BasBQ
Beef en Steak

gemarineerde zalmzijde op een plankje (update)

 
 
 
 

BensBQ

Gemarineerd
Berichten
1.775
Laatst kregen we vrienden op bezoek en dat zijn echte vis liefhebbers.
Dat is natuurlijk een mooie reden om een zalmzijde op de barbecue te maken.
foto's weer te zien door google foto  :)

fnXJXW0nB5C7J_G4nUwz3huXt2vnzcE0hLBGVRYpAJ9QcXP7ZetBB5N7eAbB68Nt7JWs5sBS5SoyMxKgWKQ2nDlS19aElOp2x1rTIREmETbzi8PgxkGmpzfQUZ2Z-Gh68OwcOQ=w640-h361-no


De zalmzijde heb ik ingesneden tot aan de huid.

mHqGZiLaWH_9SCloccNHtoPNeNvGH3azC_lSEkl3uz0AcZTczQGLFbeLLFMg8NIRkGC1-wCUXLw1r71GosHHGHDngRzMABs_KtxR-8XdYMpNW8nhkY1LDXS2oYUXiSTpGs3Ilg=w640-h361-no


Van het sap van een limoen, paar theelepels honing mosterd en wat vis kruiden maakte ik een marinade.

JF35Tr_JM-ymz_3cFCNu5JpXuDOifvVhxd26IbwGgornInvedOohXRvZclFqsuhyu3yptKIwztlyoClc0udoEkbanYkjfDYV2_zUZkJ3MOZA6X1KqFGoXzqueRF9GFarsJOkSQ=w640-h361-no


Vervolgens de insnijdingen en de bovenkant lekker insmeren.

MEfOIaMRHdCuxQEsLYaSvVcddQhbAC4ARAz8QmusJARLrnpnRw7UEBhGez1IxZ26kSVLr_6vsghVQVhgCtqTpn_ywRcyi-VOC_OcurN1Mg1TkUJk8ZXfdF0sxh-K4jYsjPUJkQ=w640-h361-no


Wat verse dille ertussen leggen.

5y0PF9215lkf_Cx084rfN63ba4iw5kGfTkrxova0qNtqMqmXunvHMmWUD8lYJMWM19CtfEBoPmucSDEJhiHzDo1jr24SFl7gqKFJ5uPEZyS-XH9jm6K7WaNj5weaL6VNDsEstg=w640-h361-no


En halve plakken limoen.

p0SsnJkoNR0bN22arLDE5PYjtEhzgBiXYxPbtvvupw0zqGasic4n7yqCoi30zLvHcVDH9LExEIZRpSPEqtqLXHmPYXt-eGbo1Nm7gYkXmS4lqLRyFTZsSJmvKONHd1hopZ7FZg=w640-h361-no


En zo heb je in een hand omdraai een mooie zalmzijde.

kliA4ZbVeeEm2Iai00lqVTVTykpSw115oKGVOuwFyKn_mZIZ9XkYfGr7lkj3OSNJ1O326vbxagmGdXBHl3PJg4ST5APYOyxMlXEbrgviLszvkTxCOwOrCMrTmJA2ftO0jb20YA=w640-h361-no


De cederhouten plank kon op de barbecue, natuurlijk had ik die eerst een paar uurtjes in het water gelegd.

T1txuHb214jZbbM15UgV0vl_zbKv-_hPU9mLjp9qvmDOY3q86--rmo9mQjSTkuhPgLlUyBuZoe2ZZyGrQkwbg-ikfxMnuQFWPwpZfaxqACa9yT9rWl2khc_ZJhWsN6t0L9vvSQ=w640-h361-no


En zodra het plankje begon te roken mocht mijn zalmpje erop.
(Laatst heb ik hem nog een keer gemaakt, plankje paar uurtjes laten weken, zalm op de plank en direct boven de kolen.
Dit gaat idd een stuk makkelijker en beter)

TDIta9bqLRBuZBIMZbMXyQzYf3hsBcuaj74nt-ehoESTMGVuShoID1kXtzvhgbenAvGtyfSdVGTa3ketj8R3105Iiui8XjGQvkOWdSnNbo1y4IcOd7VyTaSU4qs9qlAj9MKp2Q=w640-h361-no


Nog even een kijkje onder de klep  :)

o8IHAU5uS8j1mnxXj64cnXlJSzoaWz0yxeqdrGB2s70jlYJbiHGRQreo_Yj-6FVi6jbBoGJpN7e6hurLsbNRw-GJfxgv20SfkUeZ8l_UFbdx7UtiWcbtzz3BPWK88Ub08nPRHQ=w640-h361-no


En na zo'n 20-25 minuten was dit het resultaat, mijn vrienden waren erg enthousiast en ja, wij vonden het ook lekker.

Wil je de hele video zien klik dan op de onderstaande link:

https://www.youtube.com/watch?v=gMbektssTq4
https://www.instagram.com/bensbq9968/
https://www.facebook.com/BensBQ/
https://twitter.com/Bens_BQ
http://www.bensbq.com/

Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer  ;)

 
Waauw

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk

 
Heerlijk

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

 
Lekker hoor
 
Ziet er goed uit!
 
SMULLEN !  :) !
 
mooi hoor
 
Mooi visplankje hoor, lekker!
 
Ik heb een vraagje  ;) In het filmpje zie ik dat je het cederplankje eerst laat branden, dan je set up veranderd waardoor de plank niet meer in het vuur komt (niet of nauwelijks rook?). Had de zalm wel voldoende rooksmaak opgenomen? Als ik een dergelijke plank gebruik leg ik de plank met zalm en al boven direct vuur. Hierdoor krijg je rook die de smaak geeft.
 
JaapAap zei:
Ik heb een vraagje  ;) In het filmpje zie ik dat je het cederplankje eerst laat branden, dan je set up veranderd waardoor de plank niet meer in het vuur komt (niet of nauwelijks rook?). Had de zalm wel voldoende rooksmaak opgenomen? Als ik een dergelijke plank gebruik leg ik de plank met zalm en al boven direct vuur. Hierdoor krijg je rook die de smaak geeft.

hoi, er zat een lichte rooksmaak aan de zalm, ik lees weleens dat je de plank direct boven de kolen kan doen (zoals je zei) maar vaak ook indirect.
vandaar mijn keuze om te plank eerst te laten schroeien en daarna met de zalm erop indirect. maar ik geloof zeker zoals jij aangeeft en meer rooksmaak aan het product komt dus gaan we dat de volgende keer zeker doen  :)
wel leuk dat je naar het filmpje hebt gekeken!  ;)
 
Beide opties meerdere keren geprobeerd en 't is wat je zegt, de optie waarbij je de zalm direct rookt geeft meer rooksmaak.
Maar in beide was de rooksmaak aanwezig.
Zelf vind ik de directe manier het lekkerst maar dat is natuurlijk persoonlijk.  ;)  :) !

Ook wel eens een te klein plankje in stukjes gezaagd en indirect gebruikt als rookbrokjes, gaat ook prima.  :)
 
Hans zei:
Beide opties meerdere keren geprobeerd en 't is wat je zegt, de optie waarbij je de zalm direct rookt geeft meer rooksmaak.
Maar in beide was de rooksmaak aanwezig.
Zelf vind ik de directe manier het lekkerst maar dat is natuurlijk persoonlijk.  ;)  :) !

Ook wel eens een te klein plankje in stukjes gezaagd en indirect gebruikt als rookbrokjes, gaat ook prima.  :)

plankje in stukjes zagen  :) nooit aan gedacht en dus weer wat geleerd  ;)
 
Hans zei:
Beide opties meerdere keren geprobeerd en 't is wat je zegt, de optie waarbij je de zalm direct rookt geeft meer rooksmaak.
Maar in beide was de rooksmaak aanwezig.
Zelf vind ik de directe manier het lekkerst maar dat is natuurlijk persoonlijk.  ;)  :) !

Ook wel eens een te klein plankje in stukjes gezaagd en indirect gebruikt als rookbrokjes, gaat ook prima.  :)

stom... nog nooit aan gedacht. en al menig plankje weg gegooid
 
Terug
Bovenaan Onderaan