoort dat bij je oven of is dat ook los tekoop?

Die ik heb zijn een soort metalen sateprikker die je in de lengte door je aardappel prikt, ik heb je uit de VS meegenomen, maar ze zijn online wel te vinden. Zoek maar eens op baked potatoe spike dan vind je soort gelijke dingen. Het metaal wordt heet en verwarmt je aardappel dan ook vanuit het centrum. Op die manier gaat het poffen een stukje vlotter.
Ik boen mijn aardappelen altijd schoon onder de kraan. Droog ze af, prik aan ??n kant even met een vork een paar gaatjes zodat ze niet openbarsten. En dan smeer ik ze in met olijfolie en bestrooi met wat grof zeezout.
 
Thanks! Ik ga er even een google-tje aan wagen.
 
ff gegoogled op die potato spikes. Mooi idee. Zo te zien kun je ook gewoon een flinke RVS spijker gebruiken. Zolang hij maar door de aardappel heen past en warmte kan opnemen aan de uiteinden.
 
Ja, werkt ook hoor ;)
 
De luie methode:
Ik zoek altijd de allergrootste aardappels die ik kan vinden en die gooi ik dan direct op de gloeiende kolen.
Na een uurtje draai ik ze om en wacht dan tot de aardappel helemaal zwart verbrand is.
Dan open snijden/zagen en genieten van de heerlijk gepofte aardappel.

 
Ik pak lekkere vastkokende aardappels maak ze schoon en ik pak ze wel in met alufolie.
Dan pak in een metalen braadslee, doe daar schoon droog zand in en leg daar de aardappelen in.
De slee even een kwartier voorverwarmen samen met de oven en dan 5 kwartier in de oven 200/220 graden en op het laatste moment zet je het met slee en al op de BBQ. Cr?me fra?che sausje maken en smullen maar!
 
Terug
Bovenaan Onderaan