BasBQ
Beef en Steak

gekarameliseerde ananassaen

 

Langeschenk

Tondelzoeker
Berichten
16
Op YT gezien, beetje variant van gemaakt!

LEKKER!!!!

2qvt5dy.jpg

 
wat een geweldig lekker bouwwerk zeg!
Kan je wat meer zeggen over gebruikte ingredi?nten?
 
Nice!! Vertel meer,,,, please??!!
 
Ziet er goed uit.
Hopelijk wil je het recept met ons delen.
Mijn kinderen zullen je zeker dankbaar zijn.
 
Nou hup dan.
Het idee heb ik (weer) eens op YT gezien.
Ik geef er mijn eigen draai aan.
Ik heb het nu een keer of 5 gemaakt, iedere keer anders.
Dit was de meest geslaagde tot nu toe:

Ananassen schillen (pitten zo goed als helemaal weg) , bodem eronder uit snijden, top ook (bij 1 van deze 2 had ik het niet gedaan, dat is lastig.
Dan wat pepertjes open snijden, zaadjes en zaadlijsten er uit halen en met de binnenkant van de pepers de buitenkant van de ananassen inwrijven.
vervolgens insteken (beetje verdelen) met pepers, kaneel, vanillestokjes en citroengras (sereh).
in een pan (kan ook op de BBQ in een pan maar ik doe dat niet, is wat gevaarlijker) basterdsuiker karameliseren (evt in wat boter) en afblussen met liqor 43. (dit kan op een BBQ wat gevaarlijk zijn)
Ik gooi er dan nog wat limoencello bij, wat honing, flink wat vanillesuiker en evt nog andere (fruit)likeur.
Dit mengsel laten indikken (blijven roeren, is aanbrandgevoelig) en overgieten in een ovenschaal.

Dan de ananassen hierin plaatsen en op de (dichte) BBQ langzaam laten garen .
Regelmatig openen en met een lepel mengsel over de ananassen scheppen.
Als ze gaar zijn er af nemen en in plakken snijden.
Ik laat de ingestoken zaken er in zitten en ook de harten van de schijven, ziet er gaver uit op het bord
Ik vertel mijn gasten dat ze deze zaken niet moeten eten .
Eventueel een bolletje vanilleijs, met wat kaneel erover,  erbij serveren en een versterkte desertwijn schenken.

Ik hoor mensen in de buurt vaak tegen elkaar zeggen dat ze iets heel lekkers ruiken, dat is de helft van de lol!

smakelijk!
 
Wow, wat een top idee, ik ga binnenkort ook maar eens aan de slag met ananassen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan