BasBQ
Beef en Steak

Gegrillde ossenhaas met aubergine rolletjes

 

Marcozld

Stoker
Berichten
414
Een paar weken geleden 40 geworden... het is niet anders  ;). Compleet verrast door mijn vrouw met een feestje/borrel (zonder bbq dat wel). Maar iedereen had in de uitnodiging het advies gekregen iets mee te nemen voor de bbq (of in euro's, of iets anders). Daar tussen een bon van de keurslager... en dan gaan m'n handen jeuken. Dusssss Q = aan, vlees gekocht en er natuurlijk nog wat bij voor de variatie. Zie daar mijn ossenhaas (duur stukje vlees trouwens  :( ).

Ms60Edm.jpg


c7MiajW.jpg


EtLJv8T.jpg


sF9McEm.jpg


IyHe1iC.jpg


ZC1PZZh.jpg


Schort gekregen van m'n vrouw:
J2Smw8e.jpg


ISq88uR.jpg


B4Eey3g.jpg


RfN7P6l.jpg


5syahY2.jpg


Grz.



 
Mooi stukkie vlees inderdaad! Hij lijkt op de foto wel behoorlijk well done te zijn geworden. Is ie iets te ver doorgeschoten?
 
Ziet er goed uit

Verstuurd vanaf mijn LG-K420 met Tapatalk

 
Roker zei:
Mooi stukkie vlees inderdaad! Hij lijkt op de foto wel behoorlijk well done te zijn geworden. Is ie iets te ver doorgeschoten?
Bewust well done (maar helemaal niet droog). Dit ivm rood vlees en kleine kinderen.
Grz.
 
Leuk verjaardagskado! Hier ook altijd welkom. Misschien een zunige opmerking, maar is het niet zonde om zo'n mooi stukje vlees hiervoor te gebruiken?

Verstuurd vanaf mijn LG-H850 met Tapatalk

 
Wat zit er allemaal in die vulling?
Lijkt me lekker
 
Ziet er erg lekker uit  :)
 
SilverFox zei:
Wat zit er allemaal in die vulling?
Lijkt me lekker

Dan hierbij 't recept:

Gevulde ossenhaas
met mierikswortel saus

Aantal personen: 6 tot 8

Voorbereidingstijd: 30 minuten

Grilltijd: 35 tot 45 minuten

Speciale accessoires: slagerstouw
Saus

    115 g zure room
    75 g mayonaise
    45 g mierikswortel
    15 g fijngehakte verse dille
    1 el verse citroensap
    1 tl fijngehakte knoflook
    ? tl zeezout
    ? tl versgemalen zwarte peper

    6 plakjes spek
    1 el fijngehakte knoflook
    230 g verse jonge spinazie
    30 g rozijnen
    versgemalen zwarte peper
    1 ossenhaas waar het midden is uitgesneden, 1,4 - 1,6 kg
    15 g fijngehakte verse dille
    zeezout

1. Klop de ingredi?nten voor de saus door elkaar in een kleine kom. Dek het af en zet het, ca. 20 minuten, in de koelkast alvorens het opdienen.

2. Bak het spek in een grote koekenpan voor ca. 10 minuten, af en toe kerend, boven middelmatige warmte, totdat ze knapperig zijn. Leg het spek op keukenpapier en laat het uitdruipen. Bewaar wat vet uit de koekenpan, giet vervolgens al het vet af en laat 30 ml in de pan. Voeg de knoflook toe in de pan en bak het voor 30 seconden, af en toe roerend. Voeg de spinazie toe en bak het al roerend voor 1 ? 2 minuten tot de spinazie is geslonken. Doe het spinaziemengsel in een middelgrote kom. Voeg de rozijnen en ? tl peper toe. Snijd het spek klein en voeg het toe aan de kom. Roer deze mix en laat het vervolgens afkoelen tot kamertemperatuur.

3. Verwijder al het overtollig vet en vlies van de ossenhaas. Laat het vlees 20 ? 30 minuten staan op kamertemperatuur alvorens te grillen.

4. Bereid de barbecue voor op koken boven directe en indirecte middelmatige warmte (175 - 230?C).

5. Met behulp van een lang en smal mes, snijd een gat in middelpunt door de gehele lengte van de ossenhaas. Draai het mes om zodat de opening groter wordt. Vul de ossenhaas vervolgens met de spinazie mix aan beide kanten van het gat met behulp van het handvat van een spatel of een houten lepel. Bindt met het keukengaren het vlees compact samen. Zorg ervoor dat het gelijkmatig rond van vorm is. Bestrijk vervolgens het vlees lichtjes met het bewaarde spekvet of olijfolie. Breng het vlees met de dille, zout en peper op smaak.

6. Maak de barbecueroosters goed schoon. Schroei de ossenhaas, met zoveel mogelijk gesloten deksel, 15 minuten, boven directe middelmatige warmte en draai het vlees telkens een kwartslag om de 3 ? 4 minuten. Ga vervolgens door met grillen boven indirecte middelmatige warmte, met zo veel mogelijk gesloten deksel, totdat het naar smaak gaar is. Voor half doorbakken gril 20 ? 30 minuten, eenmaal kerend. Haal het vlees van de barbecue en laat het 5 -10 minuten rusten. Snijd de gevulde ossenhaas voorzichtig in plakken van 25 mm. Dien het vervolgens warm op met de saus.

Bronvermelding Weber's Real Grilling? van Jamie Purviance
 
En van de Auberginerolletjes:

Aubergine rolletjes

Aantal personen: 4

Voorbereidingstijd: 30 minuten

Grilltijd: 5 tot 7 minuten

    4 plakjes Japanse aubergine, elk circa 6 mm dik en 15 cm lang, diagonaal doormidden gesneden
    Extra vergine olijfolie
    1 tl zeezout
    1 tl versgemalen zwarte peper

    1 tl fijngesneden verse Italiaanse peterselie
    115 g zachte geitenkaas
    3 middelgrote rijpe tomaten, grof gesneden

Dressing

    45 ml extra vergine olijfolie
    2 tl vers citroensap
    1 tl balsamico-azijn
    ? tl gehakte verse tijm
    ? tl zeezout
    ? tl versgemalen zwarte peper

    30 g fijngehakte verse basilicum

1. Bestrijk beide zijden van de plakjes aubergine met olijfolie en bestrooi ze met zout en peper naar smaak. Maak de barbecueroosters goed schoon. Gril de plakjes, met zoveel mogelijk gesloten deksel, 5 ? 7 minuten, eenmaal kerend en met olie bedruipen, boven directe middelhoge warmte (175 - 230?C), totdat ze zacht zijn. Haal de groenten van de barbecue en laat het afkoelen.

2. Meng de peterselie en geitenkaas en verspreid deze gelijkmatig over 1 zijde van elk plakje aubergine. Rol vanaf een uiteinde de aubergine op. Plaats de rolletjes op een schaal of op losse borden en garneer het met stukjes tomaat er omheen.

3. Klop de ingredi?nten van dressing in een kleine kom.

4. Druppel de dressing over de rolletjes (u heeft wellicht niet alle dressing nodig) en decoreer het bord met het basilicum. Dien dit op kamertemperatuur op.

Bronvermelding Weber's Big Book of Grilling? van Jamie Purviance en Sandra S. McRae
 
Thanx!
 
Ik ben er vorige week achter gekomen dat ik toch Aubergine lust. In combi met dit prachtige vlees lijkt het me heerlijk! Gaat op de TODO!
 
Terug
Bovenaan Onderaan