BasBQ
Beef en Steak

Gepekelde rode ui

 

Kevin2m4

Sprokkelaar
Berichten
49
Een jaar of 2 geleden heb ik een recept voor gepekelde rode ui gevonden, volgens mij hier op het forum!

Er ging naast rode ui o.a jeneverbessen, peperkorrels, knoflook, rode peper en tijm in, aangevuld door appelazijn. Dit waren onwijs lekkere uien voor bij een hamburger! Nu heb ik laatst deze uien nog eens gemaakt, maar met eem heel ander resultaat.... De uien zijn zwart geworden en ze stinken een uur in de wind! De weckpot is van te voren wel netjes met kokend water gesteriliseerd.

Ergens is er dus iets fout gegaan in de receptuur, maar ik kan het recept hier ook niet meer terug vinden!
Wie weet over welk recept ik het heb en kan mij vooruit helpen om dit nog eens te maken?
 
geen linkje maar ik had hem zelf opgeslagen.

Pickled red onions

Ingredienten
2 Rode uien.
3/4 cup azijn.
1/2 tl suiker.
1/2 tl zout.
Smaakmakers:
1 teen knoflook.
1 kleine spaanse peper.
5 Peperkorrels.
5 jeneverbessen.
1 takje tijm.
Bereiding:

Neem een goede kwaliteit (heldere of licht gekleurde) milde azijn
witte wijn azijn, rijstazijn of appel azijn, en alle andere goede azijnsoorten die ik vergeten ben,
maar probeer geen natuurazijn, of overige azijnsoorten te kiezen, waarvan je heel veel voor weinig krijgt.
De laatst genoemde soorten zijn in vrijwel de meeste gevallen harder van smaak,
en dit komt je eindproduct zeker niet ten goede.

Suiker is niet noodzakelijk, als je dat niet wilt,
maar het helpt mede mee aan een goede balans tussen zuur en zoet. (naar smaak aan te passen)

Door mij gebruikte smaakmakers, en de hoeveelheid hiervan, zijn maar een voorbeeld,
en ik zou zeggen experimenteer er lekker op los met andere smaakmakers.
Deze rode uien ogen mooi, door de kleur van de rode uien,
maar je kan dit ook met witte, of gele uien maken.
(smaakt even goed, maar het smoelt wat anders)

Zet een pan op met wat water om deze te laten koken.
Los in de tussentijd de suiker en het zout op in de azijn, en voeg de smaakmakers hierbij.
Pel de uien, en snijdt deze in ringen, of blokjes, of reepjes. (Wat je zelf het mooist vind)
Ik heb ringen van ongeveer een halve centimeter dikte gesneden.

Als het water kookt, dompel dan de uien hierin onder, en laat de uien voor 15 seconden blancheren.
Haal na 15 seconden de uien uit het water en laat deze uitlekken.

Het nut of de noodzaak van het blancheren verschilt van recept tot recept,
en je kan er dan ook voor kiezen om deze stap over te slaan.
Ik heb het wel gedaan, omdat ik van mening ben, dat dit een klein beetje van de scherpte van de uien wegneemt,
en ze een heel klein beetje zachter maakt.

Stop dan de uien in de pot, en indien nodig, voeg je nog wat azijn toe, dat alles onder staat.
Langzaam gaat de rode kleur van de uienringen veranderen,
en lost deze op in het zuur waardoor de hele pot een aparte maar mooie rode/rose kleur krijgt.
 
En dat is precies wat ik nu ook ga doen! Snel opslaan, dan raak ik hem niet meer kwijt! Bedankt voor je snelle reactie!!
 
Dat is precies het recept waar ik naar op zoek was Ceriel! Als ik het zo lees dan is dit volgens mij ook de site waar ik het de eerste keer van af heb gehaald. De nieuwe portie staat net in het zuur, dus ik ben benieuwd! Bedankt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan