BasBQ
Beef en Steak

Gemixte culturen

 
 

Teddo

Pitmaster
Berichten
523
Hey Pittmasters,

Binnenkort gaan we naar Oostenrijk. Een gebied nabij de Italiaanse grens, omringd door besneeuwde bergtoppen en klaterende watervallen.
Waar het zitten in een alpenweide, omringd door besneeuwde pieken, veel weg heeft van een bezoek aan een Tibetaans klooster, waarbij het geluid van de gongen heeft plaatsgemaakt voor de mantra van de koebellen en de kruidige lucht van de weide als wierook de gedachten streelt.

Het is opvallend hoe de culturen zich hier als een barbecue rub gemixed hebben. Oostenrijkse invloeden begeleid door Italiaanse benamingen, die de nabijheid van dit land benadrukken.

Vooruitlopend op de reis en ge?nspireerd door de vermengde culturen in het zuiden van Oostenrijk is de lunch voor huize jachtfestijn volgens dit thema samengesteld. Een lunch met de rijke aroma's uit het noorden van Itali?, gecombineerd met de diepe warme smaken van het zuid Oostenrijkse land.

De bijdrage van het Oostenrijkse deel is een knoflooksoep, maar dan ??n die de basisschool heeft afgemaakt.
Namelijk op de BBQ met een dome temp van 200 gr Celsius wordt op een stukje aluminiumfolie een hele (ongepelde) knoflookknol neergelegd. Deze knol blijft een 25-30 minuten liggen om te garen. De knol mag niet verbranden of bruin worden.

Ondertussen in de dutch oven 150 gr. gesnipperde uien aanfruiten in wat boter. Daarna 800 ml runderbouillon en een mespuntje fijngesneden mesquite gerookte chipotle toevoegen en het geheel met gesloten deksel laten koken.

Als de knoflook wat is afgekoeld met een mesje de schillen verwijderen en de gegaarde knoflook teentjes in de DO leggen. Vervolgens met een staafmixer alles pureren.

Dan 500 ml slagroom toevoegen en de soep kort aan de kook brengen.
De soep met 2 eetlepels witte wijnazijn en met zout en peper op smaak brengen.

In een aparte kom 2 eidooiers met een paar lepels soep goed doorroeren. Vervolgens dit in de kokende soep met een garde doorroeren.

Soep van het vuur en opdienen met versgeraspte Parmezaanse kaas en wat verse bieslook.

Ondertussen op de BBQ een Italiaans brood gebakken, gevuld met zongedroogde tomaten en parmezaanse kaas. Het brood is direct op de pizzasteen in een 30 minuten bij 200 graden Celsius indirect gebakken.

Een smaakvolle lunch waarbij twee culturen elkaar op een plezierige manier ontmoeten.

Leg een ongepelde complete knoflookknol op een stukje aluminiumfolie op de BBQ. Laat de knoflook bij een temp van 200 graden Celsius 25-30 minuten garen. Knoflook niet bruin laten worden.
image_zpsf29ae34e.jpg


Fruit 150 gr. uien met wat boter in de DO. Voeg vervolgens 800 ml runderbouillon toe en een mespuntje fijngesneden mesquite gerookte chipotle. Laat het geheel met gesloten deksel 20 minuten koken.
image_zps106df89c.jpg


Fijngesneden mesquite gerookte chipotle.
image_zps0cacf007.jpg


Pel de knoflookknol als deze een beetje is afgekoeld en voeg dit toe aan de soep. Pureer het geheel met de staafmixer. Voeg tevens 500 ml slagroom toe en breng kort aan de kook. Breng de soep verder op smaak met 2 eetlepels witte wijnazijn en wat zout en peper.
image_zpsc05efc75.jpg


Voeg twee geklopte eidooiers toe aan de kokende soep. Dien de soep op met wat parmezaanse kaas en verse bieslook.
image_zpsa12a11cd.jpg


Op de BBQ indirect een Italiaans brood met zongedroogde tomaten en parmezaanse kaas. Bij 200 gr Celsius ongeveer 30 minuten bakken.
image_zps05cc75ca.jpg


Brood klaar, soep klaar....lunchtijd
image_zpsae929e77.jpg


Weber pizzasteen
image_zps1e5083df.jpg


Eet smakelijk!!
image_zpsbf9f1af8.jpg

 
dat is weer een hele lekkere maaltijd geweest
 
ziet er weer heerlijk uit
 
Slurp, jammie
 
Ziet er goed uit Teddo en naar welke plaats en welk gebied in Oostenrijk ga je.
 
Hendrik Willem zei:
Ziet er goed uit Teddo en naar welke plaats en welk gebied in Oostenrijk ga je.

We gaan eerst een week naar Maria Alm, en daarna een week in Obertauern. Beide hotel....mit hund. Want Arthos ist immer dabei.



en nu niet vertellen dat beide steden zelfs in de verste verte niet bij de Italiaanse grens liggen, want dan klopt het verhaal niet meer

 
Teddo zei:
Hendrik Willem zei:
Ziet er goed uit Teddo en naar welke plaats en welk gebied in Oostenrijk ga je.

We gaan eerst een week naar Maria Alm, en daarna een week in Obertauern. Beide hotel....mit hund. Want Arthos ist immer dabei.



en nu niet vertellen dat beide steden zelfs in de verste verte niet bij de Italiaanse grens liggen, want dan klopt het verhaal niet meer
 
Teddo zei:
Hendrik Willem zei:
Ziet er goed uit Teddo en naar welke plaats en welk gebied in Oostenrijk ga je.

We gaan eerst een week naar Maria Alm, en daarna een week in Obertauern. Beide hotel....mit hund. Want Arthos ist immer dabei.

Teddo Maria ALM kan ik niet maar Obertauern kan ik wel ik ben een paar weken in Radstadd geweest en dit is een heel mooi wandelgebied en vergeet niet naar de Murmeltieren (Bergmarmotten) te gaan kijken. Ook moet je daar eieren uit het pannetje eten is heel lekker.Fijne vakantie wens ik je toe.

en nu niet vertellen dat beide steden zelfs in de verste verte niet bij de Italiaanse grens liggen, want dan klopt het verhaal niet meer
 
Hendrik Willem zei:
Teddo zei:
Hendrik Willem zei:
Ziet er goed uit Teddo en naar welke plaats en welk gebied in Oostenrijk ga je.

We gaan eerst een week naar Maria Alm, en daarna een week in Obertauern. Beide hotel....mit hund. Want Arthos ist immer dabei.

Teddo Maria ALM kan ik niet maar Obertauern kan ik wel ik ben een paar weken in Radstadd geweest en dit is een heel mooi wandelgebied en vergeet niet naar de Murmeltieren (Bergmarmotten) te gaan kijken. Ook moet je daar eieren uit het pannetje eten is heel lekker.Fijne vakantie wens ik je toe.

en nu niet vertellen dat beide steden zelfs in de verste verte niet bij de Italiaanse grens liggen, want dan klopt het verhaal niet meer

Dank dank....ben nog wel benieuwd hoe Arthos op de marmotten reageert. Hij mag er absoluut niet op jagen, maar zal in het begin nog wel even aandacht vergen aan de lange lijn.
 
Zoals altijd; Heerlijk!!
En een goede vakantie toegewenst!! ;)
 
Lekker maaltje!!
 
Mooie combinatie, zet ik op de todo lijst
 
lekker hoor!
 
Terug
Bovenaan Onderaan