BasBQ
Beef en Steak

Gepekelde ham (boomerang) roken

coyote

Tondelzoeker
Berichten
3
Hi allemaal,
Binnenkort wil ik Oostenrijkse geselchtes (selchfleisch) gaan maken.
Basis is gepekeld varkensvlees, dat vervolgens gerookt wordt. Voor consumptie wordt het dan gaar gekookt.
Ik ben op zoek naar een goede manier om 2-3 uur op 50 graden te roken op de kamado. Het is niet de bedoeling het vlees te garen, dat gebeurd bij het koken.
Zijn er hier ervaringen over hoe dit aan te pakken?
Ik liep zelf te denken aan 2-3 kooltjes met een blok beuken erop, maar misschien is zo'n koud-rook spiraal met een paar kooltjes ernaast wel beter.
Suggesties welkom.
Bedankt
 
Beide opties zijn haalbaar.
Alhoewel ikzelf voor de variant zou gaan van een paar kooltjes met een stukje rookhout.
Zorg ervoor dat je rookhout geen te grote chunk Is. Die kosten wat meer energie om te gaan roken. En veel energie heb je niet met maar een paar kooltjes.

Verder zou je kunnen proberen uit de wind te gaan staan. Mijn ervaring Is dat die 50 graden makkelijk kan oplopen als er een wind langs je bbq waait.
Extra zuurstof toevoer en, of extra trek.

Succes
 
waarom niet gewoon de CSG of smokegun gebruiken, als niet wil garen moet je ook geen 50°C hebben, het kan ook lager.

Als je toch die lage temperatuur wil ga je heel weinig kolen moet aansteken en daar geregeld wat rookmot opgooien.
 
Ben je trouwens niet bang dat de rooksmaak er uit gekookt wordt?
 
waarom niet gewoon de CSG of smokegun gebruiken, als niet wil garen moet je ook geen 50°C hebben, het kan ook lager.

Als je toch die lage temperatuur wil ga je heel weinig kolen moet aansteken en daar geregeld wat rookmot opgooien.
Das waar. Ik zat ff in de war met beef jerky. Dan wil je ook drogen. :rolleyes:
 
dank voor de suggesties. In antwoord op de vragen over uitkoken rooksmaak: Het is niet de bedoeling het beest echt te koken, hij zal een tijdje in 85 gr water liggen, en de rooksmaak mag er wel wat af. Eindresultaat moet een vleugje rook hebben, niet zwaar.
En het is een experiment..
Ik denk dat ik zaterdag wat ga prutsen, ik zal het proces posten
 
Terug
Bovenaan Onderaan