BasBQ
Beef en Steak

Gegrilde eendenborst Eendenborst

 
 
 

Martijn van den Berg

Stoker
Berichten
405
Goedenavond,

Vandaag voor Vaderdag heb ik voor onze visite een aantal gerechten klaargemaakt waaronder een heerlijk stukje eendenborst;

De eendenborst filets klaar gemaakt voor het grillen, ruitjes patroon in het vet laagje sneden en gekruid met peper en zout;
IMG_3428_zpsicd9dbv0.jpg


Daarna een paar minuten op vol vuur de vetlaag krokant grillen en het vet laten smelten;
IMG_3429_zpslbyqwagu.jpg


Even de andere kant op vol vuur en daarna weg gelegd tot een temperatuur van 50/55 graden was bereikt met dit als eind resultaat;
IMG_3430_zps5t15dblb.jpg


IMG_3431_zpsxgxnruel.jpg


IMG_3432_zpsc1v2himu.jpg


Meer foto's kon ik niet meer nemen want het was ineens op! Het was om te smullen. Alleen maar goede reacties.
 
Lijkt me heerlijk, hier ook nog 2 mooie filets liggen. Die moeten er ook maar snel eens op zo te zien ;)
 
Bij ons ook favoriet.
Ik rook ze eerst indirect (kersenhout is echt top met eend), voorzie ze dan van wat zout en grill ze dan nog snel. peper pas aan tafel erop, dat verbrand anders toch maar met die vlammen.
 
McPeet zei:
Bij ons ook favoriet.
Ik rook ze eerst indirect (kersenhout is echt top met eend), voorzie ze dan van wat zout en grill ze dan nog snel. peper pas aan tafel erop, dat verbrand anders toch maar met die vlammen.
Goede tips. Eend is ook errug lekker.

Mooie foto's! Thnx.
 
Thanks allemaal!

McPeet zei:
Bij ons ook favoriet.
Ik rook ze eerst indirect (kersenhout is echt top met eend), voorzie ze dan van wat zout en grill ze dan nog snel. peper pas aan tafel erop, dat verbrand anders toch maar met die vlammen.
Kijk daar kunnen we iets mee, Thanks zo ga ik het ook eens proberen de volgende keer!  ;)
 
Ziet er super lekker uit
wat voor sausje kan hier goed bij
 
ligt een beetje aan je smaak, maar ik vind het altijd erg lekker met Hoisin saus, of een dikke zoete soja saus.

Een sinasappel suasje schijnt het ook goed te doen ;)
 
Heerlijk, ziet er fantastisch uit! Staat hier ook erg hoog op de lijst.
Een snufje 5-spice doet het ook erg goed.

Ik doe geen reversed (end) sear maar een initial sear, bij een end sear is de kans groot dat de kerntemp doorschiet, boven de 54 graden C kern gaat eendenbost naar lever smaken >:p

Op Aziatische wijze is eendenborst ook waanzinnig, dit recept heb ik van Bas van BBQ team PureBBQ (dit is dus letterlijk zijn recept)

de enige toevoeging die ik doe is op de huidkant van de eend een snufje 5-spice net voordat hij op de BBQ gaat.

- 2 eendenborstfilets

Voor de marinade:

- 50 gram sojasaus, geen ketjap
- 50 gram honing
- 50 gram Shaoxing rijstwijn OF droge sherry
- 2 teentjes knoflook, in plakjes of grof gehakt
- 1 rode peper in ringetjes gesneden met zaad en zaadlijsten
- Eventueel wat kruiden als rozemarijn of tijm kan er toegevoegd worden.

1. Voeg alle ingredi?nten van de marinade toe in een schaaltje of bakje, dan kan het alvast aan elkaar wennen.
2. Snij het overtollige vet weg van de eendenborst wat verder uitsteekt dan het borstje zelf.
3. Snij met een scherp mes diagonaal in op het vet totdat het borstje net zichtbaar wordt. Doe dit kruislings zodat je mooie ruitjes krijgt. Hier wordt het later lekker krokant van bij het grillen.
4. Laat de eendenborst met de vetlaag (vel) naar boven in het bakje 4-6 uur marineren. bij voorkeur de huid net niet in de marinade
5. Prepareer de BBQ op indirecte wijze, dus een zone boven het vuur en een zone waar hij langzaam kan door garen naast de kolen. Het indirecte gedeelte moet het liefst 180C zijn.
6. Neem de eend uit de marinade en dep deze droog, dit doe je omdat de honing anders sneller kan verbranden.
7. Grill nu de eend direct boven de kolen. Pas op er kunnen vlammen ontstaan. Begin met de vetkant eerst onder en later de bovenkant. Hou het goed in de gaten dat het niet te hard gaat dus spieken mag!
8. Na beide kanten ik schat zo'n 2-3 minuten per zijde gegrild te hebben, of dat ze mooi bruin zijn leg je ze in de indirecte zone.
9. Voor mooi ros?, wat mijn voorkeur geeft hou je de kerntemperatuur tussen de 50-53 gr.C
10.Laat ze even een minuut of 10 in aluminiumfolie gepakt rusten.
11.Trancheren, even een eventueel beetje na peper en zouten.
En genieten.






 
Rode wijn/port saus (siroop) smaakt er ook heerlijk bij :D
 
SilverFox zei:
Rode wijn/port saus (siroop) smaakt er ook heerlijk bij :D
Klopt, dat is inderdaad ook awesome.
 
Wow, ziet er heerlijk uit!
 
Deze staat op de to do lijst
 
bakker zei:
Ziet er super lekker uit
wat voor sausje kan hier goed bij
kersen, kersensap wat port en honing
 
top, dank je
 
Terug
Bovenaan Onderaan