BasBQ
Beef en Steak

Gepekelde Beer Can Chicken

 
 

Bas89

Kooltjesharker
Berichten
142
Gisteren alvast een pre-moederdag BBQ gegeven voor mijn moeder.
Om haar eens goed in de watten te leggen heb ik me flink uitgesloofd.

Ik had nog 2 soorten buikspek in de vriezer liggen en deze in mooie plakken gesneden en even kort gegrilled.
Vervolgens mooie grote garnalen afgegrilled. Van beide gerechten vergeten foto's te maken

Het hoofdgerecht bestond uit gepekelde BCC uit het boek van NOSKOS.
Donderdag dus al begonnen met de voorbereidingen. In de ochtend al begonnen met de citruspekel voor te bereiden, zodat deze nog ruim de tijd had om af te koelen voordat de kip erin mocht.
Pekel.jpg

Als je goed kijkt dan zie je der liggen.
Na 12 uur mocht ze uit haar pekelbad en heb ik haar op een rooster te drogen gelegd in de koelkast.
Drogen.jpg

Na ruim 24 uur heb ik haar in de rub gezet. Eerst even insmeren met wat mosterd en vervolgens de rub uit het recept erop.
Rub.jpg

Toen weer terug de koelkast in tot het grillfestijn kon beginnen.
Kon het niet laten om na ongeveer een uurtje even te kijken wat de tussenstand was. Zag er al goed uit maar ze mocht nog heel even.
Fase2.jpg


Na ongeveer een uur en 15 minuten was ze klaar om nog even te rusten en vervolgens.
Ready.jpg

Ze was echt supper sappig en knapperig, en het belangrijkste, moeders heeft onwijs genoten!
 
  • Leuk
Waarderingen: Hans
Nice!!
 
Lekker kippetje. Z’n pekel werkt altijd goed voor een kip. Lust ik wel
 
Mooi gemaakt, zo'n pekelbad moet ik ook maar eens proberen
 
Heerlijke BCC ziet er prima uit.
Dat pekel badje heeft vast goed gedaan.
Waar had je de pekel mee gemaakt?
 
mooi Moederdag cadeau zo. Ziet er goed uit dat kippetje
 
Heerlijke BCC ziet er prima uit.
Dat pekel badje heeft vast goed gedaan.
Waar had je de pekel mee gemaakt?
De pekel is gemaakt (deels) volgens recept van NOSKOS: 3 sinaasappels geraspt en geperst, 3 citroenen geraspt en geperst, 1 mineola geraspt en geperst inkoken en vervolgens 4 liter water met 280 gr zout en 20 gr basterdsuiker. Het originele recept is zonder mineola en met 3 limoenen. Alleen hadden ze de limoenen niet op voorraad bij de supermarkten bij mij in de buurt, dus heb het een beetje aangepast.
 
De pekel is gemaakt (deels) volgens recept van NOSKOS: 3 sinaasappels geraspt en geperst, 3 citroenen geraspt en geperst, 1 mineola geraspt en geperst inkoken en vervolgens 4 liter water met 280 gr zout en 20 gr basterdsuiker. Het originele recept is zonder mineola en met 3 limoenen. Alleen hadden ze de limoenen niet op voorraad bij de supermarkten bij mij in de buurt, dus heb het een beetje aangepast.
Dank voor het pekelrecept ;)
 
Lekker knapperig huidje eromheen... lekker man!
 
lekker kippetje dat zal gesmaakt hebben.
(y)
 
Terug
Bovenaan Onderaan