BasBQ
Beef en Steak

Gedroogde ham, schimmel?

stijntje113

Kooltjesharker
Berichten
139
Een vraagje voor de kenners..
Op 21 Maart heb ik een varken versneden en ook een gedeelte van 1 achterham bewaard om te zouten en te drogen. (ook nog wat spek & worst gemaakt etc)
Ik heb dit spek 1 week en 2 dagen droog gepekeld. Daarna nog een nacht koud gerookt en opgehangen in de garage. (meest geschikte plek)

Nu lijkt er witte schimmel (of is het zout?) op het vlees te komen op de plek waar hij op het rooster heeft gelegen in de BBQ. Voor zo ver ik weet is wit niet slecht maar wat is jullie mening tov deze schimmel. Moet ik het er af halen of juist niet? Was zelf van plan om het gewoon te laten zitten..

Vlees.jpg
 
Witte schimmel geen zorgen maken

Groene/zwarte schimmel direct afwassen met water/azijn/sterke drank/nieuwe afwasborstel/...

Zover ik je foto kan beoordelen :love:
 
Ja, zeker nitriet zout gebruikt.

Bedankt. Ik dacht ook dat wit niet zo'n probleem was. Maar het verspreid ook niet echt verder (tot nu toe) dus ik wacht nog even af. Ik vind het wel typisch dat het alleen op die plek zit waar het rooster heeft gezeten.
 
Schimmel is idd een raar wezen, soms wil je schimmel en doe je al de moeite van de wereld en zegt die foert....

In jouw geval was de plaats van de rooster niet verlucht, dus vochtiger, dus mooie broedplaats.
 
Schimmel is idd een raar wezen, soms wil je schimmel en doe je al de moeite van de wereld en zegt die foert....

In jouw geval was de plaats van de rooster niet verlucht, dus vochtiger, dus mooie broedplaats.
Maar je zou het dus in dit geval er ook niet afwassen? Zou je het er wel afwassen voor het eten of ook niet?
 
Even verplaatst naar het juiste forumonderdeel, charcuterie in het receptendeel is voor recepten.
Het is wel wat verwarrend. Ga er een notitie van maken
 
Maar je zou het dus in dit geval er ook niet afwassen? Zou je het er wel afwassen voor het eten of ook niet?
Nee,niet afwassen, gewoon zo laten.
Enkel groen of zwarte schimmel direct afwassen.

Kan je trouwens ook gewoon mee opeten.
Bij salami zit er ook dikwijls een wit laagje aan de buitenkant, dat is ook schimmel.

Je kan de volgende keer zo een salami kopen, de schimmel opkweken en je ham ermee enten.
Dan geef je slechte schimmels minder kans om door te komen.
 
Klopt , dit is de goede schimmel , hij is nog lang niet klaar , weet niet of dit in de garage gaat lukken .
Met schimmel mag je hem niet verkopen, dan moet je de schimmel er af wassen , en aardappelzetmeel erop smeren en zeggen dat dit schimmel is ;-)
 
Klopt , dit is de goede schimmel , hij is nog lang niet klaar , weet niet of dit in de garage gaat lukken .
Met schimmel mag je hem niet verkopen, dan moet je de schimmel er af wassen , en aardappelzetmeel erop smeren en zeggen dat dit schimmel is ;-)
Nee, ik denk dat ik hem naar de kelder bij mn moeder ga verhuizen. Zeker als het mooi weer is zal het te warm worden in de garage..
Verkopen ga ik hem zeker niet ;)
We hebben ook wat worstjes gemaakt, die zijn wel al redelijk droog. Waarschijnlijk gaan we daar volgende week 1 van proeven. (rechts op de foto op het worstje lijkt groen schimmel maar dit is waarschijnlijk een verdwaalde jalapeno. Die worsten hadden we ook gemaakt. Dit groene stukje zit er al vanaf het begin en wordt niet groter)

IMG_2767.JPG
 
Terug
Bovenaan Onderaan