BasBQ
Beef en Steak

Geert's Reverse flow smoker

G

geert01

Gast
Zoals ik al vermeldde in mijn voorstel topic, wil ik binnenkort een reverse flow smoker gaan bouwen.

Het wordt een aardig bakbeest al zeg ik het zelf en ik vraag me al een beetje af of ik weet waar ik aan begonnen ben, maar de broodjes pulled pork en de spareribs roepen me in de verte reeds toe  B-)

Momenteel heb ik al een paar eerste hersenspinsels verwerkt tot het volgende idee:



en ben al creatief bezig geweest met krijt om een beetje een idee van de eigenlijke grootte te krijgen:


Ik ga binnenkort een lascursus volgen en ga me ook eens verdiepen in het plasmasnijden, want 6mm dik staal ga ik niet zomaar even wegslijpen.

Als jullie tips / ideeen hebben hoor ik deze graag. Dit wordt mijn eerste DIY smoker, dus please be gentle ;)
 
wordt een mooie smoker denk ik. succes

Ps, ik zou het toch gewoon even met de slijper doen. Dunne schijven nemen, goed aftekenen en dan zitten ze er zo in.
Als je met plasma snijden weinig ervaring hebt, en even niet oplet ziet het er ook niet uit en moet je alsnog een berg slijpen.
het uitslijpen voor de vertikale buis  gaat met een plasma snijder wel beter.
Ik doe ook wat werk in de jachtreparatie, dan gebruik ik ook veel decoupeerzagen tot 5-6 mm dik. echter moet je dan wel over een zware degelijk machine beschikken.

das tenminste mijn ervaring
 
succes, ben dol op dit soort projecten
 
Ziet er al gaaf uit, mooie vooruitzicht.

Zou ook gewoon een slijptol pakken, veel makkelijker.
Hoe dik is het staal dat je gebruikt?
 
Mooi! En gelijk reverse flow, goed besluit!
 
zie dr veel belovend uit en ben dus benieuwd,
zou niet gaan snijden met met een brander .
en met plasma heb je een behoorlijke compressor voor de perslucht nodig.
of je besteed t uit aan de vakman ,dan wordt t strak en heb je nagenoeg geen naslijpwerk.

slijpen gaat prima met de superdunne 125x1mm schijf.
die snijdt dr door net als een mes door een pakkie boter.

sucses verder,,
 
Als je de deuren uit de buis slijpt/snijd/zaagt, hoe gaat dit dan sluiten?
Plaat walsen en achter het gat in de buis lassen als aanslag (met afdichting), of zijn daar slimmere manieren voor?
 
Ik ga een strip langs de deur lassen, maar ik moet nog even kijken hoe ik de deur laat scharnieren en dergelijke, daar ben ik nog niet helemaal uit.
 
geert01 zei:
nog even kijken hoe ik de deur laat scharnieren en dergelijke, daar ben ik nog niet helemaal uit.

gewoon pen in bus toch, je zou las scharnieren kunnen kopen maar ook zelf van massief rond in buis wat kunnen maken.

 
AV zei:
geert01 zei:
nog even kijken hoe ik de deur laat scharnieren en dergelijke, daar ben ik nog niet helemaal uit.

gewoon pen in bus toch, je zou las scharnieren kunnen kopen maar ook zelf van massief rond in buis wat kunnen maken.

Ik heb op mijn smoker lasscharnieren gebruikt. Bevalt mij erg goed!
 
systeem is t zelfde alleen zelfmaken kost niks.
welis t zo dat t met lasscharnieren  mooier is
 
Ik heb ze bij de Hubo gehaald. Hebben ze wel voor mij besteld!
 
Zozo, de eerste twee las lessen zitten er nu op, ik heb het idee dat ik al wat leuke lasjes gelegd heb.

We gaan ook plasma snijden behandelen, dus ik kan altijd nog kijken of ik ga snijden of slijpen.

Intussen is bij mij de volgende vraag opgedoken, waar haal ik straks mijn grillroosters vandaan. De diameter van mijn buizen is 58,8 cm aan de binnenzijde, dus ik neem aan dat voor de toren, de standaard 57cm Weber roosters wel zullen passen. Maar wat ga ik nu in de horizontale grillruimte stoppen? Zelf wil ik RVS, maar waar in nederland (of in europa) kan ik deze op maat bestellen?? Weten jullie misschien een leuk adresje?

Edit: Och och och wat een typfouten, das de laatste keer dat ik iets via mijn telefoon post ;)
 
geert01 zei:
Zozo, de eerste twee las lessen zitten er nu, ik heb het idee dat ik al wat leuke pasjes gelegd heb.

We gaan ook plasma snijden behandelen, dus ik kan altijd nog kijken of ik ga snijden of slijpen.

Intussen is bij mij de volgende vraag opgedoken, waar haal ik straks mijn grillroosters vandaan. De diameter van mijn buizen is 58,8 cm aan de binnenzijde, dus ik neem aan dat voor de toren, de standaard 57cm Weber roosters wel zullen passen. Maar wat ga ik nu in de horizontale grillruimte stoppen? Zelf wil ik RVS, maar waar in nederland (of in europa) kan ik deze op maat bestellen?? Weten jullie misschien een leuk adresje?
Ik heb mijn rooster via een mede forumlid gehaald. Op marktplaats even zoeken naar 'strekmetaal rooster'
 
geert01 zei:
Smokey, zijn die van RVS?
Ja zijn van rvs. Heb er zelf een rvs randje langsheen gelast!
 
Terug
Bovenaan Onderaan